Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Annelien Hacha

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Annelien Hacha

    Ik heb vandaag de eer gehad om te mogen samenwerken met Annelien
    Ik post dan deze ook in de showcase omdat ik ze persoonlijk zelf nie slecht vind en omdat hier dan ook kritischer wordt gepost.
    Alle kritiek is welkom, het is de bedoeling om bij te leren!
    Zeg nu wel niet van: ik zie daar een puistje en daar een puistje, ik probeer het model zo naturel mogelijk aan boord te leggen met een paar bewerkingen in de kleuren en zorgen dat het goed gekaderd is.








    Om er maar bij te zeggen dat dit nog maar mijn 6de shoot is, waarvan de 2de met een ervaren model. Alle krediet aan Annelien
    Yannick Desmet 2021
    yannickdesmet.com

  • #2
    Re: Annelien Hacha

    Als kritiek welkom is...daar gaan we:
    voornaamste opmerking is dat je model anatomisch vervormd wordt weergegeven.
    Bij opnamen in het algemeen en van modellen in 't bijzonder moet er vooral gelet worden dat de vormen en afmetingen kloppen (tenzij men er nadrukkelijk de aandacht wil op vestigen). Ik denk dat je vooral met een korte fokaal (groothoek) gewerkt hebt waardoor die disproporties optreden; let vooral in nr3 het verschil in afbeeldingsgrootte van hand en voet. In nr2 krijg je een veel te groot hoofd waarbij vooral de neus uit het beeld steekt.
    Zorg ervoor dat de lichaamsdelen zoveel mogelijk in hetzelfde vlak komen te liggen evenwijdig aan de camera. Gebruik daarbij een fokaal van hogere waarde (tele) zodat die vervormingen niet meer optreden. Dit betekent niet dat je niet mag afwijken van deze richtlijnen; dat mag je best maar probeer in het begin met eenvoudige situaties.
    Let wel dat deze opmerkingen beslist het model niet raken want zij lijkt me best een knappe verschijning. Zorg ervoor dat je haar alle eer aandoet en ga verder met meer technisch gefundeerde opnames.
    Succes ermee. Al doende leert men en mislukken is de beste leerschool.

    Nog meer opmerkingen ? Laat ik over aan andere bezoekers.

    Henri
    lidnummer: BD0435BE

    Comment


    • #3
      Re: Annelien Hacha

      Kort gezegd: Ik vind het groothoekeffect ook niet mooi
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

      Comment


      • #4
        Re: Annelien Hacha

        Ik ben zeker tevreden met deze kritiek.
        Ik wist inderdaad ook wel dat er vervorming optreedt bij groothoek, maar is dit omdat die een cropcamera is? of heb je dat bij FF ook?
        Persoonlijk trek ik graag groothoek omdat ik graag nog van het landschap geniet.
        Anders vind ik dat maar saaie portretfotos !
        Ik zal er zeker moeten op letten als ik de volgende keer aan de slag ga..
        Ik heb dan ook foto's waar het niet zozeer opvalt in me reeks, maar ik mag er maar drie posten en die vond ik persoonlijk het best kwa kleur en compo..

        Met me telelens heb ik zo de neiging om slechter te kadreren, ik begrijp ook niet hoe het komt.. Mss sta ik NOG niet ver genoeg..

        Bedankt voor de comment!


        Grts Yannick D.
        Yannick Desmet 2021
        yannickdesmet.com

        Comment


        • #5
          Re: Annelien Hacha

          Wat Henri reeds zei, daar ben ik het volkomen mee eens. Niet doen!

          Wat wil je in kijker zetten, het model of het zicht op de stad? ...een vraag aan jouw
          Ik vind de belichting op het model ook te fel t.o.v. de achtergrond.

          https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

          http://wim-meeus.blogspot.com/
          https://1x.com/wimmeeus/

          Comment


          • #6
            Re: Annelien Hacha

            Wel zoals ik zei, ik probeer zowat het model en het landschap mee te trekken..
            Dat is dan ook vind ik de bedoeling van een shoot op locatie
            In ieder geval, de kleuren te fel tegenover het achtergrond, ik denk dat dit mss een kwestie van smaak is?
            Ik vind dat het model dan meer uitkomt en de nadruk op zich neemt.
            Maar ik vind het nogmaals goed commentaar, alle beetjes helpen en zoals Henri zegt:
            Al doende leer men en mislukken is de beste leerschool. Daarom dat ik de foto's hier ook een post, zodat ik wat kritiek krijg waarmee ik iets kan opbouwen.

            grtjs
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

            Comment


            • #7
              Re: Annelien Hacha

              Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
              Wel zoals ik zei, ik probeer zowat het model en het landschap mee te trekken..
              Dat is dan ook vind ik de bedoeling van een shoot op locatie
              Dat is een prima doelstelling.
              Laat ons dat eens verder bekijken.
              Ik zie in je handtekening dat je 2 zoomlenzen hebt nl:18-55mm IS & 55-250mm .
              Spijtig dat je EXIF gegevens niet meer aanwezig zijn in de geposte beelden. Ik veronderstel dat je de 18-55mm lens gebruikte bij een tamelijk klein fokaalwaarde (vb 18) en zodoende je model en stadsachtergrond goed in beeld had. Ik ga er ook van uit dat de afstand ts camera en model tamelijk klein was, vb 1.5 meter.

              Nu had je twee mogelijkheden:
              1. - vergroot de afstand ts model en camera maar ga naar 55mm fokaal;
              - als je de achtergrond ook scherp wil probeer dan een hoog diafragmagetal te gebruiken (vb 11) zodat je dieptescherpte vergroot (DOF)
              - hou in ieder geval je camera recht om naast groothoekvervorming ook perspectiefvervorming te vermijden (zie horizon en schuine verticalen in je fotos nrs 1 en 3)
              2. - gebruik je andere lens en ga nog naar hoger fokaalwaarde (vb 110)
              - vergroot nogmaals de afstand ts model en camera
              - kies passend diafragma: hoge waarde als je achtergrond scherp wil of kies lagere waarde als je meer nadruk op je model wil leggen en achtergrond enigszins onscherp mag zijn (dit zou ikzelf verkiezen)

              Opmerking probeer je model evenwijdig te houden met je camera en vermijdt in het begin alle te ver naar voor komende lichaamsdelen. Goede referentie is houding in nr1 met lichtjes haakse schouders maar met handen in zelfde verticale vlak.

              Henri
              lidnummer: BD0435BE

              Comment


              • #8
                Re: Annelien Hacha

                Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                Wel zoals ik zei, ik probeer zowat het model en het landschap mee te trekken..
                Dat is dan ook vind ik de bedoeling van een shoot op locatie
                In ieder geval, de kleuren te fel tegenover het achtergrond, ik denk dat dit mss een kwestie van smaak is?
                Ik vind dat het model dan meer uitkomt en de nadruk op zich neemt.
                Een ordinair dorpsplein kan je toch moeilijk een mooi landschap noemen?
                Verder volg ik de kritiek ivm de vervorming en poses.
                En waar je dan juist wel een potentieel interessante achtergrond hebt, gebruik je géén groothoek... (cf. foto met fontein)
                En de belichting model vs achtergrond zit inderdaad niet juist. Jij vind dat misschien persoonlijk wel, maar denk dat bij de meeste het gevoel van "hmm hier klopt het licht niet zo" opwekt.

                Zou persoonlijk ook groter diafragme gebruiken en de achtergrond meer laten vervagen, als je lens hebt die dat toelaat.

                Comment


                • #9
                  Re: Annelien Hacha

                  al het bovenstaande gelezen en met het meeste wel eens.
                  maar vind deze benadering toch wel heerlijk verfrissend hoor.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Annelien Hacha

                    Van het licht zou ik dat kunnen verstaan als het over de 2de foto gaat.
                    Maar persoonlijk en mss ben ik mis hoor, maar de bovenste foto is voor mij toch een van de beste die ik getrokken heb in een shoot.. Kwa kleuren en al, hoe ze erop uitkomt.. Ook de compo vind ik daar echt geslaagd..
                    Ik kan er wel inkomen van die vervorming, das echt wel te merken. In de eerste foto wel niet zo, maar in de twee andere wel.
                    Ik begrijp hier ook dat ik veel verder zal moeten staan van het model en leren meer met mijn telelens werken.. (55-250)
                    Mss stond mijn flits ook iets te hard volgend de afstand..
                    Ik zal de volgende keer er zeker nog eens beter op letten!
                    En idd, ik geef toe dat het plein in Brugge niet de al te beste locatie was, maar door het zoveel volk in Brugge was dat ongeveer de beste plaats toch om schone fotos te trekken.
                    Ik zei zelf nog tegen Annelien dat ik wat ontgoocheld was in mijn werk, maar ik was dan toch blij dat ze content was met de fotos..
                    Want ik vreesde al het ergste
                    Gellukig is Annelien geen al te vieze
                    Maar als je ziet welke werken ze al heeft neergelegd, mag je toch niet teveel onderdoen é..

                    Ter info: Hoever staat dan een fotograaf meestal van zijn model wil hij echt wel toch iets hebben van het landschap? Ik had gehoord, hoe verder je staat en hoe meer je zoomt hoe minder landschap je ziet..
                    Drm ik graag met groothoek werk.

                    Nog altijd een onbeantwoorde vraag: is dat met een FF toestel ook zo op 24mm dan?
                    Of heb je dan minder vervorming?
                    want ik ga binnenkort mijn 5D hebben. maar heb er wel nog nooit mee gewerkt :s


                    Grtjs en nogmaals bedankt voor de info
                    Yannick Desmet 2021
                    yannickdesmet.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Annelien Hacha

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                      Nog altijd een onbeantwoorde vraag: is dat met een FF toestel ook zo op 24mm dan?
                      Of heb je dan minder vervorming?
                      want ik ga binnenkort mijn 5D hebben. maar heb er wel nog nooit mee gewerkt :s
                      Groothoek is groothoek. Of dat nu 17mm is op crop of 24mm op FF... er gaat altijd vervorming zijn. Wel is het zo dat professionele FF groothoek lenzen - zoals 24-70mm van Nikon duurder zijn en iets beter gecorrigeerd zijn in de hoeken in vergelijking met bijvoorbeeld een 18-55mm kitlensje, maar het is verwaarloosbaar.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Annelien Hacha

                        Nr 1 is de beste compo, je licht is te hard en soms te gericht. Gebruik doorschijnplu of softbox kunnen al veel oplossen, natuurlijk als je met gewone make-up werkt en het is warm krijg je al vlug van die blinkende plekken in het gezicht, zelfs al gebruik je een doorschijnplu of softbox. En zoals ik hier zie zijn die foto's in de volle zon genomen, dus model zal het goed warm gehad hebben.

                        Als de TS de Brueghel onder amateurfotografen wil zijn heb ik daar persoonlijk niks op tegen. De vraag is natuurlijk werkt dat bij modelfotografie ? En moet je daar groothoeklenzen voor gebruiken ?
                        Als je toch landschappen met modelfotografie wil comineren neem duinen, de kust, mooie gebieden in Limburg, Antwerpse Kempen, streek rond Zwalm en Geraardsbergen als locatie. Waarschijnlijk vergeet ik er nog wel een paar, sorry daarvoor.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Annelien Hacha

                          Mss stond mijn flits ook iets te hard volgend de afstand..
                          nog zo een dooddoener.
                          Als je buiten opnames maakt heb je de ideale lichtbron, namelijk de zon.
                          Om de zware schaduwen op te lossen moet je niet onmiddellijk grijpen naar dure extra verlichtingsbronnen. Ze zijn omvangrijk, zwaar en dikwijls zeer onhandelbaar. Daarbij creëren zij meestal extra reflecties vooral op gekromde oppervlakten en storende extra lichtpunten in de ogen. Een beter, eenvoudiger en goedkoper oplossing bestaat erin een invulpaneel te gebruiken. Het is compact opvouwbaar, zeer goed handelbaar en maakt zachte en homogene invullichten. Enig probleem is soms de opstelling maar als je een toevallige voorbijganger vraagt eventjes dat paneel vast te houden op de geschikte plek zal het best meevallen: mensen zijn hulpvaardig en daarenboven fier dat ze een prof mogen bijstaan bij de opnames.

                          Henri
                          lidnummer: BD0435BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Annelien Hacha

                            Ik volg in het gebruik van een relfector, je hebt ze in alle maten en gewichten en je zorgt er gewoon voor dat het model begeleiding mee heeft, dan kan je deze persoon inzetten als reflectorhouder.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Annelien Hacha

                              De filosofie om ook de achtergrond in de foto te betrekken vind ik goed. Dit geeft veel meer dan alleen een platte foto van een model. Echter bij foto twee is het groothoek effect te veel. Bij foto 3 zullen de hersenen bij de meeste kijkers wel snappen dat het model in die bepaalde richting ligt en dat het perspectief hier meetelt. Misschien dat dit bij studiofotografen niet goed meer werkt.

                              Grt

                              Albert
                              Juniormember maar reeds van af 1952 met fotografie bezig. Nu een oud bakske LC1 en recent DP2.

                              Comment

                              Working...
                              X