Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IJsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: IJsland

    Wat een supermooie foto's !!! Helemaal stil van.
    En al zeker van jouw bedenkingen over het toerisme. Ik ken het land nog niet, zal in juli mijn eerste bezoek zijn. Ik reis echt graag en veel, maar het is de eerste keer dat ik me zo gefascineerd voel door een land, er zo veel over lees, elke plek die ik in een artikel/review tegenkom opzoek, ... Heel gek, nu al zegt iets in mij dat deze reis slechts een verkenning wordt, dat ik wil terugkeren.
    En dat van dat half uurtje wandelen is met een kilo zout te nemen ... ik heb nu al aan mijn reisgenoten (3 grote "kinderen" - 21-19-16) gezegd dat het principe wordt "niet zo veel mogelijk zien, wel zo veel mogelijk genieten van wat mooi is" (en daardoor misschien geen tijd genoeg hebben om lijstjes af te werken).
    Als je het ziet zitten om ons te laten meegenieten van je kennis en prachtige foto's: DANK!
    Maar idd. niet alles moet online komen, het ontdekken en verwonderd zijn op zich daar moeten we zelf voor zorgen, met respect voor Ijsland en zijn bewoners.
    Last edited by bejo; 18 maart 2016, 07:46.

    Comment


    • #32
      Re: IJsland

      Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
      http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1664305
      Was open for only a couple of days. I haven't seen a single tourist there.


      The guy with the red tent is a lucky guy ! The little yellow tent is ours :-) Mindblowing nature, we have been there already...

      The track was horrible but we found them. In a radius of more than 50 km : no human life. Iceland

      Black sands can be colourful. Few people experienced our feelings towards this particular place in Iceland. We did. It was f...

      Only few tourists know about this wonderful geothermal field in Iceland. It cannot be compared with Namaskard in terms of col...
      Prachtige foto's.
      En ik wordt er ook stil van....
      " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

      Comment


      • #33
        Re: IJsland

        Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
        Wat een supermooie foto's !!! Helemaal stil van.
        En al zeker van jouw bedenkingen over het toerisme. Ik ken het land nog niet, zal in juli mijn eerste bezoek zijn. Ik reis echt graag en veel, maar het is de eerste keer dat ik me zo gefascineerd voel door een land, er zo veel over lees, elke plek die ik in een artikel/review tegenkom opzoek, ... Heel gek, nu al zegt iets in mij dat deze reis slechts een verkenning wordt, dat ik wil terugkeren.
        En dat van dat half uurtje wandelen is met een kilo zout te nemen ... ik heb nu al aan mijn reisgenoten (3 grote "kinderen" - 21-19-16) gezegd dat het principe wordt "niet zo veel mogelijk zien, wel zo veel mogelijk genieten van wat mooi is" (en daardoor misschien geen tijd genoeg hebben om lijstjes af te werken).
        Als je het ziet zitten om ons te laten meegenieten van je kennis en prachtige foto's: DANK!
        Maar idd. niet alles moet online komen, het ontdekken en verwonderd zijn op zich daar moeten we zelf voor zorgen, met respect voor Ijsland en zijn bewoners.
        Dank je. Momenteel ben ik een drietal koppels aan het "coachen" voor deze zomer.
        Maar ik herken jouw gevoel. Ik was er voor het eerst in 84 en iedereen verklaarde me zot.
        De laatste keer was ik er 5 weken en zelfs dan heb ik serieus geschift : niks ten westen van het Kjölur tenzij een korte afsteek naar Hveravellir. Zelf ga ik altijd voor een maximum aan flexibiliteit. Zo heb ik in een vorig leven nog de golden tour gedaan met een bus. Het resultaat was dat op de duur iedereen kwaad naar mij zat te kijken omdat ze overal op mij moesten wachten. Nooit meer.

        Nog een paar:

        In 1783 the craterrow of the Laki volcanoe opened. The eruption lasted for nearly a year and the volume of magma seems te be...

        This is one of the first (maybe the very first) geothermal powerplant in the world. No country has more experience with this...

        A very special en very well-known hot-water cave in Iceland. Everyone is waiting a looooong time (>30 y) for finding it at a...


        Everybody comes out with the same kind of pictures of the magic glacier lagoon. This was my 4th visit so this time I wanted ...

        This is all about crossing the Krossa, a vicious glacier-river and the most famous Jeep-killer in Iceland. The Nissan Patrol...


        De laatste gaat over de befaamde Krossa rivier.


        En nog twee compilaties met muziek.


        Comment


        • #34
          Re: IJsland

          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          Dank je. Momenteel ben ik een drietal koppels aan het "coachen" voor deze zomer.
          Maar ik herken jouw gevoel. Ik was er voor het eerst in 84 en iedereen verklaarde me zot.
          De laatste keer was ik er 5 weken en zelfs dan heb ik serieus geschift : niks ten westen van het Kjölur tenzij een korte afsteek naar Hveravellir. Zelf ga ik altijd voor een maximum aan flexibiliteit. Zo heb ik in een vorig leven nog de golden tour gedaan met een bus. Het resultaat was dat op de duur iedereen kwaad naar mij zat te kijken omdat ze overal op mij moesten wachten. Nooit meer.

          Nog een paar:

          In 1783 the craterrow of the Laki volcanoe opened. The eruption lasted for nearly a year and the volume of magma seems te be...

          This is one of the first (maybe the very first) geothermal powerplant in the world. No country has more experience with this...

          A very special en very well-known hot-water cave in Iceland. Everyone is waiting a looooong time (>30 y) for finding it at a...


          Everybody comes out with the same kind of pictures of the magic glacier lagoon. This was my 4th visit so this time I wanted ...

          This is all about crossing the Krossa, a vicious glacier-river and the most famous Jeep-killer in Iceland. The Nissan Patrol...


          De laatste gaat over de befaamde Krossa rivier.


          En nog twee compilaties met muziek.


          http://jalbum.net/nl/browse/user/album/1247562

          hmm, het enige wat nog ontbreekt is een duik tussen de 2 tectonische platen ..de beroemde Silfra crack.
          Doen! ;-)
          catch the light before it slips away
          lose the light and you will lose your mind

          Comment


          • #35
            Re: IJsland

            Oorspronkelijk geplaatst door amfora Bekijk bericht
            hmm, het enige wat nog ontbreekt is een duik tussen de 2 tectonische platen ..de beroemde Silfra crack.
            Doen! ;-)
            Ik heb wel geen duikcertificaat .....
            Maar ik heb een gelijkaardige, kleinere maar ook abnormaal heldere (en warm ! bovendien)
            Ook tussen twee tektonische platen maar ergens anders.
            Onbewerkt FZ-8 plaatje, een kiekje dus maar de klim was te riskant met het dure materiaal.
            Eerlijk gezegd : ik heb nog erg veel op de (onbekende) to do lijst staan daar.

            Last edited by opapol; 18 maart 2016, 16:09.

            Comment


            • #36
              Re: IJsland

              Opapol, waar huur je je wagen in Ijsland ?
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #37
                Re: IJsland

                Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                Opapol, waar huur je je wagen in Ijsland ?
                Om eerlijk te zijn : zelf nooit gedaan.
                In 1984 met eigen personenwagen : velgen kapot gereden, benzinetank net niet gescheurd, delco verzopen bij rivieroversteek, enfin, het betere werk :-)
                In 2002 en 2004 vnl met IJslanders onder de baan geweest.
                In 2006 voor 3 weken een Mitsubishi Pajero mogen lenen, vervolgens een week een Toyota Corolla en de laatste week te voet/bus.
                In 2011 eigen personenwagen mee gebracht via de ferry.
                In 2014 de Nissan Patrol, ook via de boot

                Dit is enkel maar lonend als je voor langere tijd gaat.

                Maar om te antwoorden op je vraag : de meeste auto's worden verhuurd vanuit Keflavik (of Reykjavik). Alle internationale vluchten komen toch toe op Keflavik, vandaar. Mijn dochter heeft het gedaan met een gehuurde 4x4 (drie weken dacht ik), ergens tussen 2011 en 2014 met iemand die ze had leren kennen op internet en die achteraf een oudleerling van mij bleek te zijn. Ze is hier éénmaal geweest met Kristof en ze hebben zich hier toen in recordtempo volgezogen met informatie. Kaarten meegegeven, tent en kookgerei meegegeven en voor de rest hebben ze het alleen gedaan. Bij mij op de site staan er 4 mapjes met "Freya's Iceland", ik zal eens links zetten hier, voor een "eerste" kennismaking is dat al behoorlijk gevorderd. Ze hebben maar één fout gemaakt, ze dachten dat een Jimny constant 4x4 had, nee dus :-) Ze hebben zich op de Sprengisandur in de **** gereden :-) Kristof : "hier komen we nooit meer uit" Freya : "ik dacht dat ik hem ging vermoorden". Enfin, uiteindelijk had zij net iets beter geluisterd naar de verhuurder en mits de juiste pook te gebruiken kwam alles nog in orde

                Comment


                • #38
                  Re: IJsland

                  Opapol; op verschillende verhuurbedrijven zie ik een resem 4x4 voertuigen staan.
                  Suzuki Jimny krijgt weinig goede kritieken, maar wat is een passend voertuig die nog betaalbaar is en over 4x4 beschikt ?
                  Ik veronderstel dat het nu ook geen Toyata Landcruiser hoeft te zijn als je je niet waagt aan extreem parcours (oversteek Krossa en dergelijke).
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #39
                    Re: IJsland

                    Ik heb er onlangs met een gehuurde duster gereden 4x4, wat vrij vlot ging.
                    Life through a lens..

                    Comment


                    • #40
                      Re: IJsland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1602 Bekijk bericht
                      Ik heb er onlangs met een gehuurde duster gereden 4x4, wat vrij vlot ging.
                      Idd ook Dusters gezien bij Askja, dat klopt. Het enige probleempje daar is de rivierdoorsteek bij Herdubreidalindir, daar volg je best het touw. Maar ook met Duster gaat dat. Voor het ruigere werk heb je beter materiaal nodig, zelf heb ik met de Patrol en de Mitsubishi >95% gedaan op 4x2, zelfs de meeste rivierdoorsteken. Je wordt daar snel mee bekend maar de eerste keer is een sprong in het duister. Misschien al eerder gezegd maar ik heb verschillende keren erg veel deugd gehad van de 4x4 Low, vnl bij zeer steile hellingen en bij het uitkomen van rivieren met een steile helling en grote steenbrokken. Inrijden gaat, gebruik gewoon de rem maar ik heb zelf verschillende malen meegemaakt dat je in eerste een voldoende aantal toeren moest aanhouden en er dus moest uitkruipen aan een snelheid die veel te hoog was om die keien te ontwijken, tenzij je de koppeling martelt. Eenmaal de sperren nodig gehad, de jeep lag toen op zijn achterdifferentieel in een track met diepe sporen, 4x4 bood geen optie om weg te geraken. Dat was even zweten. Maar het gedoe met Unimogs en MAN is complete overkill, trouwens : dit zijn allemaal toeristen (lees Duitsers) en als je daarmee in de **** komt, wel dan zit je er serieus in. Akkoord met Kevin1602 dus.
                      @Leopard : je moet met jezelf afspreken hoe ver je wil gaan en in functie daarvan de wagen kiezen. Als je met 4 gaat dan heb je in een Duster of een Jimny gewoon plaats te kort voor de bagage. En inderdaad, als je naar de echte langchassis jeeps gaat (Defender, Pajero, Patrol, Landcruiser) dan tikt het kostenplaatje aardig aan.

                      Comment


                      • #41
                        Re: IJsland

                        Het is allemaal afhankelijk van zoveel variabelen : een probleemloze pas kan na een wolkbreuk veranderen in een rattenval, idem voor rivieren, een track bergaf kan makkelijk gaan, bergop kan het voor enorme problemen zorgen, terreinbanden of niet, hoeveel grondspeling ...
                        Maar je moet je ook niet laten overrompelen door cowboyverhalen, gewoon het juiste materiaal voor het juiste werk. De doorsteek van de Krossà is gewoon een macho-iets. Als je de Valahnjukur op wil moet je idd aan de overzijde zijn maar een paar 100 m verder is er een voetgangersbrug....
                        Toegegeven : soms zie je lichte 4x4 tjes staan waarbij je denk : hoe is DIE hier in godsnaam geraakt ? Maar ik weet dat ik 80% van alle locaties van de laatste keer zou aandurven met een Jimny. Ik weet dat er ook zijn waaraan ik niet zou beginnen met een standaard Landcruiser en ik weet dat er ook zijn waar mijn gezond verstand zegt : afblijven.
                        Tevens denk ik dat een 4X4 voor een eerste kennismaking een beetje overkill is. Landmannalaugar heb ik nog gedaan met een .... Honda Civic, een Pajero, een Benz en een Patrol. Je moet natuurlijk voorzichtiger rijden en de laatste rivierdoorsteek nabij de camping niet wagen met een personenwagen. De rest van de F208 oostwaarts moet je niet proberen met een gewone personenwagen (via schade en schande ondervonden). Ik heb het geprobeerd met de Civic, bij dergelijke lichte wagentjes zie je dat ze beginnen drijven en zelfs zonder stroming ben je al snel de tractie kwijt. Vervolgens begint het water naar binnen te lopen :-(
                        Maar tegenwoordig is het Kjölur te doen met een personenwagen, Hveravellir en Kerlingarfjöll ook, in ieder geval : ik heb het gedaan. Op de trip naar Lakagigar zag ik een paar lichte 4X4, de meeste stonden even voor de eindbestemming vast in een slijkboel. Mensen die niet beseffen dat je daar met kleine smalle bandjes zonder grof profiel niet door geraakt, 4x4 of niet. Ik heb daar het juiste pookje verzet en.... geen probleem, hij trok zich overal door. Maar alles heeft zijn grenzen, zijn voordelen en nadelen. Zo zie ik niemand met een terreinmotor de Krossà doorsteken terwijl voor hen de track van Graenavatn naar Askja wsl beter meevalt dan voor een auto. Vreselijk slechte track daar.
                        Hét probleem met IJsland : het vergeeft niks, maar dat is nu net zo uitdagend. En ik weet dat bepaalde mensen me zullen aanspreken op mijn onverantwoordelijkheid hier en daar, maar de trip naar het geothermisch veld van Kverkfjöll had ik ZEKER niet alleen gedaan bij slecht weer EN ik had GPS referenties van de vorige keer.
                        Enfin, het blijft altijd een zaak van goed nadenken. Ik herinner me ergens een plaats waar ze een touw hadden gespannen over een rivier om de route aan te duiden. Uitleg in IJslands en Engels, heel verstaanbaar. Wij aan de overkant aan het uitdruipen en wat zie in daar aankomen ? Een Fransman met een Defender, niks gestopt, gewoon rechtdoor met de geit. Heeft geluk gehad zeg ik, hij was nog altijd bleek rond zijn neus toen hij naast ons stond. Comprend pas l'Anglais. Jaja.

                        Comment


                        • #42
                          Re: IJsland

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                          Opapol; op verschillende verhuurbedrijven zie ik een resem 4x4 voertuigen staan.
                          Suzuki Jimny krijgt weinig goede kritieken, maar wat is een passend voertuig die nog betaalbaar is en over 4x4 beschikt ?
                          Ik veronderstel dat het nu ook geen Toyata Landcruiser hoeft te zijn als je je niet waagt aan extreem parcours (oversteek Krossa en dergelijke).
                          Je moet het zo bekijken : mensen gaan voor een Jimny omwille van de prijs en denken dan dat ze alles kunnen en mogen. Niet dus, dit wreekt zich.
                          Mijn raad : de eerste kennismaking heeft zeker geen 4x4 nodig, echt niet. Maar dan ga je wel in het toeristengedeelte zitten.
                          Maar als ik je kan helpen, graag.

                          Het is jammer dat ze in IJsland bijna geen "echte" jeeps hebben in short (2pers), de meeste zijn in long (5pers) en dat betekent : kassakassa.



                          Dochter Freya met ietwat zwaardere stuff :-)
                          Last edited by opapol; 21 maart 2016, 15:07.

                          Comment


                          • #43
                            Re: IJsland

                            Zo zie je er veel rijden daar indrukwekkende machines.

                            Als verhuur bedrijf is Blue car echt een aanrader. Hebben ook een kantoor aan keflavik airport, en zijn heel correct. Aanrader is wel alle verzekeringen pakken. Maar let op: onderkant wagen en openwaaiende deuren/ kapotte voorruit word nooit gedekt in Ijsland.

                            Als het écht goedkoop moet is er SAD cars geloof ik. Die wagens zijn wat ouder maar zoals opapol zegt, voor kennismaking goed genoeg en zeker als je lowbudget wilt gaan.
                            Life through a lens..

                            Comment


                            • #44
                              Re: IJsland

                              Wat ook interessant kan zijn als je heel flexibel wil zijn (dus niet gebonden aan guesthouses, boerderijen ed) en toch niet met een tent wil gaan :

                              Don’t be a tourist. Be a Happy Camper. Combine transportation and lodging in one Happy campervan in Iceland to make your adventure simple, easy, and fun.

                              Comment


                              • #45
                                Re: IJsland

                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                                Wat ook interessant kan zijn als je heel flexibel wil zijn (dus niet gebonden aan guesthouses, boerderijen ed) en toch niet met een tent wil gaan :

                                https://www.happycampers.is/
                                Bedankt, ook al bekeken, maar vind het toch vrij duur.
                                Voor dat geld heb je een SUV en slaap je in goedkope guesthouses.
                                Anderzijds slaap je dan wel vlakbij de plaatsen waar je wil zijn.
                                PS is vrij kamperen toegestaan in Ijsland ?
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X