Belgiumdigital.com in samenwerking met
Weergegeven resultaten: 1 t/m 19 van 19

Discussie: Sperwer met buit

Standaard Sperwer met buit

Een toffe juffrouw (Nele) en haar vader maakten me er op attent dat een roofvogel een merel gevangen had.
    Verwonderlijk genoeg had die juffrouw een fototoestel bij ipv te fotograferen met een gsm. Ze wist dan ook hoe ze zich moest gedragen om de vogel niet te laten opschrikken.
    Hierbij mijn welgemeende dank aan de sportieve fietsers uit Velzeke !

Ik er naartoe met mijn D5 en Sigma 150-600 Sport.
    Het resultaat kan je hier bekijken (opgepast, niet voor gevoelige kijkers, de merel leeft nog !) :

Standaard Re: Sperwer met buit

Mooie reeks kunnen vastleggen, uitzonderlijk dat deze zo makkelijk bleef zitten
    Gebeurt hier bij mij in de tuin ook af en toe, maar vanaf de Sperwer ietwat beweging ziet is deze weg en laat de prooi liggen
    Dan zit ik opgescheept met een half verminkte duif, merel of andere vogel, zonde uiteraard

grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

Mooie beelden, voor mij nr 3 als beste...

Groeten
    Freddy

Dag Sieg,

bedankt voor de commentaar.
    Ja, hij had de prooi maar pas gevangen en wilde die waarschijnlijk niet zomaar opgeven.
    En met mijn 600 mm buis kon ik er toch nog een eindje van weg blijven.

Freddy69,

bedankt voor de feedback. Klein vraagje : "waarom vind je nr 3 beter, of is dat gewoon uit voorkeur ?".

groeten,
    Hans.

Wrede maar mooie reeks .

Ik heb in onze stadstuin nog maar een keer een sperwer gezien, ze komen zo geniepig laag aan tussen de struiken.

er zit veel meer orde en rust in beeld 3 , met een beter en een een "rustig" beeld qua compositie

grt
    Gerrit

Schitterende waarneming, het is echt wel uitzonderlijk dat de vogel blijft zitten met zijn prooi...

Prachtige reeks

Mooi, de derde is de betere van de reeks

Groeten,
    Raf

Hans,
    Een moeilijke keuze en de commentaar zal door velen niet in dank af genomen worden.

1) drie schitterende, nagelscherpe beelden (iets wat ik van je straatmussen niet kon zeggen).
    2) De foto's
    Foto 1 straalt van de energie. Leuk aan je komposiitie Een zwevend pluimpje waar de sperwer die er schijnbaar naar ziet en je voelt zo dat hij zich af vraagt 'Wat is dat nu voor iets'.
    Helaas, vind ik persoonlijk dat dit je blik af weidt van het hoofonderwerp. Het slachtoffer en de dader. Het zwevende pluimpje, en éénmaal je dat ziet, vangtj je aandacht en dan kijk je naar het alleszined oog van de sperwer.
    Ik heb de indruk, en ik ben overtuigd, dat de sperwer zijn staart als steunstoel gebruikt.
    Foto 2: De foto straalt minder energie uit, maar toont wel heel mooi en gedetailleerd de sperwer in voorzicht. De sperwer met links de dramatisch arena en vechtrestanten.

Foto 3. Deze spreekt mij het meest aan. Vooral de opname heel, heel laag bij de grond . Een imposante rover die zich stoelt op zijn slachtoffer. Een slachtoffer dat snakt naar de laatste adem. Tragisch beeld, alhoewel ik hier toch dat verenbed mis.

Algemeen vind ik dat je iets teveel hebt gecropt. Bv de 3de foto is beeldvullend en ik had liever iets meer ruimte gezien voor de vogels. Beide koppen staan links van het beeld en zouden in feite de focuspunt moeten zijn. Persoonlijk zou ik croppen zodat beide koppen bijne in de vertikale middenlijn staan.

Kleuren heel natuurgetrouw, scherp waarbij je de details van de pluimen en kleurschakeringen kan zien.

Plaats hier even die derde foto met minder crop.
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Wim,

zoals gevraagd hierbij de derde foto, minder crop (maar persoonlijk zie ik liever de andere versie...).
    Tevens wil ik iedereen bedanken die hier commentaar gegeven heeft (of geeft). Dit is voor mij heel leerrijk !

Bedankt Hans.
    Jouw crop geeft natuurlijk meer detail ... Maar beeldvullend.
    Deze hier heeft meer ruimte ...
    Ik denk dat het vooral persoonlijke smaak is die uitslag biedt.
    https://www.fotospotter.be
    1% van iets is meer dan 100% van niets - koplopers in een kudde lopen zelden in de str*nt

Nr 3 is heel knap. Je ziet ze al wel eens een keer vliegen, maar je hebt hier toch wel een uitzonderlijk moment kunnen fotograferen bij het slaan van een natuurlijke prooi.

De dramatiek van de oorspronkelijke uitsnede in nr 3 vind ik bangelijk (ogen van sperwer en merel...)

grt
    Gerrit

Heel mooie reeks heb je daar kunnen vastleggen zeg!
    Mijn voorkeur gaat ook naar de derde en de nieuwe versie met wat meer ruimte. Prachtig hoe die sperwer ongerust naar ons kijkt en de prooi (merel) de kop opheft evenwijdig met die sperwer, alsof hij nog probeert te ontsnappen.

De derde voor mij : om de fierheid (pose) van de sperwer en de onmacht van het slachtoffer met hun hoofden in bijna symmetrie...mooi en voor toch
    liefst de crop...

Groetjes
    Freddy

3 x mooi !
    Voor mij de 2e versie van de 3e waar de compo wat beter zit vind ik.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Dramatische serie maar knap gefotografeerd.
    Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Soortgelijke discussies

1. Fuut met buit
    Door eric beullens in forum Fotobeoordeling Dieren
    Reacties: 5
    Laatste bericht: 5 maart 2015, 23:45
  2. dodaars met buit
    Door Edwin Kats in forum Dieren
    Reacties: 12
    Laatste bericht: 21 november 2007, 16:53
  3. De buit van zaterdag(II)
    Door sven_df in forum Macro & Close-Up
    Reacties: 6