Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op de koffie bij de kleine wereld

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Op de koffie bij de kleine wereld







    Ook even de omgekeerde lenstechniek gebruikt , maar ik vind dat de foto's toch een stuk aan scherpte moeten inleveren tov. een opstelling met tussenringen en een ringflits . De vergoting opzich scheelt volgens mij niet zó veel tussen deze twee opstellingen .
    http://www.dullaert.net

  • #2
    Re: Op de koffie bij de kleine wereld

    blijf het knap vinden, vooral die laatste opname.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Op de koffie bij de kleine wereld

      Deze luizen zijn toch goed te bestuderen zo
      Groetjes Christianne
      Christianne's fotoweb
      BD0243nl

      Comment


      • #4
        Re: Op de koffie bij de kleine wereld

        Nu moeten we niet gaan overdrijven... Een omgekeerde lens heeft bepaalde nadelen, maar mindere scherpte dan bij het gebruik van tussenringen of een balg is niet het belangrijkste probleem.

        De mieren die ik heb gefotografeerd hebben haartjes op hun kop die in de opname vaak niet meer dan drie of vier pixels breed zijn. De sensor van een one-shot digitale camera is zogenaamd wel tig-megapixels maar iedere pixel meet maar één kleur (R, G of B). Dat betekent dat de rest van de kleur "geleend" wordt van de omliggende pixels. Dat betekent ook dat het onderscheiden vermogen van de sensor een stuk(je) lager is dan de tig-megapixels doen vermoeden.

        De weergave van de haartjes wordt dus beperkt door de resolutie van de sensor (het aantal pixels van de chip) en het onderscheidend vermogen van de sensor (dat door de wijze van kleur-registratie lager is dan het aantal pixels doet vermoeden). Zelfs de scherpste lens kan dat niet beter maken. Een heel rottige lens kan dat natuurlijk wel slechter maken, maar het is de vraag wat we precies onder een “rottige lens” moeten verstaan. Ik heb voordat ik de Nikkor 105 mm kocht een aantal andere merken geprobeerd en die heb ik teruggegeven omdat ik ze niet scherp genoeg vond (voornamelijk door een te laag contrast). Toch zijn heel veel mensen erg tevreden met die lenzen, dus zo rottig zullen ze niet zijn.

        Een groter probleem dan de theoretisch haalbare ('technische') scherpte is de onscherpte ten gevolg van de geringe DOF die bij zowel de omgekeerde lens als bij tussenringen een rol gaat spelen. Om een beetje DOF te krijgen moet je al gauw gebruik maken van extreme diafragmawaarden (bijvoorbeeld F40 of F54). Licht dat net langs de lamellen van het diafragma gaat, wordt een heel klein beetje afgebogen. Daar heb je normaal niet veel last van, tenzij door een heel kleine diafragmaopening dit soort strooilicht percentueel toeneemt. In ieder geval moet worden gekozen uit twee kwaden: een kleinere DOF of een mindere algemene scherpte door het verstrooiingseffect. Het verstrooiingseffect wordt voor zover ik heb gemerkt niet bepaald erger als ik een lens voor mijn macro-objectief plak.

        Toch hoop ik binnenkort ergens een balg voor de Nikon te kunnen lenen. Om effect te hebben moet ik er dan ook een lens met een kortere brandpuntafstand bij lenen, want anders haal ik waarschijnlijk geen 3:1 vergrotingsmaatstaf (de balg zou immers niet ver genoeg reiken).

        De reden dat ik toch een balgapparaat wil uitproberen, is dat ik gemerkt heb dat met een lens die voor de macrolens wordt geplakt de hoeveelheid CA ook toeneemt. In feite is dat niet onlogisch, maar ik wil graag uitproberen of het bij een balg minder is. Nu is de lens die ik als "voorzetlens" gebruik niet eens een heel slechte lens (Carl Zeiss Planar 50 mm die ik vroeger bij mijn Contax gebruikte) maar ik heb nu eenmaal een hekel aan gekleurde randjes, zelfs al zijn ze klein. Dus... op naar de proef met de balg...

        Groeten, Miriam

        Comment


        • #5
          Re: Op de koffie bij de kleine wereld

          Hoe kom je eigenlijk aan zo een hoge f waarden , kan die nikkor 105 niet maar tot f32 ?
          http://www.dullaert.net

          Comment


          • #6
            Re: Op de koffie bij de kleine wereld

            Oorspronkelijk geplaatst door mvdh

            Toch hoop ik binnenkort ergens een balg voor de Nikon te kunnen lenen. Om effect te hebben moet ik er dan ook een lens met een kortere brandpuntafstand bij lenen, want anders haal ik waarschijnlijk geen 3:1 vergrotingsmaatstaf (de balg zou immers niet ver genoeg reiken).

            Groeten, Miriam
            Miriam, met een Novoflex balg en omgekeerde 28mm lens haal je 6:1

            Comment


            • #7
              Re: Op de koffie bij de kleine wereld

              Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
              Miriam, met een Novoflex balg en omgekeerde 28mm lens haal je 6:1
              't begint te kriebelen om dit te bestellen .
              http://www.dullaert.net

              Comment


              • #8
                Re: Op de koffie bij de kleine wereld

                Oorspronkelijk geplaatst door dzjee
                Hoe kom je eigenlijk aan zo een hoge f waarden , kan die nikkor 105 niet maar tot f32 ?
                Ja en nee Op het objectief staat inderdaad de waarde 32 als maximum aangegeven. Maar als je heel dichtbij komt, gelden volgens Nikon die waarden niet meer en wordt door de lens een hogere waarde doorgegeven aan de body. Omdat je de diafragmawaarde instelt op het toestel en niet op het objectief, worden automatische de hogere waarden vermeld in de zoeker en in de EXIF-data. Heel vreemd om te merken dat als je op oneindig staat ingesteld maximaal F32 kunt instellen en dat als je op de minimale afstand instelt plotseling kunt doordraaien naar F54. Ik heb het ook niet bedacht, hoor!

                Maar eigelijk kennen we het verschijnsel ook van de langere belichtingstijden die je moet gebruiken als je veel tussenringen of een balg gebruikt.

                Groeten,Miriam

                Comment


                • #9
                  Re: Op de koffie bij de kleine wereld

                  Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele
                  Miriam, met een Novoflex balg en omgekeerde 28mm lens haal je 6:1
                  Hebbe, hebbe, moet ik hebbe (kwijl, kwijl).

                  Ik heb op mijn werkkamer nog een mooie Olympus microscoop staan. Die was van mijn vader (al heel lang geleden overleden) en hij maakte daar supermicro-foto's mee... Toch eens kijken of ik daar geen D70 op kan plakken...

                  Groeten, Miriam

                  Comment


                  • #10
                    Re: Op de koffie bij de kleine wereld

                    Oorspronkelijk geplaatst door mvdh
                    Hebbe, hebbe, moet ik hebbe (kwijl, kwijl).


                    Groeten, Miriam
                    Ik maak het je nog wat lastiger Miriam : En eerlijk gezegd, zoiets zou ik ook wel eens willen uitproberen.
                    Meer info vind je op deze pagina

                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Op de koffie bij de kleine wereld

                      Heel mooie macro foto's,maar die groen beestjes hou je maar ginder zenne.
                      mvg FrançoisVM
                      Canon 7D

                      Comment

                      Working...
                      X