Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De leegte na het afscheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De leegte na het afscheid

    Hallo allemaal,

    Vorige maand overleed mijn schoonvader en op verzoek van de familie heb ik een uitgebreide fotoserie over het afscheid gemaakt. Wat mij betreft zijn er in de fotografie slechts twee taboes: het geboren worden en het doodgaan van een mens. Dat heb ik dan ook niet gefotografeerd. De serie van 24 foto's gaat vooral over het afscheid nemen en hoe ieder daar op zijn of haar eigen manier mee omgaat. Geen tranen, geen close-ups van gezichten. Maar alleen beelden die zichtbaar maken dat het een definitief afscheid is dat een grote leegte nalaat.

    Om de privacy van de familie enigszins te beschermen laat ik hier alleen beelden zien waarop de familie niet (al te) herkenbaar is afgebeeld.

    Groeten, Miriam

    PS. heel moeilijk om voor deze foto's een categorie te kiezen, maar ik denk dat deze beelden zowel onder architectuur als onder "stilleven" vallen. En in zekere zin zijn de foto's ook bedoeld als een abstractie van de dood. Onder "mensen" behoren de foto's naar mijn mening niet omdat het niet meer om de mens (mijn schoonvader) gaat, maar juist om het niet meer aanwezig zijn van deze man. Deze plek lijkt mij dus nog het meest geschikt... Maar de mod die een betere plek weet mag de post ook verplaatsen...






    Afscheid...




    ...en leegte







    Alledrie de foto's zijn genomen met de Nikon D70 en de Nikkor 12-24 mm groothoek-zoom bij bestaand licht. Ik heb ook foto's waar de perspectivische vertekening niet aanwezig is (of in andere gevallen met Photoshop gecorrigeerd is), maar dan ontbreekt het element dat voor mij juist de leegte en de onmacht symboliseert.
    Last edited by mvdh; 4 juni 2005, 22:16.

  • #2
    Re: De leegte na het afscheid

    Beste mvdh,

    Het is moeilijk om zomaar te zeggen dat het mooie foto's zijn, want ze geven iets triestigs weer.

    De eerste foto is hard om zien, met die doodskist ( in het nederlands is er geen serener woord voor dat laatste bed... ) en die mensen eromheen. Maar jou foto geeft het wel heel sereen weer. Eerbiedvol. Een waardevolle foto.

    Je derde foto spreekt me het meeste aan. Eigenlijk is er niets meer te zien... en toch zie je van alles. De "leegte" dus en aan de bloemen te zien de (materiële ) nagedachtenis van de mensen die hem gekend hebben. Een uitzonderlijk beeld.

    'k Ben ook blij dat je de foto's niet "recht gezet" hebt. Meestal doe ik dat rechtzetten met mijn fish eye en 12-24mm foto's wel. Soms denk ik , het is het beeld dat telt , niet die rechte lijnen. Chapeau voor jou dus.


    Groetjes

    Skitch
    " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

    Comment


    • #3
      Re: De leegte na het afscheid

      vind het een ontroerend tafreel, moeilijk maar goed vastgelegd volgens mij.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: De leegte na het afscheid

        Een heel serene reeks Miriam. Het gevoel van afscheid nemen maar ook van verbonden zijn met elkaar, komt heel goed tot uiting in deze foto's en ze zullen voor je familie zeker een troost zijn in moeilijke dagen.
        Groetjes Vicky

        Comment


        • #5
          Re: De leegte na het afscheid

          Oorspronkelijk geplaatst door vicky
          Een heel serene reeks Miriam. Het gevoel van afscheid nemen maar ook van verbonden zijn met elkaar, komt heel goed tot uiting in deze foto's en ze zullen voor je familie zeker een troost zijn in moeilijke dagen.
          Zo is mijn gedachten ook hierover, veel sterkte Miriam voor jou en je familie.

          Groeten, Jan.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Re: De leegte na het afscheid

            Oorspronkelijk geplaatst door Vicky
            Een heel serene reeks Miriam. Het gevoel van afscheid nemen maar ook van verbonden zijn met elkaar, komt heel goed tot uiting in deze foto's en ze zullen voor je familie zeker een troost zijn in moeilijke dagen.
            Ik kan het zelf niet beter zeggen. Een zeer sterke reeks, zowel op technisch als op emotioneel vlak. Het vertekening van het breedbeeld werkt hier heel goed, niet corrigeren dus.

            Veel sterkte!

            Comment

            Working...
            X