Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

golf van biskaje - walvissen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • golf van biskaje - walvissen

    zo, we gaan dit subforum eens aanvullen ...

    eind augustus gaan we met enkele "freaks" met een
    grote boot de overtocht maken van portsmouth naar bilbao.
    op de tocht is het vooral de bedoeling om walvissen en zo
    te spotten.

    heeft er iemand van jullie al iets dergelijks gedaan?
    en wie kan me vertellen welk gerief we best voor deze
    zee-tocht meenemen om met deftig fotomateriaal terug
    thuis te komen?

    welke brandpuntafstand?
    zoom of prime?
    zware of middelmatige tele?
    beeldstabilisatie of niet?
    monopod - beanbag - tripod?
    ...

    smijt hier maar neer.
    we zullen jullie dankbaar zijn

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

  • #2
    Re: golf van biskaje - walvissen

    o ja, ook even meegeven:

    het is niet de bedoeling dat we dit (cruisen) op
    regelmatige basis gaan doen, maar als er al wat
    wordt aangekocht van gerief, kan dit natuurlijk
    wel eventueel meegenomen worden in de criteria
    voor de keuzebepaling ...

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: golf van biskaje - walvissen

      Probleem is altijd het standpunt...
      Jij staat hoog op die grote boot en die vissen zie je gewoonlijk
      een pak lager.
      Ik heb zo foto's van dolfijnen en kleine walvissen...
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #4
        Re: golf van biskaje - walvissen

        tzijn nu geen walvissen, maar zijn dolfijnen en kogelwalvissen (kleine modellen dus) en schildpadden ook goed?

        toen we naar tenerife waren hebben we ook eens op dolfijn-cruise geweest.
        Een massa volk op een relatief klein bootje... Een tijdje zoeken naar dolfijnen en dan plots als ze er zijn gaat iedereen op dat bootje naar dezelfde kant gaan staan... een gedrum van jewelste en een toch wel stevig overhellende boot tot gevolg. Probeer dan tussen die mensenmassa maar eens foto's te maken.De ene keer zijn de dieren weer heel dicht en krijg je je tele niet scherpgesteld, dan andere keer weer veraf, en is het anticiperen (in hoeverre dat dat mogelijk is) waar en wanneer ze boven water gaan komen. Daarenboven zijn die dolfijnen héél speels én niet lang boven water.

        Ben toen met relatief weinig scherpe foto's (1 à 2) teruggekeerd, wegens te lage sluitertijden en iso's, en te kleine diafragma's... Dit jaar ga ik alvast nog een poging ondernemen, indien de gelegenheid zich voordoet....

        De kogelwalvissen die we toen zagen waren daarentegen heel wat rustiger, en kwamen meer gewoon wat boven drijven om naar die wezens op dat bootje te kijken. Die heb ik nog redelijk kunnen fotograferen, maar om ze echt interessant op foto te krijgen, tja... is ook weer niet simpel.

        echte tips kan ik niet geven, behalve hoge sluitertijden op wiebelende bootjes en golvende zeeën.

        Comment


        • #5
          Re: golf van biskaje - walvissen

          Paar jaar terug in de Noorse zee op walvissafari geweest. Fotografisch niet zo bijzonder spectaculair. Als je de dieren vindt drijven ze meestal wat rond aan het wateroppervlak. Spectaculair is wel als ze duiken en met hun schitterende staart uit het water komen. Dan moet je geluk hebben dat je dicht genoeg bij bent om mooie foto's te kunnen maken. Mij lijkt een lichtsterke 70-200 mm (eventueel met IS) een goede keuze. Een statief of monopod op een wiebelende en eventueel trillende boot lijkt mij eerder af te raden.

          Veel geluk gewenst!
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: golf van biskaje - walvissen

            Een vijftal jaar geleden (of is het al langer geleden?) naar Canada geweest en daar op walvisjacht geweest ("we're whalers on the moon, we carry a harpoon" zingend).

            Dat was wel in zo'n laag bootje waardoor je meer op zeeniveau zit... lijkt me dus al handig.

            Het lastige is het onvoorspelbare: ze kunnen evengoed 5 meter van de boot opduiken, of langs de andere kant... of 50 meter van de boot.
            Kun je daarop anticiperen is de vraag dan?
            Ja, en een snelle autofocus zal zeker helpen.
            Zoomen? Tegelijk nuttig en nutteloos: die beesten komen 2 seconden bovendrijven, probeer op die tijd maar te richten, de snot van u gezicht te wrijven, te focussen en eventueel nog te zoomen (volgorde kan varieren).

            Zonder af te doen aan u fotografische kwaliteiten denk ik dat geluk een grote rol zal moeten spelen !
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: golf van biskaje - walvissen

              Oorspronkelijk geplaatst door guRuh Bekijk bericht
              Het lastige is het onvoorspelbare: ze kunnen evengoed 5 meter van de boot opduiken, of langs de andere kant... of 50 meter van de boot.
              Kun je daarop anticiperen is de vraag dan?
              Ja, en een snelle autofocus zal zeker helpen.
              Zoomen? Tegelijk nuttig en nutteloos: die beesten komen 2 seconden bovendrijven, probeer op die tijd maar te richten, de snot van u gezicht te wrijven, te focussen en eventueel nog te zoomen (volgorde kan varieren).

              Zonder af te doen aan u fotografische kwaliteiten denk ik dat geluk een grote rol zal moeten spelen !
              Inderdaad...Niet te doen!
              Twee jaar geleden in Turkije, Kemer, met de plaatselijke Dolfintour, katamaran met motor, op tocht geweest. Ja man, na een uurtje op zoek eindelijk dolfijnen gevonden. Kon via de stewardes op de linker neus van de boot zitten (vastgebonden aan de leuning )Heb toen veel foto's gemaakt in de auto stand met repetitie (had nog maar juist mijne 300D)..... ze komen dus langs alle kanten, zelfs meezwemmend tussen de twee "neuzen" (kan niet op de juiste benaming komen) Met een 70tal foto's dacht ik er toch een paar goeie over te houden.. ja.... mooie foto's van ruggen of staarten .
              Heb zo de indruk dat je dat inzoemen best vergeet en met vaste lens werkt, eentje met snelle focus natuurlijk.
              Enfin toch succes gewenst MM, en hopelijk kan je mooie plaatjes schieten (walvissen zijn toch iets trager vmbm.) en geen ruggen en staartjes zoal bij mij
              EOS 40D; EFs17-85; EF70-300; EF100LIS; CPS A430 en wa accessoires
              debruri.be

              Comment


              • #8
                Re: golf van biskaje - walvissen

                In Ecuador ben ik de bultrugwalvissen gaan spotten. En alhoewel dat gigantische dieren zijn, die hoog het water uit springen om met geweld weer neer te ploffen, is het steeds een probleem om in te schatten waar "het" gaat gebeuren en dan nog snel in te zoomen en scherp te stellen.
                De golven op open zee maken het er ook al niet makkelijker op (bij grotere boten zal je hier minder last van hebben, maar die naderen niet zo dicht, zijn minder wendbaar en je standpunt is hoger).
                Dan heb je ook nog de reflectie's van het water als de zon er is, of geen horizon wanneer de hemel bewolkt is (ik zat in 2e situatie).
                Net zoals bij vorige posters, zijn mijn foto's dus ook van een zielige kwaliteit.

                Comment


                • #9
                  Re: golf van biskaje - walvissen

                  Ik ben dat in Canada ook gaan doen.
                  Ik maar denken dat die beesten hoog uit het water zouden springen enzo.

                  We hebben er wel een stuk of 8 gezien op een paar uur.
                  Maar het enige wat we gezien hebben is dat er af en toe in vin uit het water kwam, of zo met hun rug een beetje boven water.

                  Ik had er toen wel meer van verwacht.
                  Ik hoop dat jij wat meer te zien krijgt dan.
                  Canon EOS 5D met 3KG glas
                  https://reisforum.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: golf van biskaje - walvissen

                    Inderdaad zeer moeilijk.
                    We zijn pas terug van Tenerife en hebben ook zo'n walvis/dolfijnenjacht meegedaan. Op het ogenblik dat er zo'n vin boven water komt ben je uiteraard altijd aan de verkeerde kant van de boot en eer dat je aan de overzijde bent sta je achter iedereen. Dus ellebogenwerk, maar pas wel op wie je bewerkt

                    Dan zijn de beestjes hier, dan springen ze wat verder uit het water maar ben je toch weer te laat. Enzovoort. En die rotbeesten poseren niet!

                    De scherpte van mijn foto's (meestal vinnen en ruggen vooral van die kogelwalvissen) viel wel reuze mee.

                    Ik heb gelukkig ook wat scherpe foto's van enkele dolfijnenhoofden en snuiten. Maar niet van voren En geen één van springende tuimelaars, Ik was altijd op de verkeerde plaats aan het kijken.

                    Soit, ik heb de 'shutter priority' mode gebruikt, vooraf ingesteld op 1/1000 sec. Mischien wat snel?
                    Iso 80, diafragma was steeds tussen 2,8 en 4 dus dat zat wel goed.
                    Verder was ik blij met mijn prosumerke met 12x zoom, want al mijn foto's zijn met een brandpuntafstand tussen 50 en 260 (35mm eq) genomen. Dus een 18-200 (met cropfactor) voor een SLR lijkt me ideaal.

                    Maar samengevat. Je moet vooral geluk hebben iets te zien (dat gedeelte lukt meestal wel) maar vóór je lens terwijl je klaar staat en vrij zicht hebt is iets anders.

                    Alvast een mooie trip en laat maar iets zien achteraf!

                    Comment


                    • #11
                      Re: golf van biskaje - walvissen

                      De beste tip die ik daar nog aan kan toevoegen -voor de volledigheid-
                      polarizatiefilter aanschaffen/meedoen om de reflecties van 't water te verminderen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: golf van biskaje - walvissen

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kvanlang Bekijk bericht
                        De beste tip die ik daar nog aan kan toevoegen -voor de volledigheid-
                        polarizatiefilter aanschaffen/meedoen om de reflecties van 't water te verminderen.
                        En zakjes, minsten 20cm x20 cm

                        Comment


                        • #13
                          Re: golf van biskaje - walvissen

                          zakjes zullen niet nodig zijn, pic.
                          daar heb ik nog nooit last van gehad

                          momenteel hangt het aan een zijden draadje
                          of we meekunnen of niet. er is wat té enthousiast
                          rondgebazuind, en er zijn 2 keer zoveel gegadigden
                          als er mee kunnen . even duimen dat de safari niet
                          in het water valt ...

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: golf van biskaje - walvissen

                            als je een walvisfan bent weet je vast dat de Saint-laurent rivier in quebec tot de rand vol zit met een enorme diversiteit aan walvissen. Op de noord oever, op een uurtje of 3 van Quebec, ligt les Escoumins, en daar brandt de lamp. Ben er 2 jaar achtereen geweest, en het aantal Belugas, vinvissen (zwart en BLAUW) dat je op een namiddag vanop de oever kan zien is niet normaal. Heb een tochtje gedaan met de kajak, en das geweldig, maar fotografisch veel moeilijker.
                            Enige nadeel: de spectaculairste van den hoop, orca's en potvissen zijn er niet. Potvissen zijn die beesten die zo mooi hunne staart uit t water lichten als ze gaan duiken.
                            http://www.effieweg.tk

                            Comment


                            • #15
                              Re: golf van biskaje - walvissen

                              héhé,
                              morgen varen we af....
                              met natuurpunt......een georganiseerde trip van 6 dagen in de golf van biskaje op zoek naar walvissen, dolfijnen, vogels en nog meer....
                              er volgen zeker een aardig stukje foto's!!
                              te merken aan het materiaal van de deelnemers toch!
                              en ook mijn eigen intenties...
                              meer info zie:

                              helaas vermoedelijk te laat om nog te boeken...
                              wordt vervolgd

                              Comment

                              Working...
                              X