Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuut

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Fuut

    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Fuut

    Mooie waarneming Bart
    Nestfotografie ....

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Fuut

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooie waarneming Bart
      Nestfotografie ....

      grts
      Sieg
      Nestfotografie vanop een afstand waar dagelijks een heleboel fietsers voorbij rijden (jaagpad langs de vaart), het nest ligt op het water, op een afstand waarbij het nog juist mogelijk is om op 400mm x 1,6 (cropfactor van de 7DII) een foto van te maken.
      Ik ben er dus heel ver af gebleven, de fuut heeft er nooit last van gehad.
      Ik weet heel goed dat je geen broedende vogels mag storen, en dat heb ik dus ook niet gedaan, die fuut is gewend dat er mensen voorbij komen, en ik ben heus niet de eerste die er wat langer bij is blijven staan om er een foto van te maken.
      In een natuurgebied kan je zelfs met een 400mm (x1,6) niet dicht genoeg komen zonder dat de fuut weg gaat van het nest, maar dat is hier duidelijk anders, de fuut zit hier eigenlijk op een veilige afstand, want je moet al in het water (of op een bootje) om dichter bij te geraken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Fuut

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Nestfotografie vanop een afstand waar dagelijks een heleboel fietsers voorbij rijden (jaagpad langs de vaart), het nest ligt op het water, op een afstand waarbij het nog juist mogelijk is om op 400mm x 1,6 (cropfactor van de 7DII) een foto van te maken.
        Ik ben er dus heel ver af gebleven, de fuut heeft er nooit last van gehad.
        Ik weet heel goed dat je geen broedende vogels mag storen, en dat heb ik dus ook niet gedaan, die fuut is gewend dat er mensen voorbij komen, en ik ben heus niet de eerste die er wat langer bij is blijven staan om er een foto van te maken.
        In een natuurgebied kan je zelfs met een 400mm (x1,6) niet dicht genoeg komen zonder dat de fuut weg gaat van het nest, maar dat is hier duidelijk anders, de fuut zit hier eigenlijk op een veilige afstand, want je moet al in het water (of op een bootje) om dichter bij te geraken.
        Snap ik wel Bart, ik ben van dezelfde mening hoor
        Met mijn 840mm (of soms zelfs 1200mm) blijf ik ook ver genoeg om geen verstoring te hebben
        Maar toch krijg je soms de reactie en zeker nier op BD dat een nest niet in beeld mag komen, tjah ik bedoel maar
        Zelfs op FB zijn er nu groepen waar het totaal uit den boze is om een nest te laten zien

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Fuut

          Ik snap de beweegredenen hieromtrent, maar men onderschat vaak het aanpassingsvermogen van de dieren...
          Het is dus aan de fotograaf om hier deontologisch in eer en geweten mee om te gaan.

          De uitleg die Bart meegeeft in zijn reactie kon misschien beter in zijn openingspost meegegeven worden imo... Dit om (begrijpelijke) reacties voor te zijn.

          Ivm de foto op zich: mooie waarneming Bart en goed vastgelegd.

          Grtz,
          Kurt

          Comment


          • #6
            Re: Fuut

            Ik ben er vanmiddag nog eens gaan kijken, de fuut zat nog netjes op dezelfde plaats, zolang er daar geen buslading fotografen tegelijk aan de kant staat zal die zich niet veel aantrekken van wat er daar gebeurt.
            Voor ik de foto postte heb ik ook afgewogen of ik dat wel zou doen, maar gezien de locatie en het feit dat ik de natuur niet verstoord heb, heb ik toch beslist om ze hier te posten.

            Op plaatsen waar de watervogels niet gewend zijn aan "publiek" (afgesloten natuurgebieden) vliegen de watervogels al weg als ze in de verte een geluid horen dat er normaalgezien niet thuis hoort, dat is hier duidelijk anders.
            Hier zitten ook nog meerkoeten, eenden, waterkiekens en een familie zwanen, allemaal met kleintjes.
            Het deel waar de fuut zit, dat is een paaigebied voor de vissen (dat stuk is afgebakend in het water), aan de andere kant zitten bijna altijd vissers (en daar zie je ook veel kleine visjes zwemmen).
            Er komen geregeld aalscholvers op bezoek, die lusten ook wel een visje...
            Vroeger zaten er vooral ganzen, maar die hebben ze weg gehaald omdat die voor teveel overlast zorgden (lawaai, vuil), nu die weg zijn hebben andere watervogels hun plaats ingenomen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Fuut

              Eenzelfde geldt vaak voor gebieden die eigendom zijn van natuurverenigingen (Natuurpunt, de Wielewaal, ...)
              Indien ze je 'betrappen' om naast de weg te lopen en wat gras plat te trappen zijn ze in alle staten terwijl ze 2 dagen later door een externe firma alles laten wegmaaien en een hoop oude, doch gezonde, bomen laten kappen (exoten of niet) ...

              Comment


              • #8
                Re: Fuut

                Fotografen worden dikwijls argwanend bekeken door de traditionele natuurliefhebbers en de beleidsmakers.
                Eigenlijk zijn ze gewoon jaloers dat wij veel betere foto's maken en vinden ze van alle redenen om dat moeilijk te maken .

                De kijkwanden en torens staan verder en verder, geen kat komt er nog.
                De doorgedreven "landscaping" heeft m.i. zelden tot gevolg dat er meer dieren te zien zijn.
                Teveel interesse voor de natuur mag blijkbaar niet, terwijl - zoals hierboven al aangegeven - veel dieren zich aanpassen aan de aanwezigheid van de mens.
                Zeker van watervogels maak je betere foto's buiten de natuurgebieden.
                Last edited by palombian; 18 juli 2019, 09:28.

                Comment


                • #9
                  Re: Fuut

                  Mooie foto duidelijk met respect voor de natuur genomen,zoals het hoort!
                  vriendelijke groeten, Sien

                  Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                  Comment

                  Working...
                  X