Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

belichtingstest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] belichtingstest

    Ik heb de laatste dagen serieus geëxperimenteerd met de belichtingsopstelling en diffusie-materialen voor mijn flitskoppen.
    Hier het laatste resultaat: een oog van een Goudoog Daas met druppels op.

    Ik heb al betere resultaten gezien qua detail en belichting, maar ik ben al zeer blij dat er geen harde reflectie op de druppels zichtbaar zijn.

    (En ja, dit is een dood beestje. Maar het had mijn hond maar niet moeten steken op een plaats waar hij er met een andere poot aankon. Er schoot weinig van over buiten het kopje trouwens...)

    Edit: nu moet ik nog werk maken van een spelings-vrije vooruitgang van de manuele macro rail. Door het verder verdraaien verschuift het centerpunt van het beeld nu nog wat. En daar kan Affinity Photo niet zo goed mee overweg volgens mij om alles mooi in lijn te brengen.
    En ik heb geen zin om honderden euro's uit te geven aan een automatische rail die al het werk voor je doet terwijl je zelf een koffie kan gaan drinken terwijl al de foto's gemaakt worden die je moet stacken...




    Grtz,
    Kurrrt
    Last edited by Kurrrt; 18 augustus 2019, 16:13.

  • #2
    Re: belichtingstest

    Indrukwekkend, ja die goudoog dazen zijn mooi maar steken verdomd hard :-)
    Had niet gedacht dat een dood beest nog zoveel kleur kon vertonen trouwens

    Comment


    • #3
      Re: belichtingstest

      Oorspronkelijk geplaatst door pholie Bekijk bericht
      Indrukwekkend, ja die goudoog dazen zijn mooi maar steken verdomd hard :-)
      Had niet gedacht dat een dood beest nog zoveel kleur kon vertonen trouwens
      Heel mijn uitgebreide reactie verloren geraakt door op 'plak' te drukken ipv op 'kopieer' omdat ik wist dat ik in time-out zou gaan vanwege het lange antwoord

      Kort samengevat: ik zie zelf graag zulke knappe details van kortbij, maar er expres insecten voor dood maken zou niet mogen gebeuren.
      Heb ondertussen al wel geleerd dat je met bepaalde procedures en producten veel kan 'regenereren' bij dode insecten. Maar dan mogen ze ook niet lang dood zijn. Dus daar wringt het voor mij steeds als ik heel knappe foto's zie van deze onderwerpen.

      Ik houd het dan toch liever bij bloemen en levende beestjes

      Grtz,
      Kurt

      Comment


      • #4
        Re: belichtingstest

        Ik hoorde al veel goeds over Zerene stacker, die zou minder foutmeldingen geven bij het uitlijnen...
        ‘I walk, I see, I stop, I photograph.’ ~ Leon Levinstein
        Nikon Z & Fuji www.facebook.com/mattiasfurnierephotography

        Comment


        • #5
          Re: belichtingstest

          Beste Kurrrt,

          Ik ben ook een Affinity gebruiker en heb destijds een foto gedeeld (groene vlieg) die ik dus ook met Affinity stacking gemaakt heb. Ik schrijf dit omdat ik zelf een elektronisch gestuurde slee gemaakt heb (resolutie 0,0005 mm). Indien je interesse hebt hoe ik dat gedaan heb, laat maar weten ! Enne, oh ja, hééééél knappe foto hoor !

          Comment


          • #6
            Re: belichtingstest

            Oorspronkelijk geplaatst door Mattias Furniere Bekijk bericht
            Ik hoorde al veel goeds over Zerene stacker, die zou minder foutmeldingen geven bij het uitlijnen...
            Zowel Helicon als Zerene worden goed beschreven.
            Maar als ik door de live view kijk en dan zie hoeveel een bepaald punt soms afwijkt tov van de vorige foto omdat je aan het stelwieltje draait, dan kan dit nooit een perfect resultaat geven denk ik (ongeacht welke software je gebruikt).

            Deze specifieke software programma's ivm stacking zullen waarschijnlijk wel beter omgaan met afwijkingen ivm uitlijning tov de functie in Affinity. Maar voor het beste resultaat is een mooie, correcte vooruitgang van de slede steeds een voordeel voor het uiteindelijke resultaat denk ik toch.

            En de prijzen van zulke electronisch gestuurde sledes variëren enorm naargelang het merk (en dan moet je ook nog eens de stacking software aanschaffen).

            Ben dus heel benieuwd naar wat Hans zelf voor elkaar gekregen heeft. PM is ondertussen verstuurd

            Comment


            • #7
              Re: belichtingstest

              indrukwekkend

              Comment


              • #8
                Re: belichtingstest

                Al een zeer mooi resultaat !!!
                die cirkelvormige blijkbaar hoger liggende dingen zijn dat druppels op het oog of is dat gewoon zo ?
                En jij kan je daar in vastbijten hé, koppig zijn help als j iets wil bereiken !
                Benieuwd ook naar je rail
                bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                Comment


                • #9
                  Re: belichtingstest

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                  Al een zeer mooi resultaat !!!
                  die cirkelvormige blijkbaar hoger liggende dingen zijn dat druppels op het oog of is dat gewoon zo ?
                  En jij kan je daar in vastbijten hé, koppig zijn help als j iets wil bereiken !
                  Benieuwd ook naar je rail
                  Die 3 zaken zijn idd druppels (verneveld met een plantenspuit om te zien of de flash hierin zou reflecteren)
                  Probleem is dat het even duurt eer je alle opnamen van voor tot van achter gemaakt hebt, dat die druppels ondertussen stilaan verdampen.
                  Daardoor is de mooiste, hoge bolling vanwege de oppervlaktespanning weg tegen dat je een paar foto's verder bent. Zo vermindert ook de beeldvergroting van de facetten die door zo'n druppel ontstaat en het effect dus niet optimaal zichtbaar is.

                  Alles kan dus nog beter Maar qua verzachting van de flash ben ik niet ontevreden.
                  Volgende keer maar weer eens iets met een bloemetje proberen. Dat kan tenminste in leven zijn én stilzitten.

                  Grtz,
                  Kurt

                  Comment


                  • #10
                    Re: belichtingstest

                    Fantastisch resultaat, Kurt, qua belichting.... Ik zou niet weten waar ik verbeterpunten kan zien.... ik zou hier blij mee zijn!

                    Rob,

                    Comment


                    • #11
                      Re: belichtingstest

                      Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                      Fantastisch resultaat, Kurt, qua belichting.... Ik zou niet weten waar ik verbeterpunten kan zien.... ik zou hier blij mee zijn!

                      Rob,
                      Bedankt Rob!
                      Uw mening ivm met belichting neem ik zeer serieus omdat jij daar zelf ook een krak in bent.

                      Grtz,
                      Kurt

                      Comment


                      • #12
                        Re: belichtingstest

                        Oorspronkelijk geplaatst door Kurrrt Bekijk bericht
                        Bedankt Rob!
                        Uw mening ivm met belichting neem ik zeer serieus omdat jij daar zelf ook een krak in bent.

                        Grtz,
                        Kurt
                        Graag gedaan... en een kleine reflectie in een druppel is per definitie altijd wel zichtbaar, omdat als je voor de spiegel staat moet je ook niet verwachten dat een deel van je armen er niet op staan, als je begrijpt wat ik bedoel.... kortom: top resultaat..


                        Rob,

                        Comment

                        Working...
                        X