Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Toon eens de leefomgeving!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Toon eens de leefomgeving!

    Ik heb vandaag de tijd genomen om te experimenteren. Ik wilde al lang vlinderfoto's maken waarbij de leefomgeving van het insect duidelijk getoond wordt zonder de foto te druk te maken. Niet de zoveelste met een cleane achtergrond. De onderstaande foto's van een distelvlinder tonen waar ik naar toe wil.
    Zelf vind ik dat de achtergrond hier absoluut niet stoort maar integendeel een meerwaarde geeft aan het natuurbeeld.



    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Toon eens de leefomgeving!

    de 2de
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Toon eens de leefomgeving!

      Voor alles is een uitleg.Topjes van de vleugel zijn niet scherp.
      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

      Comment


      • #4
        Re: Toon eens de leefomgeving!

        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
        Voor alles is een uitleg.Topjes van de vleugel zijn niet scherp.
        Ik volg maar toch 2 mooie

        mvg noellie

        Comment


        • #5
          Re: Toon eens de leefomgeving!

          Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
          Voor alles is een uitleg.
          Haha

          Neen, maar ik vind het hier ook niet écht storend (alhoewel ik zelf altijd voor 'clean' opteer).
          De eerste laat z'n directe omgeving het beste zien

          Comment


          • #6
            Re: Toon eens de leefomgeving!

            Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
            Voor alles is een uitleg.Topjes van de vleugel zijn niet scherp.
            Wel Macroshopper, als er voor alles een uitleg is, leg mij dan eens uit waarom in dit soort beelden de topjes van de vleugels scherp zouden moeten zijn? Ik kijk uit naar je onderbouwde uiteenzetting. Zo leren we allemaal iets nietwaar.

            Ik dacht echt waar dat jij op een hoger niveau meespeelde Macroshopper.

            Oorspronkelijk geplaatst door Duindistel Bekijk bericht
            Ik volg maar toch 2 mooie

            mvg noellie
            Niets tegen kritiek of je mening hoor. Maar is die niet een beetje héél selectief ??
            Last edited by pendragon; 25 mei 2009, 17:27.
            Meer foto's op mijn website

            Comment


            • #7
              Re: Toon eens de leefomgeving!

              Ik begrijp heel goed je overweging om een natuurlijke leef- achtergrond mee te nemen. Als ik de kans krijg zou ik het ook doen.. van mij hoeft de achtergrond ook niet per definitie clean te zijn, alleen vaak resulteert het toch weer in een storend geheel.... de grens is vaak heel subtiel.
              Nu over de foto’s..

              Ik vind dat je er hier absoluut in geslaagd bent om de achtergrond niet storend te laten zijn.. sterker, de eerste foto is een schitterende plaat....
              Je 2e is ook mooi, maar vind de 1e toch een stuk mooier..

              Comment


              • #8
                Re: Toon eens de leefomgeving!

                Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                Ik begrijp heel goed je overweging om een natuurlijke leef- achtergrond mee te nemen. Als ik de kans krijg zou ik het ook doen.. van mij hoeft de achtergrond ook niet per definitie clean te zijn, alleen vaak resulteert het toch weer in een storend geheel.... de grens is vaak heel subtiel.
                Juist en die grens heb ik zitten zoeken. Het kwam er op neer om voortdurend met het diafragma te spelen al naargelang waar de vlinder zich neerzette. Ik had natuurlijk veel mislukte foto's met drukke achtergronden en andere waar de achtergrond gewoon te clean werd voor mijn opzet. De eerste foto is ook mijn favoriet. De tweede heb ik weerhouden o.w.v. de pose van de vlinder.
                Meer foto's op mijn website

                Comment


                • #9
                  Re: Toon eens de leefomgeving!

                  Ik vind de plaat subliem, en de achtergrond is hier zeker een meerwaarde. Ook al het feit dat het subtiele licht juist op de vlinder valt maakt alles extra mooi.
                  Alleen vrees ik dat zo'n resultaat echt alleen voor de beste weggelegd is.
                  Groetjes Hilde
                  http://hildeg.smugmug.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Toon eens de leefomgeving!

                    Oorspronkelijk geplaatst door HildeG Bekijk bericht
                    Ook al het feit dat het subtiele licht juist op de vlinder valt maakt alles extra mooi.
                    Bedankt Hilde,

                    Als je de exif van mijn macro's bestudeert dan zal je zien dat ik de wijze van lichtmeting heel vaak aanpas aan de omstandigheden. Door met center weighted average te meten op het felste deel van de vleugels krijg je dit effect. Spotmeting pas ik ook regelmatig toe maar hier was dit niet aan de orde. Net o.w.v. het feit dat ik de achtergrond mee wilde pakken. Want met spotmeting krijg je snel donkere of soms zwarte achtergronden.

                    Ik zie dat veel te veel macrofotografen alles met matrixmeting schieten. Net omdat dit een berekening is van gemiddelden krijg je zelden of nooit de highlights in de foto waar ik naar op zoek ga.
                    Meer foto's op mijn website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Toon eens de leefomgeving!

                      Oorspronkelijk geplaatst door pendragon Bekijk bericht
                      Wel Macroshopper, als er voor alles een uitleg is, leg mij dan eens uit waarom in dit soort beelden de topjes van de vleugels scherp zouden moeten zijn? Ik kijk uit naar je onderbouwde uiteenzetting. Zo leren we allemaal iets nietwaar.
                      Wel vanuit dit standpunt KAN je GEEN foto met cleane achtergrond maken.De afstand tussen vlinder en achtergrond is te klein ten opzichte van de afstand tussen sensor en vlinder.Je zou een groter diafr.kunnen nemen maar dan heb je maar een klein deel van de vlinder scherp !!!
                      De enige oplossing hier is ....de grasmaaier nemen en het gras afrijden maar.....dan is de vlinder waarschijnlijk wel weg.
                      Neen de achtergrond is niet storend maar de uitleg die je er aan geeft is héééééééééél verwarrend voor de minder gevorderde macrofotograaf.
                      Op f16 zal de vlinder helemaal scherp zijn maar dat is teveel voor de achtergrond.
                      Op f4 zal alleen het lijfje van de vlinder scherp zijn maar de achtergrond cleaner.
                      Last edited by Macroshopper; 25 mei 2009, 17:56.
                      'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Toon eens de leefomgeving!

                        Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                        Wel vanuit dit standpunt KAN je GEEN foto met cleane achtergrond maken.De afstand tussen vlinder en achtergrond is te klein ten opzichte van de afstand tussen sensor en vlinder.Je zou een groter diafr.kunnen nemen maar dan heb je maar een klein deel van de vlinder scherp !!!
                        De enige oplossing hier is ....de grasmaaier nemen en het gras afrijden maar.....dan is de vlinder waarschijnlijk wel weg.
                        Neen de achtergrond is niet storend maar de uitleg die je er aan geeft is héééééééééél verwarrend voor de minder gevorderde macrofotograaf.
                        Op f16 zal de vlinder helemaal scherp zijn maar dat is teveel voor de achtergrond.
                        Op f4 zal allen het lijfje van de vlinder scherp zijn maar de achtergrond cleaner.
                        Allemaal juist. Maar mijn uitleg is niet specifiek bedoeld voor de minder gevorderde macrofotograaf. Het is niet meer en niet minder dan wat ik tussen mijn twee oren had toen ik aan deze sessie begon. Te moeilijk? This is showcase isn't it ?

                        Geen paniek hoor, ik zet morgen nog wat brave cleane vlinderplaatjes op het forum. Alles scherp, 1 vlindertje, 1 plantje, cleane achtergrond en dat alles met zéér lage dof.
                        Meer foto's op mijn website

                        Comment


                        • #13
                          Re: Toon eens de leefomgeving!

                          'k Kijk er al naar uit.....morgen hé.
                          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Toon eens de leefomgeving!

                            Kleinzielig sfeertje hier
                            Meer foto's op mijn website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Toon eens de leefomgeving!

                              Bedankt Jan voor de technisch uitleg.
                              Groetjes Hilde
                              http://hildeg.smugmug.com/

                              Comment

                              Working...
                              X