Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paardje uit de oude stal!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Paardje uit de oude stal!

    Groeten,
    Fabrice,
    Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

  • #2
    Re: Paardje uit de oude stal!

    ze blijven mooi hé. En ik weet ook hoe moeilijk het meestal is om ze mooi in beeld te krijgen.
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Paardje uit de oude stal!

      prachtig in beeld gebracht..


      ps wat achtergrondinformatie over de making off had wel interessant geweest...


      Rob,

      Comment


      • #4
        Re: Paardje uit de oude stal!

        Zeer mooi hoor , al begrijp ik eigenlijk niet echt wat ik zie

        Comment


        • #5
          Re: Paardje uit de oude stal!

          een specialleke deze en toch mooi.
          grtn
          WvMM

          Comment


          • #6
            Re: Paardje uit de oude stal!

            Surrealistisch en toch heel knap !
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

            Comment


            • #7
              Re: Paardje uit de oude stal!

              Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
              ... En ik weet ook hoe moeilijk het meestal is om ze mooi in beeld te krijgen.
              Het is al moeilijk om ze te vinden en inderdaad om ze dan ook nog scherp en in de "juiste" pose voor de lens en scherp te krijgen als er veel stroming staat,...

              Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
              ...

              ps wat achtergrondinformatie over de making off had wel interessant geweest...


              Rob,
              Rob, ik duik nu al bijna 15 jaar en er zijn jaren geweest dat ik wel meer dan 150 duiken per jaar deed.

              Tot vorige jaar (COVID!) deed ik minstens één duikreis per jaar, waarbij ik, bij sommige reizen, één of twee weken aan boord van een boot verbleef en tot vier duiken per dag maakte. (een duik duurt gemiddeld een uur).

              Van het begin af aan, nam ik mijn fotografie-passie mee onder water. En al vrij vlug werd dat voornamelijk macro-fotografie, omdat, naar mijn gevoel, daarbij de erbarmelijke lichtomstandigheden en slechte onderwaterzichtbaarheid het gemakkelijkst konden worden aangepakt. Anderzijds koos ik om dit met spiegelreflex toestellen te doen omdat er dan geen vertraging op het afdrukken is, wat voor bepaalde soorten onderwater (snelheid) heel belangrijk is. De meeste kleine onderwaterdieren nemen de minste lichtschakering waar en associ¨ren dit met gevaar.... en vluchten onmiddellijk weg.

              Hoe neem je nu een spiegelreflex mee onderwater? Door je toestel in een onderwaterhuis te steken. Dit is een drukvaste behuizing die je rond je camera bouwt en waardoor je alles kunt blijven bedienen.
              Iedere type camera heeft zijn eigen type omhulsel. Dus van camera veranderen is van omhulsel veranderen....
              Ik heb steeds met Ikelite als OW-huis gewerkt en steeds met Canon toestellen, eerst een 10D, dan een 5DmkII en nu een 5Ds.
              Met de nodige flitsen weegt de fotografieuitrusting gemakkelijk 8-9 kg, maar onderwater neemt dit ongeveer hetzelfde volume in, waardoor dat gewicht meevalt.

              I fotografeer steeds met het nodige respect voor de natuur; niets aanraken of verplaatsen en de dieren niet eindeloos belichten of bestoken met verblindend flitslicht.
              Ik kan je verzekeren dat het scherpstellen voor een macro-opname geen evidentie is en al zeker niet bij een sterke stroming (want ook al is de gehele foto-en duikuitrusting onder water bijna gewichtsneutraal de stroming heeft zijn "pak" op de grote volumes en ikzelf ben ook van het "stevige type" .
              Nu is de kunst ook nog de kleine diertjes te vinden... en ze zijn meester in camouflage, maar dat leer je door de jaren en ook door je te verdiepen in hun levenswijze. En mijn echtgenote Elsie die steeds met mij samen dook was een ideale "zoek"-buddy.

              Nu specifiek deze pygmee-zeepaardjes; de bargi banti hypocampus, ze zijn ongeveer 1,5 cm groot (met uitgerolde staart!) en leven op een diepte van 20-30 m in grote waaiervormige koralen (deze hebben soms een oppervlakte van 3-4 m²) Zoals je misschien kunt zien, gelijken ze heel hard op deze koraal waarin ze zich verstrengelen, zelfde kleur zelfde bobbels. Ik heb het reeds dikwijls mee gemaakt dat ik er een aanwees aan een mededuiker met mijn vinger op 5 cm afstand en dat de mededuiker ze nog niet zag, zelfs niet na 15 minuten. Jammer genoeg staan ze op de Rode lijst, wat wil zeggen dat ze met uitsterven bedreigd zijn.

              Deze werd gefotografeerd voor de kust van Bali - Tulambem op een diepte van 32 m niet ver van het onder duikers gekende Liberty-scheepswrak op 14 januari 2017.


              Oorspronkelijk geplaatst door JLM Bekijk bericht
              Zeer mooi hoor , al begrijp ik eigenlijk niet echt wat ik zie
              Ik hoop dat je met bovenstaande uitleg nu begrijpt wat je ziet?
              Last edited by Fabrice Delahaye; 15 januari 2021, 09:26.
              Groeten,
              Fabrice,
              Vergeet niet te kijken als je fotografeert...

              Comment


              • #8
                Re: Paardje uit de oude stal!

                @ Fabrice,

                Zeer interessante uitleg, mooi om te lezen...

                Erg mooi hoor deze pygmee-zeepaardjes... en bedankt voor de moeite om dit verhaal te plaatsen... Top!


                Ps Ik heb ruim 20 jaar geleden in Egypte (Hurghada) mijn padi scuba diver gehaald.. ik heb daarbij een aantal duiken gedaan, maar daar is het wel bij gebleven...dus ik kan mij het onderwater leven een heel klein beetje voorstellen..


                Rob,

                Comment

                Working...
                X