Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Whirlpool

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Whirlpool

    The Whirlpool galaxy, M51.
    Een vrij populair sterrenstelsel bij beginnende astronomen en astrofotografen, bevindt zich op 23 miljoen lichtjaar van de aarde.
    Eigenlijk bestaat dit uit twee sterrenstelsels die tegen elkaar knalden meer dan 23 miljoen jaar geleden.

    The Whirlpool galaxy is te vinden aan het uiteinde van de steel van het steelpannetje van de Grote Beer. https://www.nasa.gov/sites/default/f.../image/m51.jpg
    In deze regio zijn nog een tiental verder weggelegen sterrenstelsels te zien, klik voor de grote versie om deze te ontdekken.



    Newton 750mm F/5
    ZWO ASI 294 MC PRO
    +11 uur belichting over 5 dagen genomen
    79x 60sec subs zonder filters
    125x300sec sub met filter IDAS LPS D2
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Whirlpool

    Mooi vastgelegd Rudy, de vele data is hier opmerkelijk zichtbaar aan de details
    Ik had er wel wat meer rood in verwacht

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Whirlpool

      Prachtig, vooral die sluier errond! Kan de ruis in het zwart op één of andere manier nog gereduceerd worden zonder detail in de sterren te verliezen?
      www.erikthomas.be

      Comment


      • #4
        Re: Whirlpool

        Oorspronkelijk geplaatst door Black Fly Bekijk bericht
        Prachtig, vooral die sluier errond! Kan de ruis in het zwart op één of andere manier nog gereduceerd worden zonder detail in de sterren te verliezen?
        Combinatie van lichtpollutie, een bijna volle maan en de kwaliteit van de mount (statief) liggen waarschijnlijk aan de oorzaak van deze ruis.
        De blacks zijn opgetrokken to net boven het niveau 0 zodat de zwakke delen van M51 nog zichtbaar zijn. Meer optrekken geeft een verlies in data.

        Lichtpollutie en de volle maan geven fotonen op de sensor, wat een sluier geeft, de ruis in die sluier zou wel eens "running noise" kunnen zijn, heb wat opzoekwerk gedaan naar die ruizige strepen.
        Door dittering te gebruiken zou deze running noise vermeden kunnen worden, alleen de overladen mount heeft het daar moeilijk mee, waardoor een deel van de beelden onbruikbaar zijn (ongeveer 45 minuten op 3 uur belichting) Heb dit voor het nieuwe project op M63 The Sunflower galaxy aangezet. Heb al twee nachten een 5-tal uur signaal gecapteerd. Hopelijk vanavond nog een uur of drie en dan kan ik vergelijken.
        (dat is het "leuke" aan astrofotografie, je moet eerst een paar nachten capteren, een paar uur postprocessen om dan te zien wat je verkeerd deed )
        De nieuwe mount is besteld, zou deze maand geleverd worden, hiermee zouden er een paar issues opgelost moeten worden.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Whirlpool

          ik vind die ruis toch nog heel aannemelijk hoor als je bedenkt hoe je in het donker werkt , ik vind het resultaat heel knap

          Comment


          • #6
            Re: Whirlpool

            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
            ik vind die ruis toch nog heel aannemelijk hoor als je bedenkt hoe je in het donker werkt , ik vind het resultaat heel knap
            Ik had het zelf niet opgemerkt tot Black Fly terecht de opmerking gaf.
            Achtergrond ruis ga je altijd wat hebben hier in de contreien, dat is de shot noise, maar die lijnen er in dat is te vermijden bij de opname door dittering te gebruiken. (alleen mijn eq3'tje is wat zwak voor mijn telescoop)
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Whirlpool

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Ik had het zelf niet opgemerkt tot Black Fly terecht de opmerking gaf.
              Achtergrond ruis ga je altijd wat hebben hier in de contreien, dat is de shot noise, maar die lijnen er in dat is te vermijden bij de opname door dittering te gebruiken. (alleen mijn eq3'tje is wat zwak voor mijn telescoop)
              Kan je eigenlijk met die lichte montering ditteren Rudy ?, tis te zeggen , kan deze dat aan ?

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Whirlpool

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Kan je eigenlijk met die lichte montering ditteren Rudy ?, tis te zeggen , kan deze dat aan ?

                grts
                Sieg
                Ja die kan dat aan en dat lukt ook vrij goed zo lang de load onder de 5 Kg zit
                Met de Newton er op durft dat al eens mislopen en is de eerst volgende opnamen na dittering voor de vuilbak. We ditteren na drie opnamen.
                Gisteren en eergisteren heb ik opnames gemaakt van M63 met dittering, desondanks er een paar in de vuilbak moesten is het resultaat goed, geen walking noise meer te zien.
                Van M63 wil ik nog eerst een uurtje of 6 beeld maken voordat die gepost wordt.
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: Whirlpool

                  maar 1 woord voor, INDRUKWEEKEND, zowel de plaat als de gedachte bij de nietigheid van ons bestaan
                  de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
                  Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Whirlpool

                    prachtige plaat.... knap..


                    Rob,

                    Comment


                    • #11
                      Re: Whirlpool

                      Terug een schitterend beeld van het onbekende en thx voor de vele info.
                      De vele verborgen pareltjes hierboven

                      Groetjes,
                      Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Whirlpool

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                        Ja die kan dat aan en dat lukt ook vrij goed zo lang de load onder de 5 Kg zit
                        Met de Newton er op durft dat al eens mislopen en is de eerst volgende opnamen na dittering voor de vuilbak. We ditteren na drie opnamen.
                        Gisteren en eergisteren heb ik opnames gemaakt van M63 met dittering, desondanks er een paar in de vuilbak moesten is het resultaat goed, geen walking noise meer te zien.
                        Van M63 wil ik nog eerst een uurtje of 6 beeld maken voordat die gepost wordt.

                        Lijkt dat jij een pak meer heldere nachten hebt dan ik hier Rudy
                        Afgelopen 5 weken heb ik welgeteld twee heldere nachten gehad en dan was de seeing niet op z'n best, zelfs tegenvallend met veel vocht in de lucht
                        En als het dan eens beter is dan is de maan te nadrukkelijk aanwezig, ook wanneer ik filters gebruik

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Whirlpool

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                          Lijkt dat jij een pak meer heldere nachten hebt dan ik hier Rudy
                          Afgelopen 5 weken heb ik welgeteld twee heldere nachten gehad en dan was de seeing niet op z'n best, zelfs tegenvallend met veel vocht in de lucht
                          En als het dan eens beter is dan is de maan te nadrukkelijk aanwezig, ook wanneer ik filters gebruik

                          grts
                          Sieg
                          Momenteel hebben we een paar heldere nachten op een rij, wel vochtig en koud... de haardroger ligt klaar
                          De telescoop staat op het terras met een 10m lange USB 3 kabel verbonden met de laptop die lekker warm binnen staat.
                          Via N.I.N.A. heb ik volledige controle en rijkelijk wat informatie om het gebeuren in de gaten te houden
                          Screenshot: http://photoworkz.be/Pics/2021-05-01.png N.I.N.A. is Freeware. (ik gebruik wel de nightly builds)
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Whirlpool

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotosdirk Bekijk bericht
                            Terug een schitterend beeld van het onbekende en thx voor de vele info.
                            De vele verborgen pareltjes hierboven

                            Groetjes,
                            Dirk
                            Goed gezegd, sluit ik mij bij aan
                            http://www.smuttynose.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Whirlpool

                              Worden deze technieken - misschien in een iets minder extreme vorm - ook aangewend voor aardse onderwerpen?
                              Ik denk dan bvb aan noorderlicht o.i.d....

                              Comment

                              Working...
                              X