Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

LH-beestjes in wording (ooit)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] LH-beestjes in wording (ooit)

    Ooit : een beeldje dat ik ook uit mijn archiefje opgedoken heb

    wel eigenaardig dat die zo bij mekaar kropen om naar hun finale vorm te evolueren, er was anders plaats genoeg op het aspergeloof

    Last edited by Frakske; 11 maart 2021, 10:23.
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

  • #2
    Re: LH-beestjes in wording (ooit)

    Interessant en mooi beeld..

    Rob,

    Comment


    • #3
      Re: LH-beestjes in wording (ooit)

      Twee toppers dus.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: LH-beestjes in wording (ooit)

        komen er uit die ene rups of wat dan ook meerdere LH-beestjes? Mij lijkt dat maar een beestje.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

        Comment


        • #5
          Re: LH-beestjes in wording (ooit)

          Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
          komen er uit die ene rups of wat dan ook meerdere LH-beestjes? Mij lijkt dat maar een beestje.
          Dat verdient eigenlijk een woordje uitleg
          De verschillende stadia zal ik wel fout benoemen maar wat er gebeurt is het volgende :

          De bovenste is een goed dikgevreten larve wiens moment aangebroken is om naar een volgend stadium over te gaan, die heeft zich vastgezet op dat plekje en na een paar dagen ziet die er net zo uit als dat "ding" onderaan.
          Dat ding onderaan, dat is een beetje als een pop maar toch weer anders, dat is stilaan inwendig helemaal aan het veranderen en na een paar weken komt daar een LH-beestje uit.
          Wat je hier ziet dat worden allebei LH-beestjes. de laatste dagen eer ze echt een stapje in de wereld zetten dan beweegt dat onderste ding vooral als het vrij warm is, waarschijnlijk is dat de "geboorte" als het ware ...

          Het voorgaande is gewoon wat ik zoal zag in de natuur en helemaal niet wetenschappelijk onderbouwd maar het is wel fijn op die manier bepaalde processen in de natuur te observeren.
          Spijtig genoeg is het iets dat veel trager gaat dan het uitsluipen van een libel, anders had ik daar een serie opnames van kunnen maken ...

          Als er iets niet klopt of iemand heeft extra toelichting dan mag dat hier gerust bij geplaatst worden


          Hier een artikeltje dat ik net vond op Biogroei.be
          https://www.biogroei.be/kenniscentru...veheersbeestje
          Last edited by Frakske; 14 januari 2021, 00:09.
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: LH-beestjes in wording (ooit)

            Mooi vastgelegd deze kleurrijke poppen van lieveheersbeestjes.
            Op deze had ik nog niet gelet, dus weer iets bijgeleerd. De larven ben ik wel al vaak tegengekomen. Die zijn ook speciaal. Er zijn dus 4 stadia: eitjes, larven, poppen en kevertjes.
            grts,
            Raf.

            Comment


            • #7
              Re: LH-beestjes in wording (ooit)

              weer wat bijgeleerd. Bedankt Frakske. Op de foto zijn het dus twee poppen, niet?
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                weer wat bijgeleerd. Bedankt Frakske. Op de foto zijn het dus twee poppen, niet?
                Bedankt voor uw reactie en tof dat het u interseert.
                Op de foto is het bovenste een larve in de overgangsfase naar pop, ze heeft zich vastgehecht, de buitenkant gaat verharden en enkele dagen later ziet die er dan uit zoals de pop onderaan
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                  Een interessante waarneming en informatie, op een mooie wijze vastgelegd!
                  BD0681BE -
                  Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                  Comment


                  • #10
                    Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                    mooi vastgelegd.
                    Of : hoe didactisch niet saai en lelijk hoeft te zijn !
                    mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                    nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                    https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                    Comment


                    • #11
                      Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                      een heel interessante uitleg, had nog nooit zo een pop gezien, en heel mooi vastgelegd,
                      Zo veel mensen, zoveel meningen
                      Groetjes Francine

                      Comment


                      • #12
                        Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                        Opmerkelijk dat er uit zo'n raar beestje zo'n mooi kevertje kan groeien... het zijn geen rupsen en geen wormen...
                        de eerste maal dat ik zo'n larve zag, ben ik het speciaal gaan opzoeken, want ik kon het bijna niet geloven.
                        de larven hebben dan ook dikwijls andere kleuren(meer of minder oranje en geel)
                        de natuur is wonderbaarlijk

                        grt
                        Gerrit

                        Comment


                        • #13
                          Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                          Met al die interessante weetjes, zouden we bijna vergeten te zeggen dat het ook om een wondermooie foto gaat. Kijk maar naar de kleuren. En over de compo, ook niets op aan te merken.
                          Dubbel plezier!
                          Xavier
                          Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                          Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                          Laat de commentaren maar komen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: LH-beestjes in wording (ooit)

                            Bedankt voor de reeacties ! Dat observeren op zich is al een leuke bezigheid. Het uitsluipen uit de pop heeft wel uren geduurd, ik ging regelmatig kijken maar ik zag nauwelijks vorderingen
                            bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                            Comment

                            Working...
                            X