Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tovenaars nevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Tovenaars nevel

    De Tovenaarsnevel of Wizard Nebula vind je in de open sterrenhoop NGC7380 in het sterrenbeeld Cepheus en ligt op ongeveer 8000 lichtjaar van de aarde.
    De Tovenaarsnevel is een geboorteplaats voor nieuwe sterren en zou amper 4 miljoen jaar jong zijn Dit betekent dat de sterren die daar nu nog geboren worden langer zullen meegaan dan onze zon. (niet dat wij dat nog gaan meemaken)

    Gezien NGC7380 in het dense deel van de Melkweg ligt met een overvloed aan sterren is een sterreductietechniek aangewezen om de nevel beter te kunnen bekijken.
    Visueel heeft die de grootte van de volle maan, mocht je hem met het blote oog kunnen zien.



    Update: Een andere techniek gebruikt om de stack te processen, de kleinste sterren verwijderd en de medium en grote sterren wat opgelicht in Photoshop. Ook het stretchen op een andere manier gedaan waardoor de kleuren beter uitkomen.



    Optiek: Newton 150-750mm (750mm focal lengte /150mm diameter = f/5)
    Camera: ZWO ASI 294 MC PRO (sluitertijd 5 minuten, gekoeld op -10°)
    Filter: IDAS LPS D2 (lichtpollutiefilter)
    Totaal stack van 10 uur belichting over drie nachten genomen

    Bedankt om te kijken

    Rudy
    Last edited by Rudy M.; 21 juli 2021, 11:17.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Tovenaars nevel

    Heel mooi en interessant zoals gewoonlijk Rudy
    Afgelopen nachten heb je waarschijnlijk al redelijk wat data verzameld, de omstandigheden zijn eindelijk eens goed
    Zelf ben ik de afgelopen nachten en ook deze nacht bezig data te verzamelen van NGC 6992, dit met een gewone niet gemodificeerde Canon R5
    De ASI camera's blijven in de kast en wilde dit eens testen wat ik ermee kan bereiken, gewoon uit curiositeit zeg maar
    Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat, de subs zien er eigenlijk nog redelijk goed uit voor een niet gemodificeerde camera

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Tovenaars nevel

      ongelooflijk hoe je tot zulk een mooi resultaat kan komen en fijn uitgelegd (ik begrijp er natuurlijk geen snars van...maar dat hoeft ook niet...., ik
      ben er wel van onder de indruk en vind het een mooi beeld)

      Groeten
      Freddy
      https://fredor2.wixsite.com/my-site

      Comment


      • #4
        Re: Tovenaars nevel

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Heel mooi en interessant zoals gewoonlijk Rudy
        Afgelopen nachten heb je waarschijnlijk al redelijk wat data verzameld, de omstandigheden zijn eindelijk eens goed
        Zelf ben ik de afgelopen nachten en ook deze nacht bezig data te verzamelen van NGC 6992, dit met een gewone niet gemodificeerde Canon R5
        De ASI camera's blijven in de kast en wilde dit eens testen wat ik ermee kan bereiken, gewoon uit curiositeit zeg maar
        Ik ben al benieuwd naar het eindresultaat, de subs zien er eigenlijk nog redelijk goed uit voor een niet gemodificeerde camera

        grts
        Sieg
        De Alien, die staat ook op de planning hier.
        De andere kant van die supernova restant heb ik vorig jaar zowel met de Canon EOS R + Astronomik CLS en als met de ASI 294 MC + IDAS LPS D2 geschoten. Twee verschillende beelden wel. De resultaten van de EOS R waren best OK hoor het blauwe kwam veel mooier door dan met de ASI. De ASI 294 heeft dan wel als voordeel dat die een hoge full well capacity heeft wat ten goede komt aan de centrale ster. Die was bij de EOS R te overbelicht.
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Tovenaars nevel

          Een indrukwekkende foto. Prachtig en verbluffend met een fijne uitleg
          http://www.smuttynose.nl

          Comment


          • #6
            Re: Tovenaars nevel

            prachtige foto, vooral de update is TOP!


            Rob,

            Comment


            • #7
              Re: Tovenaars nevel

              Ik ga alvast voor de update.
              Ik vind dat daar meer dieptezicht in naar boven komt.
              Thx voor de leerzame info.

              Groetjes,
              Dirk

              Comment

              Working...
              X