Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sunset at the water

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sunset at the water





    Na het nog eens tijd vinden om jullie fotookes te bekijken vandaag, zelfs tijd gevonden voor een avondwandeling in de geburen, annex wat fotokes. Zou het ene met het andere te maken kunnen hebben ? hmm...

    Op het moment van deze foto was de zon al eventjes weg, en eigenlijk was het rood van de wolken ook al bijna helemaal weg. Een kwartiertje eerder stond de hemel zo wat in brand. Misschien later nog wel eens een fotooke van die serie uitzoeken, maar eentje per dag he.

    Bij deze foto had ik een sjans dat de vis gesprongen was. Door wat te schuiven met de schuivertjes in LightRoom, was het toch nog iet of wat mogelijk om de donkere massa van de bomen wat op te lichten, al wordt het dan wel rap moeilijk om het groen groen te houden, en niet één of andere rare kleur. Het is wel gewoonweg een ander groen, zo op de moment dat de donkerte valt. Dat groen lijkt me wel donkerkes in mijn browser (chrome) dan in Lightroom zelf. Raar.

    Tips/opmerkingen uiteraard altijd welkom.


    De update waarvan sprake, in één van de berichtjes, hier wat verder :




    linkje naar de foto op Flickr

    Last edited by Iegienie; 22 juni 2013, 13:17.
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

  • #2
    Re: Sunset at the water

    tiens, precies ne slechte foto, en niemand die dat durft te zeggen.

    Blijft dan de vraag, misschien wil iemand dan zo goed zijn om me daar mee verder te helpen, waarom de bomen nogal zwart zien, en in LR wel degelijk vrij groen ?
    mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

    Comment


    • #3
      Re: Sunset at the water

      Oorspronkelijk geplaatst door Iegienie Bekijk bericht
      ......

      Blijft dan de vraag, misschien wil iemand dan zo goed zijn om me daar mee verder te helpen, waarom de bomen nogal zwart zien....
      geef dan effe wat meer info.
      exif...?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Sunset at the water

        Hoi Bouk, effe doorklicken op de foto, en op flickr zie je dan alle mogelijke exif info.


        maar niet getreurd : hier de geheime info : 100ISO, 18mm, f7.1, 1/100s, met statiefje, D7100 en 18-355mm nikon lens.

        maar, dat is maar het beginpunt, in de originele RAW foto is het contrast tussen de boompjes en het water en de lucht veel te groot. trekt op geen kl.
        wat heb ik dan gedaan ?

        Eerst een kleine krop, want ik had een stukske muur van het kasteel van Horst mee.
        Daarna de cameracalibratie "camera vivid" gebruikt. Veel verschil met "camera landscape" zie ik niet echt.
        Die cameracalibratie maakt de foto in het algemeen wat donkerder, dus heb ik wat meer belichting gegeven, +0.47

        Om de lucht duidelijker te maken, de hooglichten op -100, om de bomekes duidelijker te maken, de schaduwen op +100.
        Dit geeft een naar mijn gevoel redelijk resultaat op mijn scherm in LR, maar op flickr (en dus ook wat jullie hier zien) zijn de bomekes nog altijd te donker.

        edoch, tijdens het tijpen van dezen uitleg heb ik nog eens de andere camera calibraties uitgeprobeerd, en deze keer lijkt me de camera neutral misschien wel de oplossing van het probleem.
        Om het niet te moeilijk te maken, heb ik aan de andere dingen laten staan +0.47. -100. +100.

        Het is deze foto die ik als update geplaatst heb.
        Als er iemand het origineel wil om eens mee te spelen, je mag me altijd contacteren (pm).

        Hetgene ik mee worstel is dus tweeërlei :
        1. Waarom is de foto donkerder buiten LR dan er in ?
        2. Hoe dergelijke extreme situaties (lucht overbelicht, bomen onderbelicht) rechttrekken en toch zo natuurlijk mogelijke kleuren bekomen. Ik denk dat het ook andere moet interesseren, want ik zie hier regelmatig fotokes passeren met zeer onnatuurlijk gras.
        Of eventueel een link naar een duidelijk artiekel over dit thema ?


        Ik stel maar vraagjes, zou die misschien ook in een fotoclub kunnen stellen, maar ben nog te veel met andere hobbies bezig om me in zo'n club in te schrijven. hier loopt toch ook veel talent rond, en is het doel van een forum niet om zo veel mogelijk te delen, kwestie van met zijn allen bij te leren ?
        mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

        Comment


        • #5
          Re: Sunset at the water

          Update vind ik niet goed...het groen te groen...was misschien ook beter zonder het gras hier op de voorgrond.
          Je mag me altijd eens de originele versie sturen...wil die wel eens proberen te bewerking.
          Gr Pascale
          Eerlijkheid duurt het langst!!
          Mijn website: http://www.degrafon.be/

          Comment

          Working...
          X