Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Monsieur Peltier

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Monsieur Peltier

    Oké Tom, bij deze m'n post, maar natuurlijk niet alleen voor jou, ook voor alle andere geďnteresseerden.

    Eén van de momenten die ik niet zal vergeten gedurende mijn afgelopen vakantie in het Loire gebied, was mijn ontmoeting met Monsieur Peltier. Ondanks m'n gebrek aan Frans en gebrekkig Engels , schenen we elkaar te begrijpen/aan te voelen. Ik kreeg de indruk dat zijn geheugen hem wel eens in de steek liet, echter nadat hij een schriftje had opgehaald bleken ook de "grijze" plekken weldra ingevuld. Nog vele malen zag ik hem zitten aan "zijn" La Loire: Monsieur Peltier.



    Voor wie wil, ik heb een eerste albumpje aangemaakt op m'n website:
    galleries --> portrait&people --> (Fisher)man of La Loire

    met vriendelijke groet,

    Jan
    You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

  • #2
    Re: Monsieur Peltier

    Ik vind de zwartwit omzetting wel geslaagd, maar weet niet wat te zeggen van de foto. Hij zegt mij eigenlijk vrij weinig. Wat je ziet is eigenlijk niet acht duidelijk; zijn linkerarm lijkt op iets te steunen maar ie het niet. De visser staat aan een stenen muur met een schriftje? De visser heeft duidelijk wel een karakterkop en ik denk dat er meer in zat dan deze foto. Is maar mijn mening en ik ben echt geen autoriteit

    Mvg

    Comment


    • #3
      Re: Monsieur Peltier

      Heb ook uw site eens bekeken, er staan echt hele mooie tussen! Het portret van de visser met het NY petje is geweldig.

      Mvg

      Comment


      • #4
        Re: Monsieur Peltier

        Hallo Scientist,

        Bedankt voor je opmerking(en) en het bekijken van de reeks. Ik kan me voorstellen, was nl. ook wel benieuwd hoe anderen een portret als deze zouden beleven, dat de foto je niet aanspreekt. Iets wat je wat mij betreft ook rustig mag uiten. De maker, ik dus, is nu eenmaal in staat om het beeld vanuit een andere beleving, een herbeleving, te zien en ervaren. Even voor de duidelijkheid, Mr. Peltier was dus geen visser, vandaar ook dat ik in de titel album spreek van "(Fisher)Man". Toen ik hem trof, zat hij op een stoeltje langs de Loire en dat, naar later bleek, avond aan avond; uitkijkend over de Loire en ... ik denk "denken". Ik heb hem bewust zo gefotografeerd, omdat dit beeld juist voor mij de sfeer, gevoel en het karakter van het moment weergaf. Achteraf een juiste keuze realiseerde ik me. Schijnbaar zonderling en afwezig, echter ik verzeker je uit m'n gesprek met hem: "scherp" zijn gedachten zijn en veel verder dan de Loire reiken zijn visie en kijk. Affijn het is duidelijk dat de foto bij jou niet deze sfeer oproept. En dat geeft mij iets om over te denken. Of ik hem anders gefotografeerd zou hebben?? M'n gevoel in dit specifieke geval zegt me van niet...

        mvg,

        Jan
        You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Monsieur Peltier

          de foto had technisch misschien wel beter gekund, maar ik vind dat het gevoel hier wel goed is weergegeven. Dit is natuurlijk zeer persoonlijk en gevoelsmatig, zeker als je dit zelf al hebt meegemaakt op dergelijke of vergelijkbare mooie plekken.

          Comment


          • #6
            Re: Monsieur Peltier

            Helemaal mijn smaak. Deze foto geeft een bepaalde sfeer en je vraagt je af wat die mens bezig houdt.

            De zwart-wit omzetting. In de donkere delen zie je nog weinig detail.

            Toffe karaktervolle plaat!

            Joeri
            Nikon D70

            Comment


            • #7
              Re: Monsieur Peltier

              Joeri en Roland bedankt.

              Wat betreft het detailniveau Joeri, heb je gelijk wat betreft deze verkleinde weergave. Agv van verkleinen, usm en jpg lijkt het alsof er in de donkerste en lichtste delen nauwelijks of geen doortekening is. Geloof me dat is in het origineel zeker wel het geval. Daarbij speelt ook de "engine" die de foto's moet weergeven een belangrijke rol. IK weet nog dat ik op dpreview foto's zat te beoordelen van de S3, niet om aan te zien naar mijn smaak. Echter eenmaal op mijn eigen PC in PS en afgedrukt, bleek dat ik me zorgen had gemaakt om niets. Voor mij ook een wijze les.

              mvg,

              Jan
              You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

              Comment


              • #8
                Re: Monsieur Peltier

                met het hele verhaal er bij, is het wel een aardige opname, anders niet vind ik.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Monsieur Peltier

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk
                  met het hele verhaal er bij, is het wel een aardige opname, anders niet vind ik.
                  grt,bouk.
                  Heb kennisgenomen van je gedachte Bouk. Vraag me wel af, even los van het feit dat we ongetwijfeld als persoon/smaak verschillen , waarom je het een "slechte" foto vind indien je de context niet zou kennen.

                  mvg,

                  Jan
                  You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Monsieur Peltier

                    Jan,

                    Deze foto is wss heel mooi met het verhaal erachter, en zeker omdat jijzelf er leuke herinneringen aan hebt .... en ze is zeker niet slecht.

                    Maar ik vind persoonlijk die visser met zijn NY petje een topper .... Naar mijn persoonlijke smaak hee ... en die verschilt (gelukkig) van mens tot mens, anders zou de wereld maar saai zijn ....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Monsieur Peltier

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tom
                      Jan,

                      Maar ik vind persoonlijk die visser met zijn NY petje een topper .... Naar mijn persoonlijke smaak hee ... en die verschilt (gelukkig) van mens tot mens, anders zou de wereld maar saai zijn ....
                      Absoluut Tom en op zich kan ik me prima vinden in slechts dit gegeven...echter mocht er ook nog wat anders zijn dan hoor ik dat ook graag.
                      Ik veronderstel dat de beelden die jij en vele anderen met je zullen maken komend weekend "iets" anders zullen zijn. Ook hier nog maar eens gezegd: Alvast heel succes en plezier toegwenst.

                      Overigens de door jou en Scientist aangehaalde visser is een buitengewoon vriendelijke man. Naast Frans beheerste hij ook het Spaans vlotjes, helaas had hij wat dat betreft aan mij ook niets. Maar ik begreep wel dat de sardientjes die hij uit Loire viste niet te versmaden zijn, na te zijn gefrituurd. Overigens met allen heb ik vermakelijk "gesproken". Oh ja de laatste visser is er één met een knipoog, want m'n zoontje die, toen hij er lucht van kreeg, gelijk van z'n laatste vakantiegeld een hengel gekocht en ja zijn eerste visje mocht natuurlijk niet ontbreken.

                      mvg,

                      Jan
                      You're welcome at: http://janvandenbroekfotografie.nl

                      Comment

                      Working...
                      X