Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotoreis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Fotoreis

    Oorspronkelijk geplaatst door Heembeek Bekijk bericht
    Ik denk dat het toch een kwestie van vraag en aanbod is. Sommige dure reizen zijn zeer snel uitverkocht, want er is een vraag voor. Heel wat fotografen willen met hun dure materiaal exclusieve foto's maken en zijn bereid hiervoor te betalen. Ook is het voor velen een mogelijkheid om met gelijkgezinden op reis te gaan. Bovendien zijn er toch een aantal aanbieders die kwaliteit van begeleiding hoog in het vaandel dragen.

    De prijzen van de fotoreizen zijn voortdurend gestegen, maar hier lijkt nu toch een kentering in te komen omdat ook het aanbod vergroot en meerdere nieuwe aanbieders op de kar springen. Bovendien zijn de interessante locaties meer en meer ook op internet te vinden.
    Zijn de reizen duur, ongetwijfeld (en dit geld m.i. ook voor workshops), maar op lange termijn zal enkel kwaliteit die aangeboden wordt aan een correcte prijs, overleven.

    Peter
    Ik hoop dat je gelijk hebt wat de toekomst betreft, Peter. Want het zou voor mij betekenen dat ik meer klanten zou moeten zien.

    Voorlopig echter hou ik het op "de klant wil bedrogen worden". Het spijt me, maar het moet gezegd. Versta me niet verkeerd; er is een mooi aanbod te vinden bij mijn concullegas. Maar er zitten ook een aantal rotte vissen tussen waarvan ik geenszins snap waarom ze zo succesvol zijn.

    (Ik was aan het uittypen waar het verschil zit tussen mezelf - een gids met alle Zuid-Afrikaanse certificaten en accreditaties - en sommige anderen die hier in Kruger wat komen aanmodderen en daarbij de wetten omzeilen of negeren, maar ook als gids lokaal onverzekerd zijn en dus hun klanten in gevaar brengen ...maar ik heb die paragraaf gedeelte want het zou te persoonlijk worden. Laat ik het nogmaals houden op; ik hoop dat je gelijk hebt!).
    http://www.theafricabug.com

    Comment


    • #17
      Re: Fotoreis

      Ik wil ook al enige tijd een dergelijke fotoreis ondernemen om zowel mijn skills bij te schaven als mij gewoon te kunnen focussen op fotografie tijdens een reis wat moeilijker is indien je met gezin op stap bent. Het is voor mij moeilijk om te zien wie die rotte appels zijn waar Jochen over spreekt. De prijzen zijn vaak vrij hoog en moeilijk in te schatten of dit het wel waard is.
      Check out our travel experiences in the British Columbia, Canada. http://pmcanada.wordpress.com

      Comment


      • #18
        Re: Fotoreis

        Het is helaas ook moeilijk uit te leggen want de materie is zeer complex. Bijvoorbeeld...

        1) Ik ken een persoon die tijdens de opkomst van de digitale fotografie op dpreview zeer populair was op hun forum boards. Hij had heel wat faam bij zijn "volgers", naar mijn mening ten onrechte, want hij was gewoon één van die typische "mijn merk is het juiste merk" zeveraars. Die faam gebruikte hij om zich op te werken tot "gids". Hij is echter geen gids; hij heeft de accreditaties/diplomas/certificaten niet. Hij is een begeleider, meer niet. Best grappig; hij kent me - uit die begindagen - en weet dat ik wél alle nodige papieren heb, dus contacteerde hij me ooit, met de vraag hoe hij ook het nodige kon behalen. Ik deed hem zonder problemen het hele verhaal. Hij begroef prompt zijn plannen om te certifiëren als gids wegens "te moeilijk". Dus tot nader order mag hij niet achter het stuur gaan zitten en zélf zijn mensen rondleiden. met andere woorden; wie bij hem boekt, betaalt voor een gids én een begeleider.

        Hier ter plaatse kiest hij steevast voor de duurste lodges (Singita, Londolozi, ...) in het duurste reservaat (Sabi Sands). Deze lodges geven 40% commissie aan reisagenten. Daardoor zitten die lodges zeer goed vol, want slimme sales als ze zijn; die reisagenten schuiven graag de doos over de toonbank die hen het meeste commissie oplevert. Onze "gids" is geen uitzondering; hij prijst zijn gekozen lodges de hemel in, en in ruil daarvoor krijgt hij nog een extra reductie. Als hij zes personen meeneemt op een safari-reis, en je weet dat hij bij elk van de twee voorgenoemde lodges 3 nachten blijft, en je weet dat een kamer daar 500€ per persoon kost... dan kan je tellen welke commissies hij daar opraapt. Voor de slechte verstaander; dit is bovenop wat hij al aan de reisgroep aanrekent voor zijn eigen diensten als "fake gids", voor zijn eigen kamer, en voor zijn eigen vliegtickets.

        Wat me nog het meeste stoort is dat hij, in ruil voor die goeie deal dat hij heeft bedongen bij die lodges, alle ander reservaten en alle andere lodges afbreekt. Eender welk argument is daarbij goed; "het is er niet veilig", "de hygiëne is ondermaats", "er zijn niet zoveel dieren", "het comfort niveau is te laag",... Al deze redenen zijn pure BS, maar men drinkt zijn woorden als wijn want "iemand die zo'n prijzen kan rekenen, die zal het toch wel weten zeker?"

        2) Ik ontmoet een Fransman uit Rijssel die hier is als "leerling" en met een gewoon toeristen-diploma. Op dat moment kon hij nog 6 weken blijven, daarna moest hij het land uit. Hij wou dat ik zijn ouders contacteerde, want die hadden idem plannen voor een eigen lodge als ik, en "misschien konden we samen iets starten". Natuurlijk wou hijzelf dan meteen de hoofdgids zijn. Na hem twee weken bezig te hebben gezien wist ik al; deze kerel heeft niet het brein om hem door de examens te kunnen halen, en al even erg; deontologisch gezien was hij een klier van een vent. Hij reed off-road op sodic sites (gevoelige ondergrond waar je in feite niet mag rijden), en scheen met zijn spotlicht op dag-dieren (wat hun ogen kan beschadigen). Natuurlijk was ik niet geïnteresseerd in een samenwerking.

        Nu, ik was hem even uit het oog verloren, maar kwam hem in Hoedspruit-dorp onlangs tegen. Wat blijkt? Zijn ouders hebben een huis gekocht in Parsons block (Balule reservaat). En ook al hebben ze daar geen commerciële licentie om een lodge uit te baten; dat houdt hen niet tegen om toch hun huis uit te baten als lodge. Want hun huis is enkel gekend als "lodge" op hun Franse site, maar lokaal blijven ze mooi onder de radar door te doen alsof elke bezoeker een "vriend des huizen" is, en door rond te rijden in een wagen zonder lodge-logo op. En gidst hij dan? Jawel! Hij heeft alle certificaten gekocht onder de tafel. Valse exemplaren, wel te verstaan. Zijn gids-nummer staat nergens geregistreerd.

        Wie bij hem boekt, die riskeert te arriveren bij zijn lodge op het moment dat deze wordt ontmaskerd door de administratie van Parsons. Wat betekent; bye bye vakantie! En wie met hem een ongeluk heeft (op de baan of in het nationaal park), die is meteen niet verzekerd en kan in dikke miserie zitten. Vergeet niet dat je eigen reisverzekeraar je niet zal dekken als blijkt dat je in zee bent gegaan met een malafide individu.

        ---

        Dit zijn slechts twee voorbeelden, en ik kan er gemakkelijk nog tien andere aanhalen. Maar dat ga ik natuurlijk niet doen want ik besef ten volle dat ik nu al overkom als een zagevent. Maar ja, ik hoop dat jullie begrijpen dat - als iemand die het op de juiste manier wil doen - ik aanzienlijk gefrustreerd ben soms, als ik zie dat zo'n kerels minstens evenveel succes hebben als ik. Kijk, van mij mag je gerust weten wat ik verdien. Ik heb geen problemen met een open boekhouding. De lodges die ik kies zijn geboekt via een lokaal reisagent, en die agent krijgt 15% terwijl ikzelf 5% krijg (als compensatie voor het aanbrengen van extra klanten bij die agent). Kortom; ik kies lodges die 20% commissie bieden, wat het laagste percentage is in de Kruger privé reservaten. Ik reken natuurlijk ook extra aan voor mijn diensten, maar daar zit alvast geen vliegtuigticket bij (want ik ben hier al), en als gecertifieerd gids krijg ik hier accommodatie aan gids-tarief (in tegenstelling tot een "begeleider" die de volle pot zal moeten betalen). Ik kies ook lodges waar ik zélf kan gidsen (kortom; zodat de klant niet betaalt voor twee gidsen).

        Waar ik wil toe komen is; als mijn prijs lager ligt, dan is dat niet omwille van gebrek aan kwaliteit (zelfs integendeel). Echter; zo ziet men het vaak, en mijn duurdere concurrenten kaderen mijn aanbod ook zo, ik weet dat. Het pijnlijkste van al is dat vele mensen, omwille van die ondoorzichtigheid van de hele fotoreis-industrie, al het vertrouwen hebben verloren in de aanbieders. Deze forum-draad is een bewijs daarvan. Een uiting van frustratie over het aanwezige aanbod, zeg maar. En daardoor gaan vele mensen ook gewoon het heft in eigen handen nemen; ze gaan zélf hun reis boeken.

        Helaas lopen ze daarbij in nog méér vallen. De kerel die hier in deze streek de grootste omzet heeft (omwille van zijn goedkoopste aanbod in een veelheid van eigen lodges) is de grootste schurk die je je maar kan inbeelden. Zo is hij bijvoorbeeld té gierig om zwembad-pompen te installeren; om de 3 dagen laat hij 8 zwembaden van elk 2000 liter leeglopen, om ze daarna te laten schrobben en terug te vullen met vers water. In een streek waar de dieren te weinig water hebben is dat gewoon misdadig. En zijn game drives laat hij doorgaan op kleine reservaten die niet deel uit maken van Kruger, maar stuk voor stuk reservaten zijn die in verband zijn gebracht met canned hunting. Voor wie niet weet wat ik daarmee bedoel; als er op een bepaald moment teveel leeuwen zijn om zo'n reservaat, dan komt een jager ze afknallen voor veel geld. De toerist komt dat natuurlijk allemaal niet te weten.

        En nu ga ik stoppen met zagen. 't Is van mijn hart!
        Last edited by Jochen; 15 januari 2018, 14:11. Reden: typo
        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #19
          Re: Fotoreis

          @jochen: ik denk dat de enige publiciteit die er echt toe doet, de mond-aan-mond-reclame is. Zet je product in de markt voor een correcte prijs en lever je klanten een unieke ervaring waar ze nog jaren over praten.
          Dit is m.i. de enige manier om een lange termijn-reputatie op te bouwen.

          Comment


          • #20
            Re: Fotoreis

            Yup, zo doe ik het ook.

            Ook al twijfel ik om op beurzen te gaan staan. Nu doe ik het niet, omdat ik amper in België ben en omdat het veel geld kost (wat alweer een verhoging van mijn prijs naar de klant zou betekenen). Maar het lijkt me dat de meeste mensen eerder daar hun keuze maken, en niet thuis na info te hebben gezocht op het www.
            http://www.theafricabug.com

            Comment


            • #21
              Re: Fotoreis

              Ik wil toch even het volgende kwijt : ex collega Marc is vogelfotograaf en gaat daar vrij ver in. Ik zag onlangs zijn laatste fotoboek en er stonden daar hele knappe tussen : bv van een Lappland-uil ergens bij de Varanger. De kans dat je die te zien krijgt op eigen houtje is kwasi nul, daarvoor heb je lokale gidsen nodig, die weten ze zitten. En als je er al een op je eentje zou vinden en niet weet dat ze erg agressief zijn en naar de ogen klauwen....
              Natuurlijk ligt dat voor landschappen een stuk eenvoudiger.

              Comment


              • #22
                Re: Fotoreis

                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
                Yup, zo doe ik het ook.

                Ook al twijfel ik om op beurzen te gaan staan. Nu doe ik het niet, omdat ik amper in België ben en omdat het veel geld kost (wat alweer een verhoging van mijn prijs naar de klant zou betekenen). Maar het lijkt me dat de meeste mensen eerder daar hun keuze maken, en niet thuis na info te hebben gezocht op het www.
                Oh, er zijn mensen die denken dat ze alles kunnen vinden op het net....laat ze maar in hun waan...

                Comment


                • #23
                  Re: Fotoreis

                  Ik heb 4 jaar geleden een fotoreis gemaakt naar Jordanië en is reuze meegevallen. Je moet het treffen met het gezelschap.
                  Maar er is één ding waar ik me mateloos aan erger wat fotoreizen betreft, en dat zijn de meerprijzen voor éénpersoonskamers en sindsdien doe ik geen fotoreizen meer maar boek ik zelf.

                  Ik heb heel wat afgereisd in mijn leven maar betaal NOOIT meer voor een éénpersoonskamer, dus er klopt iets niet met die fotoreizen

                  Comment


                  • #24
                    Re: Fotoreis

                    Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                    Moet zalig zijn om met gelijkgezinde landschapsfotografie te doen en bespreken
                    gelijkgezinde, let wel je kan allerlei soort pluimage tegen komen.
                    bespreken, ook dit moet je genuanceerd zien, ligt deels aan hoe de deelnemers hierin staan en wie de reis begeleid.

                    Maar als ik die prijzen zie, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat daar serieuze winstmarges op genomen worden.
                    uh, ze verdienen meer dan genoeg aan je... en ja je komt ook wel reizen tegen waarbij de marge het niet haalt.
                    De reizen zijn inderdaad duur en dit komt volgens mij door de kleine groep die begeleid moet worden. De begeleider moet vergoed worden voor zijn prestatie en daarnaast moet zijn verblijf in volpension vergoed worden. Bovendien heeft de begeleider vaak op voorhand een voorbereidingsreis gemaakt en ook die moet vergoed worden.
                    De prijzen zijn dus normaal en de bedrijven profiteren een beetje van het schaarse aanbod en het feit dat veel amateur-fotografen het maximum willen halen uit hun duur fotomateriaal en hierdoor bereid zijn deze prijzen te bepalen.

                    Ik denk dat je best met een aantal gelijkgestemden zelf de fotoreis voorbereid en uitvoert. Je vindt uitgewerkte voorbeelden (zonder de details) op het internet.

                    Succes

                    Peter

                    Comment


                    • #25
                      Re: Fotoreis

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rich2016 Bekijk bericht
                      Ik heb 4 jaar geleden een fotoreis gemaakt naar Jordanië en is reuze meegevallen. Je moet het treffen met het gezelschap.
                      Maar er is één ding waar ik me mateloos aan erger wat fotoreizen betreft, en dat zijn de meerprijzen voor éénpersoonskamers en sindsdien doe ik geen fotoreizen meer maar boek ik zelf.

                      Ik heb heel wat afgereisd in mijn leven maar betaal NOOIT meer voor een éénpersoonskamer, dus er klopt iets niet met die fotoreizen
                      je beseft dat als jij een éénpersoonskamer wilt, er een extra kamer afgehuurd wordt, dus ipv 2 personen in 1 kamer, krijg je 2 personen in 2 kamers, de extra kosten voor die extra kamer worden gewoon aan jou doorbelast dan, wat me best logisch lijkt.
                      Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
                      Our English website: www.kaichitravel.com
                      Breng eens een bezoekje aan Siberie!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Fotoreis

                        Er zijn genoeg landen waar er een "kamerprijs" is en geen prijs per persoon. Het hangt dus af van de bestemming.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #27
                          Re: Fotoreis

                          Ja maar als er een kamerprijs is moet de kamer ofwel door 1 dan wel 2 personen betaald worden. Dit is dus een reden te meer om een prijsverschil te rechtvaardigen.

                          Comment

                          Working...
                          X