Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vlinder

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Vlinder

    Ik zoek nog een beetje mijn weg. Vandaag heb ik mijn 100mm macro in de tas gelaten en een tele op 400mm gebruikt.
    De foto is ook nog wat bijgesneden.



    Bedankt om even te komen kijken.
    Luc

  • #2
    Re: Vlinder

    Een beetje te rommelig voor mij, probeer eens de volgende keer om de vlinder wat af te zonderen zodat je die drukte rondom niet hebt
    Je zal een veel rustiger beeld hebben dan.
    Kijk ook eens naar de randen rond de vlinder, zien er een beetje groen uit.
    In de nabewerking kan je dat wel wat wegwerken, maar toch maar beter die macro lens er terug opschroeven denk..

    Groeten,
    Raf
    Instagram

    Comment


    • #3
      Re: Vlinder

      Bedankt voor je commentaar en advies, Raf.
      Het voordeel van de tele was dat ik verder van mijn onderwerp kon blijven, maar de kwaliteit van mijn macro lens is inderdaad beter voor dit soort foto's.
      Luc

      Comment


      • #4
        Re: Vlinder

        Ik moet Raf hier bijtreden !
        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

        Comment


        • #5
          Re: Vlinder

          Je moet een verdomd goede tele hebben om aan de kwaliteit van een macrolens te komen.
          Bovendien is de overbelichting ook niet goed voor de randscherpte.
          Bij witjes altijd je (belichtingscompensatie)wieltje een stop toedraaien.

          Comment


          • #6
            Re: Vlinder

            Zelfs met een macro had dit wellicht niks geworden. Als het onderwerp zich in een dergelijke omgeving bevindt dan weet je op voorhand dat het wellicht niks wordt. Ik begrijp natuurlijk dat je eens iets wil proberen en dat maakt deel uit van de leercurve. Ook hier moet het onderwerp best los komen van de plaats waarop het zich bevindt, net zoals bij juffers en libellen. Dit is hier niet het geval met als gevolg veel storende elementen die je nooit of te nimmer in deze opstelling weg krijgt (toch niet vanuit deze invalshoek). Op naar de volgende zou ik zeggen, en steek maar terug die 100mm erop :-)

            Comment


            • #7
              Re: Vlinder

              Inderdaad Luc, Raf heeft een (heel goed) punt. Pas ook op met blur, dat lijkt heel onnatuurlijk en je hebt er ook de scherpte van de vlinder mee weggehaald, ik zie 'wazige' vleugels van het Koolwitje. Tip : die vind je vaak terug in lavendel. De paarse achtergrond werkt ook meestal goed met het wit. De scherpte op het kopje ligt wel goed. Ik zou even op de tanden bijten en blijven oefenen met die macro, daarmee isoleer je ook makkelijker je onderwerp.
              Het wordt morgen mooi weer dus hop, naar buiten!

              Veel groeten en veel succes,
              Mattias
              ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
              Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

              Comment


              • #8
                Re: Vlinder

                Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
                Zelfs met een macro had dit wellicht niks geworden. Als het onderwerp zich in een dergelijke omgeving bevindt dan weet je op voorhand dat het wellicht niks wordt. Ik begrijp natuurlijk dat je eens iets wil proberen en dat maakt deel uit van de leercurve. Ook hier moet het onderwerp best los komen van de plaats waarop het zich bevindt, net zoals bij juffers en libellen. Dit is hier niet het geval met als gevolg veel storende elementen die je nooit of te nimmer in deze opstelling weg krijgt (toch niet vanuit deze invalshoek). Op naar de volgende zou ik zeggen, en steek maar terug die 100mm erop :-)
                Lol, ik lees pas nu jouw comment. "Die macro erop en terug naar buiten!", we zijn van hetzelfde gedacht
                ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
                Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

                Comment


                • #9
                  Re: Vlinder

                  Iedereen bedankt voor de leerrijke commentaren. Ik ga er mee aan de slag!
                  Mattias, ik heb geen blur toegepast. Ik moet wel eens proberen uit te zoeken hoe de rand rond de vleugels is ontstaan. Mij tele heeft als grootste diafragma-opening 5.6 op 400mm. Deze foto is dus "volopen"geschoten.
                  Luc

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vlinder

                    alles is hier reeds gezegd
                    toch maar die macro lens de volgende keer
                    Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                    Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                    Comment

                    Working...
                    X