Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

3D macro hommel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 3D macro hommel.

    Hoewel het een probleem is om hier op BD 3D crossview beelden in een mooi formaat te tonen wil ik dit toch even als voorbeeld geven. Omdat je altijd 2 beelden naast elkaar moet geven om die in 3D stereo te zien heb je maar 1/4 meer van de oppervlakte beschikbaar om een beeld weer te geven. Dit is eigenlijk veel te weinig. Maar om aan de regels te voldoen heb ik hiervoor een aangepaste weergave gemaakt.



    Deze weergave is voor kijkers die crossview kunnen kijken. Niet iedereen kan dit. Vanzelf gaat het niet want zoiets moet je leren tot je het kunt. Zolang dit niet vlot gaat krijg je oogpijn of moet je veel inspanningen doen om het stereobeeld te zien. Doch eenmaals je het lukt gaat het vanzelf zonder inspanning of oogpijn. Maar er zullen altijd kijkers zijn die hierin niet slagen, dit hangt af van je ogen.

    Je kunt deze foto ook bekijken via mijn Flickr site in grotere resolutie:

    Grotere resolutie selecteerbare versie's

    Bijna dagelijks komen er verschillende nieuwe opnames bij. Die kun je vinden op:
    Deze link

    Deze stereo opnames zijn gedaan met 2 Nikon camera's die in lijn opgesteld staan en waarbij het beeld via 2 speciale spiegels naar iedere camera gestuurd wordt. Om een stereo beeld te kunnen maken moet je 2 opnames maken waarbij de camera horizontaal wordt verschoven, net zoals onze ogen ook uit elkaar staan. Maar voor macro closeup's is dit veel moeilijker te realiseren omdat die verschuiving kleiner moet zijn dan de minimale breedte van de camera's. Vandaar dat ze inlijn opgesteld worden en de verschuiving wordt via de spiegels gedaan.
    Maar deze opname gaat over highspeed opnames van vliegende insecten. Hiervoor moeten de 2 beelden gelijktijdig gemaakt worden anders is het beestje gaan vliegen. Vandaar dat de beide camera's synchroon afgaan en de belichting gemeenschappelijk gebeurt met 2 of meer flitsen. Omdat ik geen 2 gelijke camera's heb, eentje is de D300 en de andere de D200 moeten nadien de beelden genormaliseert worden naar het zelfde aantal pixels per beeld. Ook de vertraging van beide camera's is niet gelijk en dit moet ook via de sturing opgelost worden.

    De detectie van een vliegend object wordt via 2 gekruiste IR lasers en een 3de macro lens gedaan. in die 3de lens zit een AVR controller gebouwd die de gereflecteerde IR signalen meet en bepaald wanneer iets in focus is. Deze meting duurt slechts 40us (1/25.000 sec) De vertraging van het meting is dus totaal verwaarloosbaar tov de 58 msec shutter vertraging van de traagste camera.

    Maar als je dergelijke beelden kunt zien in stereo dan pas ga je beseffen welke meerwaarde deze foto's kunnen geven. Een 3D beeld is ook altijd scherper omdat hij de som veergeeft van 2 beelden waardoor onze ogen een fijnere resolutie zien.

    Een goede link waar het uitgelegt is hoe je het moet leren is hier:
    Link naar de site.

    Frans.

  • #2
    Re: 3D macro hommel.

    Prachtig en het werkt nog net op deze grootte

    Comment


    • #3
      Re: 3D macro hommel.

      knap en technisch zeer vrij uitgewerkt

      helaas mag ik een uur op die dingen turen ik zal het nooit zien, die 3d dingen
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: 3D macro hommel.

        yes!!! i did it, i really did it!!!!
        kzie het dus....knap inderdaad!!!
        spijtig dat het formaat zo klein is, zou fantastisch zijn in groot formaat

        groetjes
        hilde
        groetjes
        hilde

        Comment


        • #5
          Re: 3D macro hommel.

          geschift... echt lekker

          Ik heb me zelf al even bezig gehouden met 3D maar in flight WOW
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: 3D macro hommel.

            dit is super om te zien
            z'n beelden vind ik
            heb er dan ook geen moeite mee om ze te zien gebeurt bijna van zelf
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: 3D macro hommel.

              Dank iedereen!
              Voor grotere formaten kun je altijd gaan kijken naar mijn crossview set. Daar komen dagelijks beelden bij. Die set is hier te vinden
              Het toestel die ik hiervoor gemaakt heb is te zien in deze set
              Enkele beelden staan zelfs in full resolutie voor de nieuwste 3D monitoren. Daarmee kun je de beelden zien met een aangepaste bril of bij somige nieuwe (heel dure) 3D TV's zelfs zonder bril. Als je op die toestellen deze opnames ziet dan kan je nauwelijks voorstellen hoe mooi die overkomen. Ik hoop tegen het einde van dit jaar duizenden insecten in volle vlucht te hebben. Nu is het echt nog heel vroeg en de weersomstandigheden laten weinig opnames toe. Vooral met de regen en temperaturen beneden 10 graden is er niet veel meer te zien.

              Maar dat zal wel beter worden. Ook vooral s'nachts kan ik dan werken. In volle duisternis komen heel veel insecten aangevlogen. Het toestel is uitgerust met extra highpower leds om s'nachts te werken. De opname rate gaat tot 3 beelden per seconde zolang er iets in focus blijft en ik blijf duwen op de opname knop. Mijn 2 x 8Gb CF kaartjes gaan starts in minder dan 1 uur volledig vol zijn. Maar er worden 2 stuks 16 Gb kaartjes aangekocht dan kan ik tot 800 opnames per camera maken (RAW) en dat moet voldoende zijn om 2 uur te werken in drukke periodes. Door het detectie systeem kan ik geen beelden maken die niet in focus staan. Maar soms heb ik wel een topje van een bloem ipv het beestje erjuist naast. Je 8 kg camera richten in volle vlucht op die beestjes vergt wel wat oefenen. Ze zijn ongeveer 60 tot 70cm van mij verwijderd. Enkele mm naar links of naar rechts en je hebt iets anders in het focuspunt.

              Het kleurverschil die je soms ziet links en rechts komt vooral door de 2 verschillende types camera's.Maar in het 3D beeld zie je dit niet meer omdat die samen smelten tot een geheel. Eigenlijk moeten dit gelijke types zijn maar dit is puur een prijs kwestie. Er stond geen nieuwe camera aankoop op de planning dit jaar. Ik heb wel een 2de AF105/2.8D macro lens moeten bijkopen want beide lenzen moeten wel gelijk zijn.

              Laat het nu maar wat warmer worden, dat is voor iedereen beter en voor mij vliegen er meer beestjes.

              Frans.

              Comment


              • #8
                Re: 3D macro hommel.

                Stereogrammen (die ik heel mooi vindt) zie ik wel vrijwel direkt... maar deze techniek kan ik niet zo snel zien..... en ik ga er maar niet te lang naar staren....

                Comment


                • #9
                  Re: 3D macro hommel.

                  Chapeau voor zulke prestaties.

                  Maar wat zit er een enorme techniek achter om het voor elkaar te krijgen (en denkwerk en afregeling).
                  Ik ben daarvoor te lui èn te onhandig.
                  Van waardering geniet ik.
                  Van kritiek leer ik.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 3D macro hommel.

                    Nice, dit is de eerste keer dat ik het probeer en het werkt...
                    Het werkt wel helemaal anders dan bij die 3D kaartjes met krabbels, waar dan opeens in de diepte een figuur tevoorschijn komt. Daar moet je je focuspunt voorbij de tekening leggen, hier ervoor om crosseye te krijgen...

                    Gewoon scheel kijken en dan het middenste vak blijven bekijken. (Je vinger dichtbij houden kan ook als je neus iets kleiner is of je niet scheel kan kijken.)
                    Soms zie je je ogen dan elk naar een kant focussen en de beelden uit elkaar schuiven, dan moet je bijcorrigeren of opnieuw beginnen.

                    Maar eens je het door hebt lukt het keer op keer...
                    Alleen zie ik het 3D beeld niet volledig scherp.
                    En ik krijg het ook niet bijgesteld...
                    Maar wel bijna...

                    Comment


                    • #11
                      Re: 3D macro hommel.

                      Ok...als ik na het locken van het middenste beeld, heel dichtbij ga zonder het beeld te verliezen, krijg ik het wel scherp...
                      Nogmaals, knap...en een mooie opstelling die je daar hebt gebouwd!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 3D macro hommel.

                        Het crossview kijken is een voorlopige oplossing. In de toekomst, en die komt er vrij snel, zal 3D kijken veel meer algemeen worden. Sportwedstrijden zijn de eerste die ze gaan uitzenden op TV. Ook de BBC gaat dit jaar al heel wat uitzenden. Maar eerst moeten de nieuwe 3D TV's meer uit hun kinderschoenen groeien en de prijzen verlagen. Maar dit is gewoon een kwestie van wat tijd. crossview kijken wordt dan volledig overbodig. Maar de huidige opnames kunnen in alle nieuwe formaten aangemaakt worden. Daarvoor hoef ik enkel de RAW files opnieuw door de software te laten verwerken. Pas dan kun je tenvolle genieten van de 3D beelden. Ondertussen maak ik honderden, duizenden opnames. Niets is verloren en tot heden zijn uiterst zelden in-flight opnames te zien van insecten juist omdat het zo moeilijk is om ze te detecteren in focus en om de juiste stereo afstand te behouden. Dit is juist de taak van mijn vrij komplex toestel maar het werkt onvoorstelbaar goed. Je mag het vergelijken met een geweer, je richt de groene laser op je onderwerp en de foto wordt altijd scherp afgedrukt (automatisch). Iets dat niet in focus is zal geen trigger geven. Onscherpe detectie is uitgesloten.
                        Enkel bij snelle vliegers is de shutterlag van deze camera's te hoog en zijn ze net buiten beeld. Maar dit is een kwestie van te leren. Je kan beter de insecten volgen bij het landen omdat hun snelheid lager is. Ook komen heel veel insecten telkens terug naar dezelfde bloemen. Geef je ze wat extra snoep dan zullen ze ook wel afkomen.

                        Frans.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 3D macro hommel.

                          Erg mooi frans! ( zoals al je andere foto's die ik al op flickr heb mogen bewonderen! )
                          www.maximpiessen.com
                          www.facebook.com/maximpiessenphotography
                          Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

                          Comment


                          • #14
                            Re: 3D macro hommel.

                            ongelooflijk ,eerst wilde het maar niet lukken ,maar eens je de kneep vast hebt ,lukt het keer op keer ,het lijkt echt of je onderwerp helemaal los komt uit het geheel van de foto ,wist niet dat zoiets bestond ,ben benieuwd naar je verdere resultaten van het komend seizoen

                            Comment


                            • #15
                              Re: 3D macro hommel.

                              Ja Frans, ik wist al lang dat jij straffe toeren deed, maar nu vind ik geen petjes genoeg om af te doen.
                              Rara, wat wordt het vervolg ?

                              Succes nog, frans
                              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                              Comment

                              Working...
                              X