Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Colchicum autumnale II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Colchicum autumnale II

    De herfsttijloos (Colchicum autumnale, synoniem: Colchicum multiflorum) is een plant uit de herfsttijloosfamilie (Colchicaceae). De soort stamt uit West-Azië en het Middellandse Zeegebied, maar komt nu in geheel Europa voor, met uitzondering van het noorden. De plant komt vooral voor in bossen, langs duinpaden en in vochtige weilanden. De soort is in Nederland zeldzaam in het wild en de aantallen lopen terug; de soort staat op de Nederlandse Rode lijst. In Nederland is de plant sinds 1 januari 2017 niet meer wettelijk beschermd. In België is de herfsttijloos plaatselijk algemeen in het zuiden en zuidoosten en zeldzaam in de rest van het land.

    De Nederlandse naam slaat op het nog geen bladeren hebben bij de bloei. De plant is giftig, ook voor dieren en mag dan ook niet door dieren gegeten worden. Het is een bolgewas waarvan de bloem lijkt op die van een krokus. De plant bloeit in de herfst, maar de bladeren en vruchten komen pas in het voorjaar tevoorschijn. Herfsttijloos kan gebruikt worden als droogbloeier, wat wil zeggen dat de bol tijdens de bloei geen water opneemt en geen wortels en bladeren vormt.

    De bloem heeft drie stijlen en zes meeldraden en onderscheidt zich op deze wijze van de krokus, die drie meeldraden heeft. De stempels zijn gebogen en lopen af op de stijlen. Drie meeldraden zijn hoger geplaatst dan de drie andere.


    Colchicum autumnale II
    by Jacques Willems, on Flickr

    Dank u voor het kijken en/of beoordelen.
    BD0681BE -
    Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

  • #2
    Re: Colchicum autumnale II

    De herfsttijloos nummer II vind ik heel mooi en dat komt vooral door de zachte achtergrond met toch wel vele kleuren.

    Zijn de bollen ook te koop in de plantenhandel?
    Mvg. Jos

    Comment


    • #3
      Re: Colchicum autumnale II

      Oorspronkelijk geplaatst door JopQ Bekijk bericht
      De herfsttijloos nummer II vind ik heel mooi en dat komt vooral door de zachte achtergrond met toch wel vele kleuren.

      Zijn de bollen ook te koop in de plantenhandel?
      Dank u Jos.
      De meest gekweekte herfsttijloos is de oosterse hybride Colchicum ×byzantinum, die veel meer en grotere bloemen geeft.
      Ze noemen hem ook 'Droogbloeier'.
      BD0681BE -
      Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

      Comment


      • #4
        Re: Colchicum autumnale II

        Knappe plaat.
        Thx voor de info.
        groetjes, moniq (BD1321BE)

        A picture paints a thousand words

        Comment


        • #5
          Re: Colchicum autumnale II

          Zeer mooi totaalbeeld

          Lang geleden had ik op Ibiza een daguitstapje naar Formentera geboekt. Het was toen ergens half september. Een plaats om te bezoeken was daar Far de la Mola. Op de parking stond een gedenkplaat ivm Jules Verne.
          We stapten uit de bus en we stonden temidden van duizenden Colchicums, de andere mensen dachten gewoon dat het rondslingerend vuil was. Ik kon er toch enkelen ervan overtuigen dat het een massa knappe bloempjes was die toch wel de moeite waren om eens van dichter te bekijken.
          Enorm toeval als je weet dat die zeker met die warmte daar hooguit 2 weken zullen bloeien. De bloempjes waren wel iets feller van kleur en compacter dan de soorten die wij hier in onze tuinen zien. Jammer dat ik toen nog met analoge fotografie bezig was, de dia's daarvan zitten ergens ...
          Een beeld dat mij wel levenslang zal bijblijven.
          Last edited by Frakske; 22 september 2020, 18:36.
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Colchicum autumnale II

            Oorspronkelijk geplaatst door moniq Bekijk bericht
            Knappe plaat.
            Thx voor de info.
            Dank u Monique!

            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            Zeer mooi totaalbeeld

            Lang geleden had ik op Ibiza een daguitstapje naar Formentera geboekt. Het was toen ergens half september. Een plaats om te bezoeken was daar Far de la Mola. Op de parking stond een gedenkplaat ivm Jules Verne.
            We stapten uit de bus en we stonden temidden van duizenden Colchicums, de andere mensen dachten gewoon dat het rondslingerend vuil was. Ik kon er toch enkelen ervan overtuigen dat het een massa knappe bloempjes was die toch wel de moeite waren om eens van dichter te bekijken.
            Enorm toeval als je weet dat die zeker met die warmte daar hooguit 2 weken zullen bloeien. De bloempjes waren wel iets feller van kleur en compacter dan de soorten die wij hier in onze tuinen zien. Jammer dat ik toen nog met analoge fotografie bezig was, de dia's daarvan zitten ergens ...
            Een beeld dat mij wel levenslang zal bijblijven.
            Dank u Frans, ik kan het mij al voorstellen, een zee van felgekleurde Colchicums.
            BD0681BE -
            Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

            Comment

            Working...
            X