Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

do's and don'ts....in New York.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • do's and don'ts....in New York.

    beste BD'ers
    deze zomer mss een Citytrip New York boeken maar er zijn toch wat vragen.
    niet de lokaties om te fotograferen,die heb ik al eerder hier op dit forum gelezen.
    maar wie heeft er onlangs geweest en kan mij vertellen hoe het nu eigenlijk in elkaar zit met die tips als je iets koopt of op restaurant gaat?
    hoeveel is dat nu precies,staat dat direct op de rekening ofzo?of ben ik gedoemd om continu met een rekenmachien in mijn pollen te lopen
    hotels zijn meestal alleen logies,dus ontbijt moet je ergens anders voorzien is dit te doen?
    verder nog bruikbare gegevens zijn meer dan welkom!
    alvast bedankt.

  • #2
    Re: do's and don'ts....in New York.

    Ik denk niet dat je een fooi moet geven als je ergens iets koopt - op restaurant wordt dit wel verwacht en kan je zelfs uitgekafferd worden als je het niet zou doen. Ik dacht dat 15% gebruikelijk is en deze lijst lijkt me gelijk te geven.

    Ontbijt is geen probleem, keuze zat zoals donutshops, de koeken en muffins bij Starbucks of mijn eigen favoriet: grote bekers met yoghourt en vers fruit die je op veel plaatsen kan kopen en op straat opeten.

    Toch een fotolocatie tip: liever de Rockefeller 'Top of the rock' dan de top van de Empire State building - Vanaf de top van de Rockefeller Center kan je immers zowel de Empire State building als een stuk van Central Park fotograferen.

    Must: B&H
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

    Comment


    • #3
      Re: do's and don'ts....in New York.

      Ik volg met het voorgaande.
      Algemeen wordt er +/- 15% getipt. Ontbijten is zéker geen probleem. Rockefeller is idd wel leuk, zeker ook eens 's avonds naar boven gaan. Central Park is ook altijd wel een leuke plek waar altijd wel iets te doen is. Vergeet niet naar Brooklyn te gaan via de Brooklyn Bridge. En er is een gratis ferry naar Staten Island (als ik mij niet vergis) die langs het Vrijheidsbeeld vaart en geeft je een mooi zicht op het financial district.

      Must: Apple-store (om aan te vullen op vorige post)
      Sony α7ii
      5OOpx

      Comment


      • #4
        Re: do's and don'ts....in New York.

        Grappig dat mensen zo'n dingen op voorhand bedenken bij zo'n reisje.

        Ik heb zelf jaren deeltijds bijgewerkt in de horeca en ik was goed, héél goed in m'n vak, en in de kunst het de mensen aangenaam te maken.

        Ik ben enkele jaren geleden gestopt toen bleek dat de doorsnee Belg plots wél nog geld had om de grote jan te gaan uithangen maar niet meer voor fooien.
        In de gouden tijd kon ik tot 1000-1500 Euro per maand aan tips scheppen en dat maakte het harde werk draaglijk, en het was welverdiend.
        Zo is het echter niet meer, en meer en meer mensen in de branche kunnen dit beamen. Dus de service gaat achteruit, tot grote verbazing van de 'cheapskates'.

        Ik wil de TS niet met de vinger wijzen, maar ik weet uit ervaring dat mensen niet gaan tippen als ze er van onderuit kunnen, maar als ze dan naar een land gaat waar dat de norm is gaan ze daar zelf voor informeren....

        Waar de doorsnee Belg al zeker geen kaas van gegeten heeft, is op voorhand tippen om service te garanderen, of te testen althans. En dan verwonderd zijn dat mevrouw en meneer bovengebuur aan de tafel naast hen wél op hun
        wenken bediend worden.

        Frustratie? Wel ja, natuurlijk wel, vooral omdat het met fotografie en ongetwijfeld andere branches ook alsmaar triester aan het evolueren is. Goedkoop, goedkoop, goedkoop, we willen zeker geen Euro teveel geven want nonkel
        jozef zal de reportage anders wel doen, en dan A3's gaan afdrukken op hun Medion-printerke na gesukkeld te hebben met hun compactje of cheapo dslr waar ze geen reet van snappen.

        Het is een trieste boel aan het worden hier en en tegenwoordig kan je zelf bij sommigen een huwelijksreportage boeken voor een paar honderd Euro. Kwaliteit, neen, kwantiteit, meer reportages voor minder geld, terwijl er in de
        digitale doka minstens evenveel werk is dan vroeger met film.
        Aan de andere kant heb je dan wel nog fotografen die schaamteloos duur blijven voor reportages terwijl de foto's evengoed door nonkel Jozef konden geschoten worden.
        Ge moet niet lang zoeken om er zo enkele te vinden online, en helemaal niet zo ver te zoeken ook.

        Fuck it.
        Last edited by Aeolis; 4 januari 2010, 06:59.

        Comment


        • #5
          Re: do's and don'ts....in New York.

          Een ober in een Amerikaans restaurant heeft me eens uitgelegd hoe het Amerikaanse systeem werkt. In feite krijgen zij geen echt loon - hun minimum loon is net voldoende om de social security te betalen. Geld voor huisvesting, eten, kleding,... moet van de fooien komen. Daarom zijn die fooien ook niet echt 'vrijblijvend' en zijn er restaurants waar voor grote groepen een vast percentage voor fooien geldt.
          Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

          Comment


          • #6
            Re: do's and don'ts....in New York.

            Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
            Zo is het echter niet meer, en meer en meer mensen in de branche kunnen dit beamen. Dus de service gaat achteruit, tot grote verbazing van de 'cheapskates'.
            In de US zijn de echte "cheapskates" de uitbaters van de horeca zaken natuurlijk. Hier is het normaal (wettelijke baremas) dat werknemers een deftig loon krijgen (alles kan beter natuurlijk). Ook in mijn branche is het zo dat vroeger als het werk gedaan was we nog een "tip" kregen, nu is dat bij zeer hoge uitzondering. De "service" is echter nog steeds dezelfde. Het mag geen verschil maken welke service je geeft of wat de kwaliteit van je werk is of je nu een extra "tip" kreeg of niet.

            Niettegenstaande het "tipping system" is de US ook de plaats waar we de onvriendelijkste(of beter onbeschofte)/slechtste service kregen (Key West,Florida) en waar de ober nog een tip "eiste". De beste service kregen we in Japan waar een tip dan weer not done is.

            Zoals altijd geldt het gezegde, when in Rome....
            bye, Maurice
            https://on4bam.com/
            Nikon D7500

            Comment


            • #7
              Re: do's and don'ts....in New York.

              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Niettegenstaande het "tipping system" is de US ook de plaats waar we de onvriendelijkste(of beter onbeschofte)/slechtste service kregen (Key West,Florida) en waar de ober nog een tip "eiste". De beste service kregen we in Japan waar een tip dan weer not done is.

              Zoals altijd geldt het gezegde, when in Rome....
              Ik moet je gelijk geven, maar anderzijds kun je onmogelijk de Japanse en Amerikaanse kultuur, noch hun loonpricipes vergelijken. Ik ben regelmatig in Japan en ook heel frekwent in de US (oostkust) en dit is toch hemel en aarde verschil (als je ten minste hun cultuur volgt en niet zoals een olifant in een porseleinwinkel doordraaft en je eigen zin doet)

              Ik geef meestal ook zowat 15%, zelfs 20% of meer als ik een excellente service mocht genieten en minder dan 15% (zelfs al geweigert te geven) bij een rotslechte service.
              Meestal helpt het ook om al een kleine gift te doen vooraf, zo verzeker je een 'betere service'

              In principe tip je iedereen die je een dienst/service verleent: taxi chauffeur die je met je bagage helpt, de liftboy, de barman, de ober,....etc
              In winkels is dit niet nodig. Er komen nog taxen op de prijzen die geafficheerd zijn.

              Breakfast vind je wel op iedere hoek van de straat: Starbucks is ook een van mijn favorieten.
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
              "Casu Consulto - Modo Fac"

              Comment


              • #8
                Re: do's and don'ts....in New York.

                Okay, ik ben mede-verantwoordelijk dat deze topic thuis hoort in chit-chat maar dat laat ik aan de mods over.

                -De uitbaters hier zijn ook geen doetjes hoor, beetje 'inside' informatie; de gemiddelde brasserie-eigenaar in België geeft maximaal 50% van de inkomsten aan bij de belastingen, ik heb voor verschillende zaken gewerkt waar de norm zelfs 70/30 was, en die 30 is wit, niet andersom hoor.
                Dan gaan ze de wettelijke barema's toepassen op het aantal uren dat hun personeel wit werkt, dat is gemiddeld de helft van de werktijd, want je werkt laat zeggen 30 uren wit en nog eens minimum zoveel zwart.
                Dus het loon bedraagt gemiddeld €600 wit en €1200 zwart -geen slecht loon.
                Tenzij je verder wil denken en rekening houden met het feit dat de gemiddelde horeca-uitbater een ware uitzuiger is en veel te weinig voorziet in pauzes en voedsel.
                Dagen van 15 uren en langer, meerdere dagen na elkaar, een job die zwaar onderschat wordt door velen die denken dat horeca maar wat 'met een platootje rondlopen is' (letterlijke quote van één van veel andere aangename opmerkingen die klant koning zoal maakt).
                Van dat 'mooie' loon blijft trouwens al niet veel over als je constant grote bedragen moet neertellen voor kinderopvang buiten de normale uren, en veel onozelaars gaan dan nog ferm in de zaak waar ze werken na de diensturen hun miserie wegdrinken, om de baas nog een beetje rijker te maken....
                De fysieke inspanningen gecombineerd met het aantal zaken die in het hoofd moeten bijgehouden worden onder zware stress maakt het één van de zwaarste jobs ter wereld, én spijtig genoeg minst gewaardeerde-
                Door bij vele zaken enkel een part-time deal te kunnen krijgen met zwart bovenop is je loon beter dan als het volledig wit zou zijn maar je hebt ook veel minder rechten en zekerheden.
                Ik heb vele horeca-uitbaters geweten die meer dan €7000/ maand in het zwart opstrijken terwijl ze vasthouden aan het principe dat één kelner voldoende is voor die 65 tafels die ongeduldig op bediening wachten. Fooi kan je dus vergeten als je onderbemand toch je best probeert te doen voor de klanten.
                Laat ze maar dat systeem invoeren voor mijn part dat je enkel nog met kaart kan betalen. Laat ze dan wel ook dat systeem toepassen tussen de uitbaters en hun leveranciers en dan es zien hoeveel horecazaken er zullen verdwijnen op korte tijd;
                de rotte appels zullen er wel van tussen vallen.
                Misschien dit nog terzijde; met de hygiëne en algemene versheid van de etenswaren is het ook dikwijls triest. De brasseriebezoeker zou eens moeten weten hoe er gegoocheld wordt met slechte en overtijdse producten -ik eet NOOIT in een doorsnee brasserie en ik weet héél goed waarom, vergeet niet dat het onderbetaalde en gefrustreerde personeel dat voedsel klaarmaakt....

                Comment


                • #9
                  Re: do's and don'ts....in New York.

                  Oorspronkelijk geplaatst door krol Bekijk bericht
                  hoeveel is dat nu precies,staat dat direct op de rekening ofzo?of ben ik gedoemd om continu met een rekenmachien in mijn pollen te lopen
                  Goed opletten, in sommige restaurants voegen ze het automatisch toe en als je dan 'gewoon' 15% extra zou bijtellen heb je een dubbele tip gegeven.

                  Hoeveel je geeft hangt ook af van de bediening die je gekregen hebt. De eerste keer dat ik in de US was waren we door een Amerikaanse uitgenodigd om te gaan eten en zij vond dat de bediening niet goed genoeg was (in Amerikaanse normen) en heeft 1$ fooi gegeven. Ze vertelde erbij dat je zo kon laten zien dat je niet tevreden was van de bediening, als je niks geeft kunnen ze denken dat je het vergeten bent.

                  Wij hadden voor ons eerste bezoek aan NYC zoiets als deze gids aangekocht, achteraan staat een gans stuk om de lokale gebruiken uit te leggen : tip, telefoneren vanuit cabine, taxi, ...

                  Niet twijfelen over NYC, gewoon doen!

                  Dany_

                  Comment


                  • #10
                    Re: do's and don'ts....in New York.

                    Ik ben niet voor fooien. Ik doe mn werk ook goed en toch geven mensen mij ook geen extra'tje als ze hun ticket komen kopen. Ik rond mn bedragen wel wat af, maar echte fooien geef ik niet.

                    On topic: ik ben nog niet in NY geweest, maar het staat wel op mn TO-VISIT lijst
                    "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: do's and don'ts....in New York.

                      Als er 'gratuity' of 'service included' op de afrekening staat, is de tip al inbegrepen, maar in de USA zal je dit zelden meemaken.
                      De vergelijking tussen de Belgen hier en in het buitenland vind ik compleet naast de kwestie, hier in Belgie is de dienst inbegrepen in de prijs, in de USA zo goed als nooit. De redenen zijn hier al aangehaald.

                      In de 3 trips naar de USA (1x Oostkust waaronder NY, 1x NY, 1x Westkust) heb ik nooit exact zitten rekenen hoeveel de tip bedroeg, maar ik rondde het bedraf van de rekening altijd (met een paar dollars) naar boven af, was normaal gezien altijd meer als de 15% waarvan melding is.

                      En omkomen van de honger is in NY onmogelijk (tenzij je geen cent op zak hebt). De hoeveelheid en verscheidenheid aan voeding is immens dus je zal altijd wel iets vinden dat je aanstaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: do's and don'ts....in New York.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sancho- Bekijk bericht
                        Ik ben niet voor fooien. Ik doe mn werk ook goed en toch geven mensen mij ook geen extra'tje als ze hun ticket komen kopen. Ik rond mn bedragen wel wat af, maar echte fooien geef ik niet.

                        On topic: ik ben nog niet in NY geweest, maar het staat wel op mn TO-VISIT lijst
                        Ik wist dat er een dergelijke reactie ging opduiken
                        Een balie waar ge hoogstwaarschijnlijk op uw gat zit vergelijken met bediening

                        Bedankt om mij ne keer goed te doen lachen.
                        Wedden dat ge in NYC wél fooi gaat geven?

                        Comment


                        • #13
                          Re: do's and don'ts....in New York.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                          Ik wist dat er een dergelijke reactie ging opduiken
                          Een balie waar ge hoogstwaarschijnlijk op uw gat zit vergelijken met bediening

                          Bedankt om mij ne keer goed te doen lachen.
                          Wedden dat ge in NYC wél fooi gaat geven?
                          Kom gerust mee Veel zal de fooi niet zijn...
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: do's and don'ts....in New York.

                            Neen, dankjewel. Ik heb namelijk de slechte gewoonte om in gezelschap die geen fooi geeft stiekem en persoonlijk fooi te gaan afgeven, waarna ik me excusseer voor de lompheid van mijn gezelschap. (als de bediening echt op niks trekt dan geef ik ook wel symbolisch weinig om de boodschap over te brengen).

                            Ik laat het dus ook niet gewoon op tafel liggen want op een 'onbewaakt' moment graaien mensen van de tafel ernaast het dan toch maar weg. (jaja, heb het al allemaal meegemaakt en gezien).

                            Ik geef toe, door mijn jaren ervaring in de sector ligt dit onderwerp gevoelig en neem ik zeker geen blad voor de mond.
                            De mensenkennis die je kan opdoen in de horeca is ongelooflijk.

                            Ik ga zelf redelijk ver hierin; vorige zomer, terrasje in Gent. Een tamelijk aangeschoten randdebiel komt plaatsnemen aan de tafel naast mij en begint te mompelen en vervelend te doen. De jobstudente die langskwam wist niet wat aan te vangen en vroeg hem wat hij wou bestellen. Ik ben tussenbeide gekomen en heb de jobstudente gezegd dat ik haar 10 Euro wou geven om meneer van het terras te verwijderen omdat ik gestoord werd. Daarmee was zijn eventuele consumptie ruim betaald en had ik weer rust. Ze wou het geld niet aanvaarden maar ik stond erop.
                            Money talks en meneer mocht een op een ander zijn lulverhaal gaan verkondigen.

                            Het is gewoon een kwestie van respect. En als een fooi er niet af kan, dat hoeft zelf niet veel te zijn, by all means, blijf thuis en laat u niet kennen.

                            De meeste mensen die geen fooi geven gaan wel gecoinceerd grabbelen naar kleingeld als de zoveelste roemeense flutmuzikant minutenlang een mandje voor hun neus laat bengelen, dat zegt genoeg niet?

                            Comment


                            • #15
                              Re: do's and don'ts....in New York.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                              Grappig dat mensen zo'n dingen op voorhand bedenken bij zo'n reisje.


                              Ik wil de TS niet met de vinger wijzen, maar ik weet uit ervaring dat mensen niet gaan tippen als ze er van onderuit kunnen, maar als ze dan naar een land gaat waar dat de norm is gaan ze daar zelf voor informeren....

                              Okay, ik ben mede-verantwoordelijk dat deze topic thuis hoort in chit-chat maar dat laat ik aan de mods over.


                              Fuck it.
                              ten eerste:ik informeer me altijd voor een reis(je) naar de plaatselijk gebruiken..via boeken tijdschriften of nog beter....dit forum!
                              jij vindt dit blijkbaar grappig??

                              je wilt me niet met de vinger wijzen....maar doet het dan toch.
                              en volgens mij is er duidelijk iets verkeerd gelopen in jouw loopbaan als garçon ,en ben je een vat vol frustraties...das duidelijk.

                              Comment

                              Working...
                              X