Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

A Cappella

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • A Cappella

    Van de meeste onderwerpen die ik fotografeer, heb ik ergens aan de wand binnen in mijn hoofd al het perfecte plaatje hangen. Dit gebeurt meestal niet meteen, maar na mijn eerste poging, als ik het gedrag van het dier heb leren kennen en de omgeving heb gezien, dan heb ik over het algemeen wel een goed idee van wat ik wil bereiken. Helaas krijg je met dierenfotografie lang niet altijd wat je wilt. Als het licht prachtig is, komt je onderwerp niet opdagen. Als je onderwerp er staat, is het licht beroerd. Of als het licht perfect is en je onderwerp is ook van de partij, dan staat het vaak op de verkeerde plek, van je weggedraaid, of het doet iets wat je niet wilt. Hoe frustrerend dit ook mag klinken, het is een van de redenen waarom dierenfotografie zo verslavend is - je blijft proberen om de foto te krijgen die je in je hoofd hebt.

    Ik leid ieder jaar een workshop in Japan, en een van de hoogtepunten van de reis zijn de prachtige en zwaar bedreigde Japanse kraanvogels (Grus japonensis), de op een na meest zeldzame kraanvogel ter wereld. De sierlijke, winterse dansen van deze elegante vogels zijn een lust voor het oog en mooi om te fotograferen. Ik ga altijd in de winter wanneer er over het algemeen een aardig pak sneeuw ligt. Omdat deze vogels overwegend wit zijn, wilde ik graag een keer een foto maken van een aantal kraanvogels op een besneeuwde voorgrond, met daarachter een lichtgrijze achtergrond - de lucht. De combinatie van verschillende grijstinten met de zwarte details van de vogels leek mij heel mooi. Zoals zo vaak echter, is zo'n foto in je hoofd een stuk makkelijker gemaakt dan in het echt. Tot vorig jaar, toen alle elementen even perfect op elkaar afgestemd waren.

    Het had de hele ochtend flink gesneeuwd, dus er lag een aardig pak verse sneeuw. De lucht was bewolkt, het licht was zacht, en de kraanvogels deden wat ze zo vaak doen - met hun kop achterover, de snavels richting de hemel, communiceerden ze met elkaar. Een klein groepje liep langzaam in de richting van een kleine helling, waardoor hinderlijke vegetatie in de achtergrond opeens verdween en er een heldere, grafische scene ontstaat met mooi contrastarm licht en subtiel detail - precies zoals ik dat graag wilde. Toen ze allen tegelijk hun snavels omhoog deden, nam ik deze foto. Het was alsof ze de aanwijzingen die ik ze in mijn hoofd aan het geven was precies opvolgden.

    >Klik hier voor een grotere versie<

    Nikon D3, AF-S VR 200-400/4.0, 1/800 @ f/10, ISO 400

    Last edited by Soeki Wan; 13 mei 2011, 19:15.
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: A Cappella

    Dit is pure klasse! Grafisch heel sterk en volledig in evenwicht. Hoedje af!

    Comment


    • #3
      Re: A Cappella

      Fotografie ten volle als kunstvorm gebruikt en uitgevoerd! Prachtig plaatje! Ook bedankt voor de zeer interessante info!
      Grt. Jef

      Comment


      • #4
        Re: A Cappella

        Omdat deze vogels overwegend wit zijn, wilde ik graag een keer een foto maken van een aantal kraanvogels op een besneeuwde voorgrond, met daarachter een lichtgrijze achtergrond - de lucht. De combinatie van verschillende grijstinten met de zwarte details van de vogels leek mij heel mooi.
        Ik kan je opzet van opname volgen. Ondanks die grijstinten lijkt mij blauw nog te overheersend. Evenals de foto de werkelijke kleurenpallet benadert zou je van mij nog strakker in kleurtoon mogen gaan. Ik heb het niet over een kleurzweem over de totale foto. Kraanvogels zitten strak ik kleur. Misschien dat zo'n wit frame er nog meer nadruk op plaatst. Foto moet ook niet zwart- wit worden. Mag iets langer in de koelkast waardoor er meer koude effect inzit. Een winters landschap mag kouder overkomen (witter). Bij dit soort foto's krijg je bij elk scherm een andere kijk. Echter de grijswaardes zijn wel zwart-wit getallen.
        Hopelijk ben je me niet kwijt

        Een persoonlijke voetnoot bij een mooie foto!


        Gr David Verdonck
        Gr David

        Comment


        • #5
          Re: A Cappella

          Dank voor de reacties.

          David - ik kan je prima volgen.

          Het woord 'grijstinten' was misschien iets te sturend. Het was waarschijnlijk beter op het over pasteltonen te hebben, want daar heeft het meer van weg. Er zit inderdaad nogal wat blauw in de lucht, maar helemaal grijs vind ik niet mooi. Ik ben vergeten te vermelden dat dit een beetje aan het einde van de dag was, en dat er dus niet veel licht was. Het is voor mij uiteraard heel makkelijk om de sneeuw wit te maken, maar ik vond juist dat meer ingehouden gevoel mooier - je hebt dan meer sfeer en een beter beeld van het licht dan wanneer ik de sneeuw spierwit maak.

          Verder zijn dit soort beelden vanwege de subtiele tonen en tinten heel lastig, omdat een klein verschil in helderheid van je beeldscherm meteen grote verschillen teweeg brengt. Hetzelfde geldt voor de kleurtinten. Veel kleur zit er niet in, maar een verkeerde afstelling van je scherm, en het is al snel teveel of te weinig.

          Kortom, ik begrijp precies wat je bedoelt, maar denk er anders over. Dat gezegd hebbende - dank voor je commentaar. Zoals ik vandaag al ergens anders zei: ik krijg liever kritiek dan complimenten.
          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

          Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

          Comment


          • #6
            Re: A Cappella

            Wat een prachtige foto.
            Mooi belicht en een fijne herhaling van vogels.
            Knap gedaan.
            Groeten : Anne14

            http://www.fotosite-anne.net/wordpress

            Comment


            • #7
              Re: A Cappella

              Prachtig moment en heel mooi uitgewerkt maar dit is het soort foto's wat heel moeilijk te beoordelen is op verkleinde versies. Afdrukken op posterformaat en dan wordt het pas echt genieten denk ik.
              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
              Flickr - JAlbum

              Comment


              • #8
                Re: A Cappella

                Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
                Prachtig moment en heel mooi uitgewerkt maar dit is het soort foto's wat heel moeilijk te beoordelen is op verkleinde versies. Afdrukken op posterformaat en dan wordt het pas echt genieten denk ik.
                Ik heb ook altijd moeite met het kleine formaat maar ik kan je deels wel begrijpen.
                Mooie foto

                Johan

                Comment


                • #9
                  Re: A Cappella

                  Oorspronkelijk geplaatst door Johan G Bekijk bericht
                  Ik heb ook altijd moeite met het kleine formaat maar ik kan je deels wel begrijpen.
                  De link onderaan mijn bericht leidt naar een 1200 pixel versie - dat lijkt me groot genoeg.
                  Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                  Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                  Comment


                  • #10
                    Re: A Cappella

                    de grotere versie is echt wel goed hoor!
                    prima zoals we van je gewoon zijn
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: A Cappella

                      Een mooie maar wel speciale plaat Marsel, hier toon je een vogelplaatje op een kunstige manier en totaal iets anders dan wat we van je gewend zijn.
                      Ik kan me best voorstellen dat hier liefhebbers voor zijn maar dan in het groot op een muur en in een moderne woning.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: A Cappella

                        Ik zag deze net op 1x.
                        En nu staat ie mooi te wezen in de hof

                        Comment


                        • #13
                          Re: A Cappella

                          Klassefoto met een mooi verhaal.
                          Proficiat met je HOF plaats
                          vriendelijke groeten, Kurt
                          Mijn foto's
                          Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

                          Comment


                          • #14
                            Re: A Cappella

                            Proficiat met je terechte en welverdiende HOF-plaats!
                            Grt. Jef

                            Comment


                            • #15
                              Re: A Cappella

                              Amai, what a story ! What a picture !

                              TOP van de Bovenste Plank ! Om "U" tegen te zeggen...
                              Voel mij een klein ventje als ik die foto's zie...

                              Proficiat met deze schitterende HoF-plaat
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

                              Comment

                              Working...
                              X