Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glass disc insulators

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Glass disc insulators

    De eerste elektrische systemen die gebruik maakten van isolatoren waren telegraaflijnen; directe bevestiging van draden aan houten palen bleek zeer slechte resultaten te geven, vooral bij vochtig weer.

    De eerste glasisolatoren die in grote hoeveelheden werden gebruikt, hadden een pinhole zonder schroefdraad. Deze stukjes glas waren op een taps toelopende houten pen geplaatst, die zich verticaal naar boven uitstrekte vanaf de dwarsarm van de paal (gewoonlijk slechts twee isolatoren naar een paal en misschien één bovenop de paal zelf). Natuurlijke samentrekking en uitzetting van de draden die aan deze "draadloze isolatoren" waren vastgemaakt, resulteerde in isolatoren die van hun pinnen losraakten, waardoor ze handmatig opnieuw moesten worden geplaatst.

    Een van de eersten die keramische isolatoren produceerden waren bedrijven in het Verenigd Koninkrijk, met Stiff en Doulton die steengoed gebruikten vanaf het midden van de jaren 1840, Joseph Bourne (later omgedoopt tot Denby) die ze produceerde vanaf ongeveer 1860 en Bullers vanaf 1868. Nutsoctrooinummer 48.906 werd toegekend aan Louis A. Cauvet op 25 juli 1865 voor een proces om isolatoren te produceren met een gaatje met schroefdraad: isolatoren van het pin-type hebben nog steeds gaatjes met schroefdraad.

    De uitvinding van isolatoren van het ophangingstype maakte krachtoverbrenging met hoog voltage mogelijk. Naarmate de transmissielijnspanningen 60.000 volt bereikten en overschreden, werden de benodigde isolatoren erg groot en zwaar, waarbij isolatoren gemaakt voor een veiligheidsmarge van 88.000 volt ongeveer de praktische limiet voor fabricage en installatie zijn. Ophangisolatoren kunnen daarentegen in strings worden aangesloten zolang als nodig is voor de lijnspanning.

    Er is een grote verscheidenheid aan telefoon-, telegraaf- en stroomisolatoren gemaakt; sommige mensen verzamelen ze, zowel vanwege hun historisch belang als vanwege de esthetische kwaliteit van veel isolatorontwerpen en -afwerkingen. Een verzamelaarsorganisatie is de Amerikaanse National Insulator Association, die meer dan 9.000 leden heeft.


    Glass disc insulators
    by Jacques Willems, on Flickr

    Dank u voor het kijken en/of beoordelen.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

  • #2
    Re: Glass disc insulators

    ik begrijp ... De esthetiek wordt echter verstoord door de wirwar van draden
    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

    Comment


    • #3
      Re: Glass disc insulators

      Dit zijn knappe impressies waar de meesten aan voorbij gaan. Jij weet ze wél te vinden Jacques !
      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

      Comment


      • #4
        Re: Glass disc insulators

        Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
        ik begrijp ... De esthetiek wordt echter verstoord door de wirwar van draden
        Dank u Cor, die horen er nu eenmaal bij.

        Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
        Dit zijn knappe impressies waar de meesten aan voorbij gaan. Jij weet ze wél te vinden Jacques !
        Dank u Raymond!
        BD0681BE -
        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

        Comment


        • #5
          Re: Glass disc insulators

          Ik kan wel "genieten" van beelden zoals deze ... misschien uit nostalgie ? Ik kan me nog 110v bij mijn grootouders herinneren

          Mooi gebracht.
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Glass disc insulators

            Oorspronkelijk geplaatst door philitalia Bekijk bericht
            Ik kan wel "genieten" van beelden zoals deze ... misschien uit nostalgie ? Ik kan me nog 110v bij mijn grootouders herinneren
            Mooi gebracht.
            Dank u Philip!
            Ja ik ook uit nostalgie; zoals zwartwit-TV, radio-distributie met een draaiknop, buisradio's, telefoon met een draaihendel en verbinding naar een centrale, brood kopen aan de deur met centen met een gat in, enz...
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

            Comment

            Working...
            X