Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tiense Februari

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Tiense Februari

    Eentje van een mistige morgen een weekje of twee geleden.

    De making of : "ge gaat naar de supermarkt met je fotomateriaal naast je, je kijkt rond, en je ziet iet"


    --> (achteraf bijgevoegd) : ik krijg dikwijls klachten dat ik hier onscherpe foto's plaats. Daarom eens een klein testje met deze.
    het is bij het exporteren dat ik de breedte op 1020px plaats.


    Export uit LR "verscherpen naar scherm standaard" :




    Export uit LR "verscherpen naar scherm hoog" :





    Export uit LR, zonder de verscherpen optie :




    Heb de versie van flickr nu pas vervangen door een versie die gemaakt is op 2250px, en ZONDER de optie verscherpen voor scherm. Ik wist niet meer hoe het er juist opgezet geweest is.

    iets grotere versie.


    Last edited by Iegienie; 2 maart 2016, 17:16.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Tiense Februari

    voor de liefhebbers van het ultrascherpe en voor de liefhebbers van het wat zachtere beeld heb ik beide versies op het forum gezwierd.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

    Comment


    • #3
      Re: Tiense Februari

      Eigenlijk vind ik hier die groene gelaagdheed het mooiste in het beeld en dat vind ik nu het beste tot uiting komen in de scherpste terwijl ik verder denk dat een beetje meer mist geen kwaad gekund had zodat die 2e laag boompjes ieler geworden was

      En met het volgende toch maar oppassen
      Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
      [CENTER] "ge gaat naar de supermarkt met je fotomateriaal naast je, je kijkt rond, en je ziet iet"
      Toen ik vroeger zo ik al rijdend in gedachten landschapjes aan 't uitknippen was ben ik al enkele keren brutaal in de remmen gemoeten en 1 keer zelfs ergens van een landweg gesukkeld, het gebeurt zonder dat je het goed doorhebt ... allé ikke toch, ik ben wel een beetje dromer hé
      bedankt om te kijken of te reageren, frans !

      Comment


      • #4
        Re: Tiense Februari

        Mooie reis van donker naar licht, door de laagjes.
        Gradueel filtertje voor het eerste groen ?
        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

        Vriendelijke groeten, Johan

        Comment


        • #5
          Re: Tiense Februari

          nope, Johan, anders ingezaaide strook in het veld.
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #6
            Re: Tiense Februari

            Bedankt voor de info.En zo snel !
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

            Vriendelijke groeten, Johan

            Comment


            • #7
              Re: Tiense Februari

              Zachte frêle schoonheid
              "Just do it !"

              http://jr52.be/index.html

              Comment


              • #8
                Re: Tiense Februari

                Mooi vastgelegd met al die zacht kleurige laagjes

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Tiense Februari

                  alvast bedankt voor de reacties.

                  ik ben zelf al een paar keer komen kijken, en dat scherpte gedoe werkte hier in dit geval ook op mijn systeem. In de vorige threads was daar ook altijd vanalles over te doen, zodanig dat ik eigenlijk zwaar begon te twijfelen of ik hier nog wel dingen wilde plaatsen (er waren nog andere dingen die me zeer zwaar het strot uit kwamen, maar we gaan het daar niet over hebben).

                  Probleem is imho dat de scherptealgorithmes van LR voor dergelijke kleine fotootjes als 1020px blijkbaar niet goed werken.
                  Daarom heb ik eens alle versies hier op BD geplaatst.
                  mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tiense Februari

                    ik heb de neiging om voor de eerste te gaan. dus verscherpen voor scherm "standaard".

                    ik heb de versie op flickr nu pas vervangen door een versie die gemaakt is op 2250px, en zonder verscherpen voor scherm.


                    ben wel benieuwd naar wat de mensen die scherpere ogen hebben dan ikke (ik heb idd. een sterke leesbril nodig) van dit alles denken. please...
                    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tiense Februari

                      Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
                      alvast bedankt voor de reacties.

                      ik ben zelf al een paar keer komen kijken, en dat scherpte gedoe werkte hier in dit geval ook op mijn systeem. In de vorige threads was daar ook altijd vanalles over te doen, zodanig dat ik eigenlijk zwaar begon te twijfelen of ik hier nog wel dingen wilde plaatsen (er waren nog andere dingen die me zeer zwaar het strot uit kwamen, maar we gaan het daar niet over hebben).

                      Probleem is imho dat de scherptealgorithmes van LR voor dergelijke kleine fotootjes als 1020px blijkbaar niet goed werken.
                      Daarom heb ik eens alle versies hier op BD geplaatst.
                      Er heeft nog niemand iets gezegd over de scherpte hier hoor, ofwel lees ik erover ?
                      Scherpte is steeds een kwestie van smaak, uiteraard moet een opname scherp zijn en niet onscherp
                      Al komt dat laatste soort opnames steeds meer voor en dan stel ik zelf de vraag, was het de bedoeling om geen scherp beeld te hebben of is het een foutje, wanneer zie je het verschil.
                      Maar dat terzijde zoals ik schreef, hoe scherp moet een opname zijn ? En dat is kwestie van smaak.
                      Tevens moet een bepaalde opname meer verscherpt worden dan een andere, daarom is het steeds aangewezen om in stappen te verscherpen tot het voor jezelf goed is.
                      Er kan en mag een opinie gegeven worden denk ik dan, iemand mag zeggen dat de opname scherper zou mogen maar het ligt nog steeds aan de fotograaf wat hij ermee doet.
                      Tips moeten gegeven worden maar je bent niet verplicht ze op te volgen hé Pieter ;-)

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tiense Februari

                        naverscherpen is niet zo simpel als het lijkt.
                        een goed resultaat bekom je door in PS in stappen te verkleinen en te verscherpen.
                        en vooral na het verkleinen/verscherpen een verkleinde onverscherpte laag onder de verscherpte leggen om zo de dekking te kunnen regelen en tot een goed eindresultaat te komen, want de naverscherping is anders voor iedere foto.
                        groeten, Kristof
                        Canon EOS 5D mkII

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tiense Februari

                          Goed dat hier toch nog gereageert wordt dat is al een pluspunt op zich enne ik was al weg van de eerste!
                          Last edited by bommasien; 1 maart 2016, 18:43.
                          vriendelijke groeten, Sien

                          Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tiense Februari

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Er heeft nog niemand iets gezegd over de scherpte hier hoor, ofwel lees ik erover ?

                            < snip>
                            Er kan en mag een opinie gegeven worden denk ik dan, iemand mag zeggen dat de opname scherper zou mogen maar het ligt nog steeds aan de fotograaf wat hij ermee doet.
                            Tips moeten gegeven worden maar je bent niet verplicht ze op te volgen hé Pieter ;-)

                            grts
                            Sieg
                            Ten eerste, tips mogen zeker gegeven worden, en zijn altijd welkom, daarvoor post ik fotootjes hier op BD. Veel andere redenen om hier te posten zijn er niet echt, buiten het bij momenten gezellig keuvelen over foto's.

                            Ten tweede, op deze foto was er nog niks over scherpte gekomen, maar in vorige opnames was er altijd wel iemand die de opmerking lanceerde (oa in vergelijking tss de BD foto en de flickr versies). Via een ander kanaal was er over deze foto wel teen en tander gezegd ivm zijn scherpte, maar dat kon je uiteraard niet weten.

                            Aldus dacht ik, dit is toch wel een interessante constatatie aan het worden, laat ons even de zaak naar voren brengen, en een aantal versies hier op BD zetten, verscherpt volgens een aantal manieren. Wel gewoon via LR, niet via PS of speciale naverscherpingsprogramma's. We kunnen er maar uit leren.

                            Het is afhankelijk van de foto, dus, de vraag is dan : what about deze foto ? Ik heb al gezegd wat mijn smaak is, den eersten...
                            Hier zou het poll systeem wel leuk geweest zijn...
                            mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tiense Februari

                              Op die manier dus Pieter, er is inderdaad een verschil tussen de opnames op Flickr en hier, dat hebben we al verschillende keren gezien
                              Als ik moet kiezen tussen bovenstaande versies dan kies ik ook voor de eerste, genoeg verscherpt en niet storend

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X