Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sterren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sterren



    >Klik hier voor grote versie<

    Een paar weken geleden won ik tweemaal de Eerste Prijs bij de Travel Photographer Of The Year. Een ervan was voor een serie nachtfoto's die ik in Namibië heb gemaakt, waarvan je er hierboven eentje ziet, en de ander was voor een timelapse video - ook 's nachts gemaakt in hetzelfde land.


    Je kunt de winnende video hier bekijken: Namibian Nights (timelapse video)


    Toen ik in 2001 mijn eerste foto's uit Namibië op het internet plaatste, hadden nog maar weinig mensen er van gehoord, laat staan dat ze er ooit foto's van hadden gezien. In de afgelopen tien jaar heb ik het toerisme naar Namibië in het algemeen, en het aantal fotografen in het bijzonder, een enorme vlucht zien nemen. Dat ligt voor een deel aan mijzelf, want ik post al ruim tien jaar foto's van Namibië, en ik neem er ieder jaar een groep fotografen mee naartoe - de laatste jaren zelfs meerdere keren per jaar.

    Het gevolg was uiteraard dat het steeds moeilijker werd om met originele beelden terug te komen. Al vrij snel begon ik daarom met het maken van nachtfoto's in Namibië, omdat daar nog niets van bestond, vooral niet van Deadvlei. Maar ook dat is de laatste jaren veranderd. Vandaar dat ik in 2010 besloot om de eerste nachtelijke timelapse video van Namibië te maken in een poging om weer iets origineels te maken.

    Om te voorkomen dat de video niets meer dan een aaneenschakeling van bewegende foto's zou worden, besloot ik om te gaan werken met een dolly - een 1.70m lange rail waarover ik mijn camera kon laten bewegen. Een hoop gedoe om al die extra apparatuur mee te sjouwen, en naar later bleek een behoorlijke technische en creatieve uitdaging.

    Ik moest wachten tot 2011 voordat ik de eerste scenes kon schieten, en dat ging bepaald niet vlekkeloos. Er komt een hoop rekenwerk aan te pas, en rekenen is niet mijn sterkste punt. Ook op het gebied van de techniek ging er nogal eens iets mis. Veel daarvan was het gevolg van de gebruiksonvriendelijke apparatuur en de grote hoeveelheid instellingen. En op creatief gebied speelden weer andere zaken; voor een gewone foto ga je op zoek naar het ideale standpunt, je bepaalt je compositie, en je begint te schieten. Schiet je echter video met een bewegende camera, dan moet je opeens twee standpunten en composities bepalen - een begincompositie en een eindcompositie. In de praktijk betekende dat dat ik ruim anderhalf uur bezig was met het bepalen van de standpunten, het opstellen van de apparatuur, het uitrekenen van de instellingen, en het maken van test-shots. Vervolgens was het wachten tot het begon te schemeren zodat we de opstelling van het licht konden bepalen. En als dat allemaal perfect voor elkaar was, dan nog ging er geregeld wat mis.

    Zo is er in Deadvlei een keer een beest midden in de nacht tegen de camera gelopen waardoor die omviel. En soms begon de nacht helder maar na een paar uur verschenen opeens wolken waardoor de hele scene verprutst was. Een mislukte scene betekent een verloren nacht, dus het bleek een tijdrovende klus. Ons bezoek in 2011 was dan ook niet voldoende. Vorig jaar zijn we speciaal teruggegaan om het project af te maken, ditmaal met twee camera's - een op de dolly en een op statief. Met onze ervaringen van het jaar ervoor ging het allemaal een stuk vlotter, en uiteindelijk hadden we aan het einde van het project zo'n 17 scenes geschoten.

    Bij terugkomst in Nederland heb ik de rekenkracht van mijn computer goed kunnen testen met het batch-processen van ruim 16.000 beelden, en daarna heeft Daniëlla de uiteindelijke edit gemaakt. Aan het eind van de zomer was de lange versie klaar. Vervolgens hebben we nog een korte versie gemaakt voor de Travel Photographer of the Year Awards, waarin we onlangs de Eerste Prijs hebben gewonnen in de categorie video, en nog eentje in de categorie landschap voor een serie van vier nachtfoto's die hieronder staan.

    Alle scenes zijn 's nachts geschoten, en overal heb ik gebruik gemaakt van extra licht. De mistscene was de meest tijdrovende, omdat mist in Deadvlei slechts vier keer per jaar voorkomt. Voortdurend het weerbericht in de gaten houden, maar ook daar is het weerbericht onbetrouwbaar. Het was ook de meest spannende scene, omdat het nog maar de vraag was of het idee dat ik in mijn hoofd had er ook uit zou komen. Maar het eindresultaat overtrof mijn verwachtingen. De laatste scene is een stuk lichter dan de rest, en dat komt omdat die is geschoten met een vrijwel volle maan. Ik wilde het einde van de scene laten samenvallen met het ondergaan van de maan, en ik wilde dat de binnenkant van de rotsboog verlicht zou zijn als het donker was geworden. Het vergde wat hoofdbrekens om te bepalen hoe fel de lamp moest zijn, omdat het nog licht was toen de scene gestart werd; het effect van een lamp lijkt bij daglicht heel klein, maar als het eenmaal donker is kan zelfs een heel zwak lampje veel effect hebben.

    Het materiaal is geschoten met Nikon D3, D3s en D4 camera's. Lenzen die ik gebruikt heb zijn: 17-35/2.8; 14-24/2.8; 24-70/2.8. Verder twee statieven, een videokop en een balhoofd, een dolly met alle benodigdheden, timers, regenhoezen (voor mist en stof), en extra licht. Belichtingen zijn gemiddeld zo'n 30 seconden. Ik heb 30 foto's voor elke seconde video gebruikt.

    Marsel
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Sterren

    Adembenemend mooi.

    Comment


    • #3
      Re: Sterren

      Waanzinnig ! wat een resultaat !
      Als ik lees wat voor een moeite je er voor doet dan krijg ik er nog meer bewondering voor.
      Proficiat ook terug met uw prijzen , uw schouw staat al behoorlijk vol denk ik, en terecht.

      Comment


      • #4
        Re: Sterren

        Man die video is echt fantastisch.
        Proficiat met deze prijs, dik verdiend lijkt me.

        Foto trouwens ook een toppertje.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

        Comment


        • #5
          Re: Sterren

          Had de video al gezien maar ik kijk graag nog eens terug en terug en sta nog altijd met mijn mond open. Ongelofelijk knappe prestatie. Wat een schoonheid heb je hier in beeld gebracht, man, man. Mijn hoed af hoor. Ik denk dat wij (overwegend) amateurkes ons hier ineens heel nederig bij voelen. Ik in elk geval.
          Ik denk niet dat er je veel gaan nadoen. De moeite en het materiaal alleen zijn niet genoeg denk ik. Je moet het nog kunnen ook. Meesterschap
          "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

          Comment


          • #6
            Re: Sterren

            Geen woorden voor !!!
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

            Comment


            • #7
              Re: Sterren

              Goh.. In die video zitten een paar shots waar ik echt het kwijl zuid-zuidwest op mijn lip van krijg... Top gewoon.
              Hier droom ik van..mijmer ik weg en geniet van dat breath taking moment.
              De energie die je erin stopt en de tijd gecombineerd met de afwerking zijn van zulke hoge kwaliteit dat je zin hebt om er mee op te houden. En toch zijn het zulke fotos waar je weer zin krijgt om al dat moois op onze bol vast te leggen.
              Op mijn kleine mannier te experimenteren geeft me oldoening maar dit werk zou ik zeker een ander gevoel krijgen.
              Tja kwestie van je grenzen kennen.. Zou ze graag verleggen maar ik vrees dat ik dan diep in de beugel moet graaien en dan heb ik het nog eens niet over het materiaal...
              Drie woorden heb ik over voor je werk.
              Top..boeiend en creatief profecioneel werk.
              Oops dat zijn er vier...en zo zou ik nog verder kunnen gaan.

              1 ding. Je hebt het over een paar winnende shots waar we er al twee hebben van mogen aanschouwen.
              Heb jer er toevallig geen van met die beams? Ben zeer nieuwsgierig.
              Dank je wel
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Sterren

                Dankjewel voor de reacties.

                Pascal, dank voor de lovende woorden. Voor wat betreft de foto's met die stralen in de mist - die heb ik uiteraard. Maar ze liggen ter beoordeling bij National Geographic HQ in de VS. Zij willen alleen werk publiceren dat nog niet eerder verschenen is, dus ik wacht er nog even mee ze online te zetten.

                Verder wil ik je aanmoedigen om vooral binnen je eigen mogelijkheden door te blijven gaan. Goede foto's maak je vooral met je hoofd - geld voor verre reizen of dure apparatuur zijn niet belangrijk. Ik ken genoeg fotografen die prachtig werk maken met eenvoudige apparatuur en heel dichtbij huis. Uiteindelijk gaat het vooral om de hoeveelheid energie die je in een onderwerp stopt. Ik fotografeer altijd liever één onderwerp zeer grondig, dan tien onderwerpen in dezelfde tijd. De eerste foto's die je van een onderwerp maakt zijn over het algemeen altijd matig en voor de hand liggend. Pas als je denkt dat je echt alle mogelijkheden hebt geprobeerd, dan wordt het interessant. Dat geldt voor Deadvlei in Namibië, maar ook voor het Hallerbos.
                Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                Comment


                • #9
                  Re: Sterren

                  Thja, alles is gezegd, wat een pracht....
                  Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                  Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sterren

                    Respect....voor al je tijd die je hier hebt ingestoken!!!
                    Bedankt voor de uitleg....!!
                    Ne hele knappe plaat...wat een prachtige sterrenhemel!!
                    Gr Pascale
                    Eerlijkheid duurt het langst!!
                    Mijn website: http://www.degrafon.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sterren

                      Prachtige foto's op zich...de video is gewoon adembenemend....
                      D750 / D7000 - Nikon 16-35 f4 - Nikon 50D f1.4 - Tokina 11-16 f2.8 - Nikon 180D - Nikon 105 f2.8 Macro
                      500px FaceBook

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sterren

                        Marsel, wat is dit mooi zeg.
                        Heerlijk meegenieten van je verre reizen.
                        Ik wens je proficiat met je 'Eerste Prijs' en wens je nog veel succes toe.

                        groetjes

                        moniq
                        groetjes, moniq (BD1321BE)

                        A picture paints a thousand words

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sterren

                          Diepe buiging Marsel...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sterren

                            Gil is me voor met de juiste bewoordingen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sterren

                              Grandioos dat je al dit moois met ons wilt delen.
                              En natuurlijk een welverdiende prijs ! Proficiat
                              Groeten,
                              Johan
                              Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                              Vriendelijke groeten, Johan

                              Comment

                              Working...
                              X