Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verspringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verspringen

    Op 1 mei na het zelf lopen eindelijk mijn fototoestel nog eens boven gehaald. Op het BK voor Studenten in Oordegem me wat bezig gehouden met het verspringen al was dit vol in het tegenlicht. Toch verschillende beelden waar ik best wel tevreden over ben. Maar een kritische blik van andere fotografen is natuurlijk altijd welkom!




    Gr,
    Ruben
    Last edited by ruben vdb; 30 mei 2012, 08:30.
    www.rubenvdb.be

  • #2
    Re: Verspringen

    Moment en scherpte top. Dat is een goede basis.

    Nu nog even rechtzetten en de kleuren goed (foto is een beetje flets en rood) en je bent er.

    (Witbalans op manueel zou ik nooit doen in dergelijke omstandigheden. De camera weet het meestal beter. WM manueel is meer voor uitzonderlijke omstandigheden waar je de mogelijkheid hebt om te calibreren zoals bijvoorbeeld in een stadion met kunstlicht. Als je het niet vertrouwd is het het beste om in RAW te werken en dan kun je thuis met een gecalibreerd scherm het nog rechttrekken).
    Groetjes, KC
    www.sportbeelden.com

    Comment


    • #3
      Re: Verspringen

      Bedankt voor de reactie!
      Het toestel stond hier niet op handmatige WB hoor. Hier stond hij op bewolkt.
      Verder zal ik hem nog eens opnieuw bewerken, deftig rechtzetten en proberen de kleuren wat beter te krijgen. Ik fotografeer steeds in RAW dus dat moet wel nog lukken.
      www.rubenvdb.be

      Comment


      • #4
        Re: Verspringen

        Oorspronkelijk geplaatst door ruben vdb Bekijk bericht
        Bedankt voor de reactie!
        Het toestel stond hier niet op handmatige WB hoor. Hier stond hij op bewolkt.
        Dat is een handmatige instelling. In de stand bewolkt kiest de camera een vaste kleurtemperatuur. Als je de WB op auto zet dan zal de camera zelf een inschatting maken van de kleurtemperatuur. Deze is meestal goed en het handigste in wisselende omstandigheden zoals je die bij sport per definitie hebt.
        Groetjes, KC
        www.sportbeelden.com

        Comment


        • #5
          Re: Verspringen

          Ah zo, alweer iets bijgeleerd Bedankt!
          www.rubenvdb.be

          Comment


          • #6
            Re: Verspringen

            Ziet er goed uit: leuke armbeweging om bij te sturen; ook de haren wapperen prachtig. Het zijn die elementen die je foto naar hoger peil tillen.
            Good work.
            Om sportfoto's te appreciëren moet je best zelf ook veel gesport hebben denk ik.
            En toch is het niet gemakkelijk om origineel te zijn bij verspringen.
            Ik probeer dat bij sport ook te doen wat zoeken naar toch steeds wat andere foto.
            http://www.stich.be

            Comment


            • #7
              Re: Verspringen

              Oorspronkelijk geplaatst door ruben vdb Bekijk bericht
              Ah zo, alweer iets bijgeleerd Bedankt!
              Toch even opletten vooraleer je iets aanneemt: ik zou de Witbalans nooit op automatisch zetten, bewolkt als preset is prima, correct wanneer bewolkt en iets warmer wanneer de zon erdoor komt, warme kleur kijkt in veel gevallen prettiger dan koel dus dat valt wel mee. Ook gemakkelijker te corrigeren in serie achteraf wanneer alles precies hetzelfde qua kleur is. AutoWB geeft je keer op keer net iets andere kleuren afgaand op de kleuren waarmee het beeld gevuld is. in dit geval onder andere rood van de looppiste, waarvoor de camera dan automatich zal corrigeren. Je hebt geen controle dus.
              Ik hoop dat je de logica hiervan snapt en de voordelen, het zal je workflow allezins versnellen.
              Graag een eerlijke mening.

              Comment


              • #8
                Re: Verspringen

                Knappe foto vind ik alvast Ruben!
                Zeker tegenlicht is niet gemakkelijk! Meer bovenhalen dat toestel!
                www.jasperjacobs.be

                Slowly watch the fast

                Comment


                • #9
                  Re: Verspringen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Bablo Bekijk bericht
                  Toch even opletten vooraleer je iets aanneemt: ik zou de Witbalans nooit op automatisch zetten, bewolkt als preset is prima, correct wanneer bewolkt en iets warmer wanneer de zon erdoor komt, warme kleur kijkt in veel gevallen prettiger dan koel dus dat valt wel mee. Ook gemakkelijker te corrigeren in serie achteraf wanneer alles precies hetzelfde qua kleur is. AutoWB geeft je keer op keer net iets andere kleuren afgaand op de kleuren waarmee het beeld gevuld is. in dit geval onder andere rood van de looppiste, waarvoor de camera dan automatich zal corrigeren. Je hebt geen controle dus.
                  Ik hoop dat je de logica hiervan snapt en de voordelen, het zal je workflow allezins versnellen.
                  Ik vraag me af hoe je hier bij komt. Ik snap de logica niet. Op een atletiekwedstijd loop je van een rode baan naar het gele zand en het groene gras en maak je foto's in schaduw en volle zon. Dit hou je met instellen niet bij nog afgezien van de paar WB pre-sets. Voor manuele wb calibratie op elke plek heb je al helemaal geen tijd.
                  Groetjes, KC
                  www.sportbeelden.com

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verspringen

                    Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                    Ik vraag me af hoe je hier bij komt. Ik snap de logica niet. Op een atletiekwedstijd loop je van een rode baan naar het gele zand en het groene gras en maak je foto's in schaduw en volle zon. Dit hou je met instellen niet bij nog afgezien van de paar WB pre-sets. Voor manuele wb calibratie op elke plek heb je al helemaal geen tijd.
                    Ben ik volledig mee akkoord dat je op die manier ook kan werken als de situaties echt heel verschillend zijn. De keuze die we maken hangen af van de situatie en tijdsdruk en verschilt waarschijnlijk ook per fotograaf en per soort shoot afhankelijk van wat je gemakkelijker acht in je workflow en waar je je comfortabel bij voelt. Zolang je maar het resultaat kan neerzetten dat je verlangde. Qua witbalans hou ik het dus graag vast want ik heb toch al een aantal keer vervelende kleurverschillen gehad. Het is een dan een klein om in raw even aan te passen indien nodig. En ik heb zeker niet de waarheid in pacht
                    Graag een eerlijke mening.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verspringen

                      Zie dat mijn foto hier nog wel wat reacties heeft gekregen, bedankt!
                      En van een discussie ga je alleen maar kritischer naar je beelden (manier van werken) kijken en dus verbeteren. Ik werk zelf bijna steeds met de bewolkte witbalans (als ik buiten fotografeer). Dit zorgt vaak voor wat warmere kleuren daar ik het op automatisch vaak wat 'koud' vindt. En achteraf in PS is het met het raw bestand nog makkelijk aan te passen als het toch wat te warm wordt. Ieder zijn manier van werken dus, maar ik probeer binnenkort die automatische WB misschien toch nog eens uit om te vergelijken.

                      Gr,
                      Ruben
                      www.rubenvdb.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verspringen

                        dit is een zeer goede sportfoto wat mij betreft

                        Comment

                        Working...
                        X