Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

    Ik heb mijn Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM binnen en ben meteen aan de slag gegaan.
    Omdat het buiten koud was en er niet zo heel veel te schieten viel heb ik maar aan mooie steen binnnen gehaald en een pissebed erop gezet.

    Ik heb het belicht met een flitser+zelfgemaakte softbox.
    Alles uit de hand geschoten, meestal 1/200 f11.







    Ik heb er nog meer maar zal me aan de max. 3 per dag houden.

    Tot nu toe valt het me wel mee, macro's schieten.
    Eén hand hield de camera vast, de ander op de zonnekap, met mijn vingers steunend op de tafel op steen.
    Zodra ik het goed in focus had schieten.
    Last edited by Eddysign; 28 januari 2005, 18:42.
    Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
    EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

  • #2
    Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

    ga voor de tweede;daar is het hele bed scherper, bij de andere loopt de scherpte snel weg vind ik.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

      Die 2de is goed, maar op die andere speelt de scherptediepte je parten.

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

        Drie mooie opnames. toch zeker voor de eerste poging.
        Inderdaad problemen met scherptediepte.
        Groeten Leon
        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

          Problemen met de scherptediepte hou je toch met macro.
          Dit zijn 1:1 opnamen, het beestje is 1cm groot.
          Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
          EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

            Van die derde foto kun je daar eens Exif van posten.Dank U
            Groeten Leon
            http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
            Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

              Oorspronkelijk geplaatst door dacale
              Van die derde foto kun je daar eens Exif van posten.Dank U
              Wat wil je weten?
              Camera: 300D
              1/100
              f11
              iso100
              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                Indien hier bedoeld werd om de scherptediepte klein te houden zodat niet heel het beestje scherp is maar dat bvb. maximale scherpte op de voelsprieten ligt, dan zou ik niet echt spreke van problemen met scherptediepte...
                https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                  voor mij drie geslaagde opnames, en ik zie geen enkel probleem met de scherptediepte hoor

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                    Oorspronkelijk geplaatst door Eddysign
                    Wat wil je weten?
                    Camera: 300D
                    1/100
                    f11
                    iso100
                    Als je bij deze opnames bv naar f16 gaat en de ISO waarde groter maakt
                    krijg je het hele beestje scherp dat is wat men bedoelt.
                    Scherptediepte vergroot met groter diafragmawaarde ttz een kleinere opening.
                    En om dat lichtverlies op te vangen ISO aanpassen als ge met de zelfde
                    sluitertijd wil werken.
                    Groeten Leon
                    http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                    Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                      Je hebt wel gelijk dacale, ik zal even testen hoeveel scherptediepte je krijgt bij nog kleinere diafragma's.
                      Volgens mij krijg je er niet zo heel veel meer scherptediepte bij als je zo dichtbij zit.
                      De iso verhogen wil ik liever niet, meer licht erop is mijn eerste streven.
                      Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                      EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                        ge kunt u ook zo een scherpte diepte schijf maken dan kunt ge aflezen
                        wat de scherpte diepte is bij verschillende diafragma's.
                        ik heb dat ook gedaan.
                        Hier nog eens de link voor het gratis software programma.


                        Op zo een schijf ziet ge dadelijk wat u scherp bereik is bij bepaalde focusafstand en diafragma .

                        testen gaat natuurlijk ook.

                        Groeten leon
                        Last edited by dacale; 30 januari 2005, 11:30.
                        Groeten Leon
                        http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
                        Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                          Oorspronkelijk geplaatst door dacale
                          Als je bij deze opnames bv naar f16 gaat en de ISO waarde groter maakt
                          krijg je het hele beestje scherp dat is wat men bedoelt.
                          Scherptediepte vergroot met groter diafragmawaarde ttz een kleinere opening.
                          En om dat lichtverlies op te vangen ISO aanpassen als ge met de zelfde
                          sluitertijd wil werken.

                          Ik vraag mijn eigen af of hier eigenlijk wel iets mis is met de scherptediepte.... Laat hetzelfde principe zien met een rups op de afbeelding en iedereen zal zeggen... Lief snoetje!!

                          Ik vind dit een zeer geslaagde opname met een mooi gebruik van scherptediepte... Voor mij is een kleiner diafragma echt niet nodig...

                          Smaken verschillen natuurrlijk...


                          Groetjes,

                          Dre
                          https://www.instagram.com/andriesdes...er_photography

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                            kzou toch ook liever de volledige rups scherp zien en bij de eerste foto misschien wat onderaan croppen zodat dat onscherp gedeelte (grotendeels) wegvalt. Wel leuk voor een eerste poging. Leuke lens blijkbaar ...

                            [Edit] ik ben eens wat reviews gaan opzoeken over de lens... lijkt alsof iedereen op FredMiranda er wild van is ...

                            enige negatieve waarover ze het soms hebben is trage AF ?
                            Last edited by nightowl; 30 januari 2005, 21:47.
                            Model of fotograaf ? Registreer je nu op http://www.modellennet.be en vind de ideale partner voor een volgende shoot.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM - Eerste macro's

                              Ja het is een lekker lensje.
                              Er bestaat ook een niet USM model van deze lens, dat is de vorige versie.
                              De AF is voor het gewone gebruik bij daglicht prima.
                              Het is een USM motor dus erg stil en snel maar niet zo snel als andere lenzen met een USM motor, hij wil ook nog wel eens gaan hunten onder lastige omstandigheden.
                              Hij heeft internal focussing zodat de lens niet groter of kleiner wordt bij het scherpstellen, de voor kant draait ook niet.
                              Full time manual focusing is ook erg lekker, hij stelt lekker handmatig scherp.

                              Maar die lens is echt loeischerp.
                              Hier een voorbeeldje http://members.lycos.nl/eddysign/ratcrop.jpg met een beetje usm.

                              Ik heb ondertussen wat testen gedaan met andere diafragma's en het valt me niet tegen al blijft het milimeter werk.
                              Bij f25 heb je echt wel een paar milimeter meer scherptediepte dan bij f11.

                              Ik heb ook een kleine slaveflitser gekocht (voor weinig) die door de ingebouwde flitser geactiveerd wordt.
                              En daar ook een softboxje voor gemaakt.


                              De ingebouwde flitser heb ik op +2 staan en vult de schaduwen mooi op.


                              Ik ben nu bezig om een flash bracket te maken zodat ik het flitsertje aan de camera vast heb en hem alle kanten op kan draaien.
                              Ik heb zo'n flexibele slang van een lampje gesloopt die ik ga gebruiken.

                              Als het klaar is zal ik wel effe laten zien.
                              Last edited by Eddysign; 30 januari 2005, 22:13.
                              Canon 30D|Zenitar 16 f/2.8|Canon 35 f/2|85 f/1.8|MP-E 65|100 f/2.8 macro
                              EdwinBont.nl Verkoop: FotoNatura (Showcase » Portfolio's » Nationaal » Edwin Bont)

                              Comment

                              Working...
                              X