Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste grote reis met mijn DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste grote reis met mijn DSLR

    ... en ik vroeg mij af wat ik nog best meeneem.

    Deze zomer ga ik met 2 vrienden een roadtrip (16tal dagen) maken doorheen Californië, Nevada, Utah, Arizona en ga daar heel wat mooie landschappen zien en natuurparken bewonderen die ik natuurlijk op de gevoelige censor wil vastleggen. Kenmerkend voor die periode op die plaats is: warm! Misschien moet ik daar rekening mee houden?

    Het materiaal dat ik heb staat in mijn onderschrift af te lezen. Verder heb ik een relatief kleine tas (Lowepro) waar mijn camera + lens inpast. Deze zou normaal gezien waterbestendig moeten zijn. In combinatie met een gewone rugzak lijkt me dit wel oké, maar de riem zou ik waarschijnlijk beter vervangen door een stevigere/comfortabelere?

    Ik heb ook maar een CF-kaartje van 1GB, waar 178foto's op kunnen in RAW. Veel te weinig uiteraard en ik weet niet wat de mogelijkheden zijn om foto's ter plaatse over te zetten op DVD bijvoorbeeld. Een kaartje van 4GB lijkt me dus sowieso interessant (heb je al voor €60 blijkbaar). Bijkomend lijkt me een portable harddisk ook te overwegen. Voor €150 heb je dit bvb: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...ountry_type=be
    Nadeel is naar het schijnt dat je niet kunt controleren of je data werkelijk overgezet werd?

    Filters heb ik nog niet, maar een polarisatiefilter lijkt mij wel wat voor dergelijke reis.

    Hebben jullie nog tips voor mij?
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

    Neem maar zeker die polarfilter mee, je zal niet altijd in de vroege ochtend of avond aan de mooiste plekken passeren, een kennis deed hetzelfde en ik denk dat die polarfilter zijn foto's veel had kunnen helpen.
    Tip twee: Ga op je eerste dag daar ter plaatse al het ontbrekende materiaal kopen. Scheelt op de prijs.

    Mvg Kristof
    Website http://www.kristofpattyn.be

    a lotta canonstuff

    Comment


    • #3
      Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

      Ik zie dat je een 18-70 hebt. Dit is een goed objectief, maar ik denk dat je beter een 18-200 meezeult omdat je anders een nogal krap bereik hebt.
      Als je bv. een 135mm of 180mm kan 'lenen' zou dit al handig zijn. Plaats zeker een uv- of skylight-filter op je objectief, een circulaire pola-filter zou ik niet gebruiken omdat je er maar af en toe gebruik van gaat maken. Neem zeker een regenhoes mee die je over je rugzak kan trekken. Zelf gebruik ik liever 5 CF-kaartjes van 1 Gig dan een extra harddrive (ik ben nogal bang dat als je alles op één drager zet en er iets stuk gaat ...). Vergeet geen extra accu mee te nemen ... Nog 'n fijne reis !
      Last edited by Digibert; 20 maart 2007, 08:46. Reden: Extra info.
      Black & White Photography : www.bertvanpaepegem.be

      Comment


      • #4
        Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

        Vergeet zeker en vast geen stekkerverloopstuk te kopen (bijv. AS Adventure) zodat je al je elektrische apparaten kunt gebruiken en opladen.

        Ik heb daar toen direct een batterijlader gekocht (had toen nog geen reflex maar wel veel batterijtjes ).

        Als je de reisroute al weet dan kun je eventueel wel kijken of er ergens fotozaken zijn. Een paar jaar geleden kon ik zelfs al ergens mijn geheugenkaart binnengeven om deze op cd te zetten.

        Het beste blijft denk ik om meerdere kaartjes te voorzien.

        Reken er toch maar op dat je veel foto's gaat nemen. Wij zijn toen 3 weken naar daar geweest en ik had ±700 foto's en vrienden van ons hadder er ook nog eens zoveel. Als je deze ook nog allemaal in RAW wilt trekken


        Mvg

        Steven
        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

        Comment


        • #5
          Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
          Deze zomer ga ik met 2 vrienden een roadtrip (16tal dagen) maken doorheen Californië, Nevada, Utah, Arizona en ga daar heel wat mooie landschappen zien en natuurparken bewonderen
          aaaaahhh june '99 those were the days

          had toen maar een 1.3MP camera

          als ik dan soms op één of ander forum foto's terugzie

          zou ik terug willen gaan met mijn huidige goeie apparatuur


          'k zou zeggen: probeer ook vroege en late momenten mee te maken op die mooie plekken

          wat me bijgebleven is: Yosemite, Monument Valley, Las Vegas 't zottenkot , Universal Studios, San Francisco, de hitte van Death Valley, de verbrande huid op 't strand aan Santa Monica pier , Big Sur, Bryce Canyon, Grand Canyon, de toffe combinatie van natuurparken en steden ook, kortom 't was de max ginder

          veel plezier en mooie foto's toegewenst


          ne CompactDrive PD70X of iets dergelijks is toch handig want je gaat pakken foto's maken zenne ! er is daar zoveel te zien man

          en mss ook extra tele of zoals gezegd nen 18-200
          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

          Comment


          • #6
            Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
            'k zou zeggen: probeer ook vroege en late momenten mee te maken op die mooie plekken
            Dat ga ik zeker proberen. De mooiste foto's die ik tot nu toe van deze plaatsen heb gezien zijn inderdaad rond die tijdstippen getrokken.

            Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
            wat me bijgebleven is: Yosemite, Monument Valley, Las Vegas 't zottenkot , Universal Studios, San Francisco, de hitte van Death Valley, de verbrande huid op 't strand aan Santa Monica pier , Big Sur, Bryce Canyon, Grand Canyon, de toffe combinatie van natuurparken en steden ook, kortom 't was de max ginder
            Dat zijn allemaal dezelfde dingen die ook op ons programma staan! (buiten Universal studios dan)

            We gaan waarschijnlijk wel nog wat moeten snoeien in ons aantal dagen want blijkbaar moeten we per dag per bestuurder $25 opleggen voor een huurauto omdat geen van ons 25j is. Met 3 bestuurders loopt dat al vlug op ...


            - Een portable harddrive lijkt me nog altijd interessant.
            - Een 18-200 lens ga ik ook zeker overwegen (zou sowieso van pas komen).
            - Geheugenkaartjes
            - Extra batterij
            - Verloopstekker
            - UV of Skylight filter
            - regenhoesje
            - eventueel polarfilter

            Gelukkig heb ik nog wat tijd om te sparen
            http://kasper.photography & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

              Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
              We gaan waarschijnlijk wel nog wat moeten snoeien in ons aantal dagen want blijkbaar moeten we per dag per bestuurder $25 opleggen voor een huurauto omdat geen van ons 25j is. Met 3 bestuurders loopt dat al vlug op ...

              I know the feeling. Ik vertrek binnen 3,5 weken voor 9 dagen naar de Oostkust van de USA voor een trip langs o.a. NY, Philadelphia en Washington DC en als je in NY huurt, ligt dat bedrag van $25 nog hoger (ben zelfs verhuurmaatschappijen tegengekomen waar het + $100 per dag was ). Daarom dat ik buiten NY m'n auto zal huren (in Newark, dat vlak naast Manhattan ligt, maar tot New Jersey behoort). Huurprijs is er lager en de 'underage surcharge' eveneens.

              Volgend jaar plan ik een vergelijkbare trip zoals u aan de Westkust (nationale parken), maar gelukkig ben ik tegen dan 25
              Last edited by TDP; 25 maart 2007, 09:58.

              Comment


              • #8
                Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                Oorspronkelijk geplaatst door TDP Bekijk bericht
                I know the feeling. Ik vertrek binnen 3,5 weken voor 9 dagen naar de Oostkust van de USA voor een trip langs o.a. NY, Philadelphia en Washington DC en als je in NY huurt, ligt dat bedrag van $25 nog hoger (ben zelfs verhuurmaatschappijen tegengekomen waar het + $100 per dag was ). Daarom dat ik buiten NY m'n auto zal huren (in Newark, dat vlak naast Manhattan ligt, maar tot New Jersey behoort). Huurprijs is er lager en de 'underage surcharge' eveneens.

                Volgend jaar plan ik een vergelijkbare trip zoals u aan de Westkust (nationale parken), maar gelukkig ben ik tegen dan 25
                Ik ben die prijzen van $100 in NY inderdaad ook tegengekomen
                Bij welke maatschapij ga je huren? Wij hebben Budget en Avis op het oog (de 2 bekendste)
                http://kasper.photography & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                  Ik ben die prijzen van $100 in NY inderdaad ook tegengekomen
                  Bij welke maatschapij ga je huren? Wij hebben Budget en Avis op het oog (de 2 bekendste)
                  Ik heb een reservatie geplaatst bij National.
                  Ik heb vergeleken met Avis, Budget en Hertz, maar die vielen toch allen duurder uit. M'n reservering is een voor een auto van het type 'compact' (ik ga op m'n eentje dus een grotere auto heb ik niet nodig) voor 6 dagen, ik heb er nog een GPS toestel bijgehuurd en betaal op voorhand een volle tank, en de totale prijs bedraagt $476 (uiteindelijk bedrag kan nog wel wat variëren; o.a. prijs van volle tank is afhankelijk van benzineprijzen)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                    Kijk ook eens bij Enterprise om een auto te huren, vaak goedkoper.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Kijk ook eens bij Enterprise om een auto te huren, vaak goedkoper.
                      Enorm bedankt voor de tip! Ik heb effe een het formulier doorlopen en blijkbaar vragen ze maar $10 per dag extra als je nog geen 25j bent, in tegenstelling tot anderen die dus $25 of meer vragen.
                      Geweldig nieuws.
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht

                        wat me bijgebleven is: Yosemite, Monument Valley, Las Vegas 't zottenkot , Universal Studios, San Francisco, de hitte van Death Valley, de verbrande huid op 't strand aan Santa Monica pier , Big Sur, Bryce Canyon, Grand Canyon, de toffe combinatie van natuurparken en steden ook, kortom 't was de max ginder
                        Ik heb vooral de regen in Death Valley onthouden Denk dus niet dat het daar altijd droog en warm is

                        De dag erna was het daar wel warm en droog (+30 C) terwijl we 's avonds in Yosemite aankwamen het daar aan het sneeuwen was... (midden september).

                        Canyonlands en Arches zijn ook de moeite... Ik had toen een F55 met 28-80 (of zoiets). Als je in de steden wat buildings wil trekken zal je zeker groothoek nodig hebben. (Mijn 24-120 schoot toch wat te "lang" in Seattle), de 300mm van mijn 70-300 was anderzijds wel handig om beestjes vast te leggen

                        Voor de prijs van het Flash geheugen zou ik ook eerder meerdere geheugenkaarten kopen (als je je harddisk laat vallen ben je anders wel goed gezien ). Ik zou in jouw plaats ook in jpeg schieten, en als je denkt dat er meer in de foto zit kan je ze altijd onmiddellijk hertrekken in RAW...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                        Enorm bedankt voor de tip! Ik heb effe een het formulier doorlopen en blijkbaar vragen ze maar $10 per dag extra als je nog geen 25j bent, in tegenstelling tot anderen die dus $25 of meer vragen.
                        Geweldig nieuws.
                        Ik had een Alamo Gold Underage (hier geregeld via Tui), de prijs kwam stukken voordeliger uit dan die toeslagen per dag... Die Enterprise ken ik wel niet...
                        Last edited by Fieldmarshall; 27 maart 2007, 11:50. Reden: Rental info
                        ---
                        Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                        http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                        Comment


                        • #13
                          Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door Fieldmarshall Bekijk bericht
                          Ik had een Alamo Gold Underage (hier geregeld via Tui), de prijs kwam stukken voordeliger uit dan die toeslagen per dag... Die Enterprise ken ik wel niet...
                          Wat is Tui?

                          Bedankt voor de tip allesinds.

                          Alamo is toch ook een verhuurbedrijf, niet? Zou je dat zelf kunnen aanvragen?
                          http://kasper.photography & Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                            Wij hebben alles van hieruit geregeld via http://www.expedia.nl/. Vluchten, auto's, enkele overnachtingen... Ruim goedkoper dan Connections.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Eerste grote reis met mijn DSLR

                              Alamo is inderdaad een verhuurbedrijf, maar zelf kan je die underage gold niet verkrijgen, ze bieden dat blijkbaar enkel via reisbureau's aan... Tui is wat nu denk ik jetair heet. Voor zover ik weet kan je bij hun aankloppen voor enkel een huurwagen...
                              ---
                              Pogingen om iets op de gevoelige plaat/sensor vast te leggen:
                              http://picasaweb.google.com/arnout.swinnen

                              Comment

                              Working...
                              X