Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canada

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canada

    M’n vriendin en ik zouden volgende zomer graag een reis naar Canada willen maken, nu op zich hebben we niet direct ervaring met dergelijke verre reizen, wat ons wel allebei boeit is de rust en natuur ( vroeger heb ikzelf reeds veel Noorwegen/zweden bezocht)
    Hoe/wat/waar is momenteel nog een open vraag, we dachten aan een fly en drive reis voor een 2 a 3 weken van hotel naar hotel met een huurwagen of zijn er betere / praktischer oplossingen ?
    Wat we zoeken, mooie landschappen, natuur, wild ( steden bezoeken mag wel maar dan max 1 a 2 dagen )
    Qua materiaal heb ik eigenlijk alles wat ik nodig heb, ik zou meenemen 1D3 met een 500 F4 en/of 300 F2.8 voor wild en 5D met 17-40 en 24-70 voor landschap en allround werk met een stevige carbontripod/monopod. Loont het de moeite om bvb ook nog een 150 macro mee te nemen? Aangezien we nog nooit zo’n lange reis hebben gemaakt zou ik graag eens weten of ik hiermee de goede keuze maak ( te zwaar bepakt ? ), alternatief zou zijn een 100-400 bijkopen ?
    Graag ervaringen van mensen die ook al dit land hebben bezocht of mensen die vergelijkende reizen hebben gemaakt, met dank alvast !
    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

  • #2
    Re: Canada

    In 2005 hebben we 1 maand verbleven in Canada; meer bepaalde in British Columbia en Alberta. Als je houdt van natuur, moet je zeker deze kant kiezen. De Rocky mountains zijn er uiteraard te zien, heel veel meren, glaciers en natuurlijk wildlife.
    Voor dat laatste moet je soms wat geduld en geluk hebben. Elken, en andere hertachtigen zie je wel regelmatig, maar om een beer te zien moet je wat meer geduld hebben. Een tip, wildlife kan je best 's avonds vanaf 17u-18u opzoeken en soms moet je wel eens een off-road nemen om iets te zien.
    Ik raad je dan ook aan een 4x4 wagen te huren. Die heb je zeker nodig als je off-road gaat.
    Wat ik ook kan aanraden is Vancouver Island. Daar zijn we met een Zodiac-boot op zoek geweest naar walvissen. Moet je zeker doen, maar 't is niet makkelijk om vanaf zo'n boot te fotograferen.
    En als je dan toch nog een stad wilt bezoeken, zou ik Vancouver erbij nemen.
    Als je in Vancouver bent, is het ook de moeite om de langste hand-loopbrug ter wereld te gaan bekijken en over te steken.
    Meer info vind je op http://www.capbridge.com/

    Wat betreft apparatuur zit je goed. Ik had toen ook geen macrolens bij en ik moet eerlijk zeggen dat ik dat eigenlijk niet miste. Een tripod kan handig zijn, maar ik heb 't toen ook gedaan zonder.

    Comment


    • #3
      Re: Canada

      Ik ben een 2tal keer in Quebec geweest.
      Heel leuk, je zit snel in de pure natuur. Er valt fantastisch te kajakken, kanoen, raften, mountainbiken, trekken.... Verzin het maar.
      Wat er niet is: hooggebergte zoals dat er in West canada te vinden is. Geen gletsjers, watervallen,.....
      Wat er wél is: Walvissen! Voor zover ik begrepen heb zijn er rond vancouver ook walvissen te spotten, maar in de St laurens zit het vergeven van die mastodonten. Zo heb ik al 2 keer een Blauwe vinvis ervaren (te ver om te zien, maar de puff en het bijhorende lawaai.....amai). Daarnaast: tientallen mink, beluga, porpoises, dolfijnen.... bij bosjes. Op bepaalde plaatsen (les escoumins bijvoorbeeld) kan je je een uurtje aan de oever placeren en een 20 tal walvissen van vrij dichtbij zien. Minder kans om te spotten, maar met de kajak ertussen varen kan je erg dichtbij brengen. Behoorlijk onvergetelijk is dat. Orka's en bultruggen zijn er helaas slechts bij uitzondering.

      Het is dus maar wat je graag wil zien/beleven in Canada. Doordat er geen hooggebergte is, wordt het Oosten vaan -geheel onterecht- over het hoofd gezien.
      http://www.effieweg.tk

      Comment


      • #4
        Re: Canada

        Wij zijn ook in 2007 in Canada geweest, meer bepaald British Columbia, Vancouver Island en een stukje Alberta (Rockies).

        Wat betreft wildlife zijn we ook twee keer op walvistocht geweest en hebben bultruggen en orka's gezien. Maar wat mij echt is bijgebleven was een tocht met de boot naar Bute Inlet,vertrekkende vanuit Campbell River (Vancouver Island). Daar is een reservaat van de aboriginals waar je met een gids naar Grizlys kan gaan kijken. Niet enkel in torens, we hebben zelfs aan de oever van een rivier gestaan waar een vijftal beren tot zo'n enkele tientallen meters van onze groep zijn geweest om op zalm te jagen. Niet voor bangerikken, maar qua ervaring onvergetelijk.

        Moest je het van plan zijn, de inside passage wordt omschreven als één van de mooiste boottochten ter wereld maar duurt wel lang ( 16 uur ). De moeite als je van het noorden van Vancouver Island terug naar het vasteland wil gaan, maar heen en terug zoals wij hebben gedaan is van het goede te veel.

        Zeker ook een paar dagen Vancouver inplannen, Victoria kon mij minder bekoren.

        Als je meer info nodig hebt dan vraag je maar gerust.

        Mvg
        Gert
        Last edited by pre; 28 juli 2008, 15:28. Reden: 2 jaar abuus
        Feedback is the breakfast of the champion

        website

        Comment


        • #5
          Re: Canada

          Wij hebben West Canada aangedaan in juni 2003.
          Vlucht op Vancouver vanuit Schiphol. Dan binnenlandse vlucht met een watervliegtuig naar Vanvouver Island. (port Hardy)
          We verbleven in Telegraph cove om een grizzlysafari te doen met Tide rip tours. Meer dan de moeite.
          Dan door Alberta de Icefields parkway genomen tussen Jasper en Banff. (+- 240km)
          Afgesloten in Calgary voor de vlucht naar Europa.


          Walvissen kan je bekijken vanuit Victoria. Het nadeel van een zodiac is wel dat je zeer laag bij het water zit en bij de minste deining van de zee de kleinere dieren moeilijk kan fotograferen. Zeker wanneer de lucht overtrokken is komen de donkere ruggen boven het donkere water niet over op foto. Je kan overwegen om met grotere boten mee te gaan om vanaf het bovendek te kunnen fotograferen. Nadeel misschien is dat er veel meer volk (toeristen) op aanwezig zijn. Ik heb het alle twee al gedaan en prefereer de grotere boten voor het gemak. De tientallen "aaaahhhs" en "oooohhssss" neem je er dan maar bij.

          Comment


          • #6
            Re: Canada

            Ook ik heb hier een reis gemaakt vooral Britisch Columbia en Alberta met 2 uitstapjes naar de USA. Mijn reis is wel van 2001 dacht ik dus al een tijd geleden.
            Als je die 500mm gemakkelijk kan meenemen zou ik het zeker doen want soms zit het wildlife nogal veraf. Ik heb foto's van een eland maar niemand die ook maar kan herkennen wat erop staat. Het was gewoon te ver. Anderzijds is het wel een zware lens en dagelijks ga je hem ook niet gebruiken denk ik. Persoonlijk zou ik zo een 500mm lens niet meenemen want te groot en zwaar. En als je eens een wandeling maakt neem je hem toch niet mee veronderstel ik. En mijn vrouw zou daar ook zeker niet mee akkoord zijn.
            En het wildlife kan dichterbij ook hoor. Ik ben zo zot geweest om op iets van een 5-6 meter van een beer te staan fotograferen en die beer had dan nog een kleintje bij ook maar die mocht niet zo dicht bij ons komen van de mama. Maar eigenlijk ga ik je dat ook niet aanraden want te gevaarlijk. Die 100-400 is denk ik een betere keuze. Zelf heb ik hiervoor een 70-300 DO IS omdat deze lens kwaliteit/bereik en compactheid op een ideale manier combineert volgens mij.

            Een Macro man ben ik niet echt dus ik zou die lens thuislaten maar dat hangt meer van jouw voorkeur af denk ik.

            Al bij al hangt het er ook wel vanaf hoe belangrijk fotografie op deze reis voor jullie is. Is het een fotoreis alles meenemen maar is het een vakantie reis waar je leuke foto's wil maken zou ik dat zeker niet doen.

            Fly en drive is een goed idee vind ik. Zelf hadden we alle hotels op voorhand geboekt. En ik denk dat dit de betere manier is in Canada want in sommige gebieden leken de hotels redelijk volgeboekt toen wij er waren en andere streken waren nogal desolaat. En het heeft ook het voordeel dat je voorbereiding ginder beter is want je weet waar je naartoe gaat en je verliest geen tijd met het zoeken naar een hotel dat binnen je budget past en vrije kamers heeft.

            Comment


            • #7
              Re: Canada

              Intussen zijn we al een stapje verder en hebben we van enkele forumleden schitterende info gekregen waarvoor onze dank ! Ook aan iedereen die hier reageerde bedankt voor de tips !
              Wij hebben momenteel enkel de vluchten en ferry’s vastgelegd, de rest van de boekingen doen we komende weken, we moeten nog wat gedetaileerder plannen maar onze tocht zal er ongeveer als volgt uitzien :

              Brussel – Schiphol -Vancouver
              Vancouver Island ( in totaal een 7 dagen) – Victoria ( whale watching )
              Tofino – Long beach-Pacific Rim
              Campbell River
              Port Mc Neill
              Telegraph Cove ( Berentrip – whale watching )
              Port Hardy – ferryboot door de inside passage naar
              Prince Rupert
              Terrace
              Stewart ( Alaska )
              Hyder ( Alaska )
              Eventueel nog iets dieper Alaska in maar dat moeten we nog bekijken
              Via Smithers – Prince George richting de Rocky’s naar
              Jasper National Park
              Banff National Park
              Via Calgary terug naar Schiphol en dan Brussel.

              Mochten er mensen zijn die nog specifieke tips, sugesties hebben dan horen wij deze heel graag !
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

              Comment


              • #8
                Re: Canada

                Leuke vooruitzichten heb je me daar !!
                Dicht bij de kust heb je zelf in de zomer geen last van de muggen. Bij de zoetwatermeren kan dat dan weer wel voor ergernis zorgen. Al heb ik me ter plaatste laten vertellen dat niet elk jaar even erg is.
                Tussen Jasper en Banff kan deze link u nog van pas komen. Een overzicht van de watervallen in de streek. Altijd goed voor leuke plaatjes.

                Probeer op voorhand te weten te komen of er nog voldoende plaats is op de boot voor uw berentrip vanuit Telegraph Cove. Het is een absolute aanrader ! Toen wij aankwamen (net voor het drukke zomerseizoen) waren er nog geen inschrijvingen, en de boot vertrekt pas vanaf vier betalende deelnemers, ook dit maakt het heel even spannend. In het najaar tijdens de zalmtrek moet men dan weer maanden op voorhand reserveren om mee te kunnen.
                Een kleine uitstap in calgary naar het Olympisch winter dorp is best leuk, ook in de zomer. Met een beetje geluk zie je de 14-15 jarigen oefenen op de schanstorens. Als toerist neem je de lift,zij mogen alles te voet doen.
                Groetjes

                Comment


                • #9
                  Re: Canada

                  Geen tips voor je (west-Canada) maar,
                  iemand tips voor Oost-Canada: Quebec ? (Quebec city, Montreal en omgeving)

                  alle tips welkom !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canada

                    [QUOTE=kruger iemand tips voor Oost-Canada: Quebec ? (Quebec city, Montreal en omgeving) alle tips welkom ![/QUOTE]

                    Vliegen op Buffalo en de Niagara falls meenemen. Canada binnnen rijden en Trois Rivières volgen. Zeker kijken of je in Tadoussac walvissen kan spotten. (maar hier nogmaals...bij bewolking niet opteren voor de zodiac)
                    Net voorbij Quebeq stad een bezoekje brengen aan de Montmorency waterval.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canada

                      Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht

                      Mochten er mensen zijn die nog specifieke tips, sugesties hebben dan horen wij deze heel graag !

                      Ik ben daar geweest in september 2007
                      Als je mij uw mailadres zend zal ik mijn verslag doormailen met alles erop en eraan alsook de kostprijs van alles.

                      EEN GOEDE RAAD die ik jullie kan geven en begaat niet dezelfde fout als ik :
                      huur een camper, is ook niet goedkoop maar je doet veel minder kilometers.
                      Je kan stoppen waar je wil en fotograferen zoveel je wil.
                      s'Avonds ben je altijd ter plaatse om ondergaande zon te trekken in de bergen en s'morgens ben je ter plaatse voor de opkomende zon.
                      Anders is het altijd terug naar uw B&B, motel of hotel en je doet veel kilometers die je anders uitspaart met de camper.
                      Huur wel een camper hier, want als je dat ginder gaat doen is de prijs nog veel hoger.
                      Met camper moet je ook geen slaapgelegenheden boeken en ben je veel vrijer.
                      Doe nooit iets aan een ander wat je zelf niet graag hebt !!!
                      Met een gebalde vuist is het moeilijk iemand de hand te schudden.

                      BD0460BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canada

                        Jullie gaan een onvergeetelijke trip maken!!!:
                        Wij hebben ongeveer hetzelfde gedaan in September 2006.
                        Maar wel een camper gehuurd bij http://www.canadream.com/, een de luxe campervan, rijdt als een trein en je hebt alle comfort bij je. We hebben overnacht op de mooiste plaatsen, vooral de plaatsen in de provincial parks zijn ongelooflijk mooi, zonsondergang, zonsopgang , wildlife . . . . zelfs beren op bezoek gehad!
                        Wij hebben eerst een drietal dagen Vancouver ( English Bay) verkend en werden door het camperverhuurbedrijf opgehaald aan ons hotel.
                        Overzet naar Vancouver Island, maar Victoria hebben we laten liggen, 3 weken is niets teveel hoor. Een aanrader is Tofino en de wailwatching http://www.jamies.com/
                        De Inside Passage ( BC Ferries)viel ons wat tegen, eerst storm en later mist, weinig van het moois gezien daar.
                        Stewart & Hyder moeten jullie zéker doen, in de Fish Creek kan je beren spotten die zich daar tegoed komen doen aan de zalmen. Daar liepen ze zowaar voor onze camper

                        Er hangt daar een mystiek sfeertje!
                        Persoonlijk vond ik Jasper NP het mooiste wat ik al gezien heb, en nog zo ongerept . . .
                        Lake Emerald was mijn favoriet!
                        Indien je nog vragen hebt, geef maar een mailtje
                        Grts Maddy.
                        zero

                        Comment

                        Working...
                        X