Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roughness

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Roughness

    Heb die opmerking ook al gekregen dat mijn foto's te scherp zijn en dat sinds ik met een nieuw scherm werk dat een resolutie heeft van 2560x1440, bekijk ik de foto van Danny op mijn ander scherm met lagere resolutie (1920x1080) dan lijkt hij mij ook iets te scherp en op mijn nieuw scherm is hij niet te scherp.

    Comment


    • #17
      Re: Roughness

      Oorspronkelijk geplaatst door Snapper Bekijk bericht
      Heb die opmerking ook al gekregen dat mijn foto's te scherp zijn en dat sinds ik met een nieuw scherm werk dat een resolutie heeft van 2560x1440, bekijk ik de foto van Danny op mijn ander scherm met lagere resolutie (1920x1080) dan lijkt hij mij ook iets te scherp en op mijn nieuw scherm is hij niet te scherp.
      yep klopt, nu ik de foto thuis bekijk op een degelijk scherm is ie ook niet te scherp.
      groeten, Kristof
      Canon EOS 5D mkII

      Comment


      • #18
        Re: Roughness

        Wat mij betreft dik in orde hoor - snap de discussie over scherpte niet zo eerlijk gezegd.
        Web: http://www.hanscouwenbergh.be
        Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

        Comment


        • #19
          Re: Roughness

          Prachtige lucht in een rotsachtig landschap.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #20
            Re: Roughness

            Enfin...dan ben ik blind.
            Mvg, Pascal,Schoonspikke
            Als je schiet..schiet dan raak!
            500 PIXHuawei P30 PRO

            Comment


            • #21
              Re: Roughness

              Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
              Het verkleinen van een foto naar dit soort relatief kleine formaten leidt juist altijd tot een verlies van scherpte. Hoe groter de verkleining, hoe meer scherpteverlies er optreedt. Verklein maar eens een origineel naar 100 pixels breed, vooral scherpe delen met laag contrast zullen veel van de originele scherpte verliezen.

              Het zou voor de discussie interessant zijn om de onverscherpte versie te zien.
              Ja, dat klopt als je alleen maar de resolutie aanpast bij het verkleinen. Wat ik bedoelde is dat er technieken bestaan die dat verlies aan detail compenseren/tegengaan. Het is vooral een balans vinden tussen hoeveel detail je nog wil behouden enerzijds en de foto er niet over verscherpt te laten uitzien anderzijds.

              De monitor is trouwens ook belangrijk, op mijn scherm op het werk zie ik niets van over verscherping, terwijl ik op mijn scherm thuis begrijp wat de mensen bedoelen ivm de scherpte.

              Comment


              • #22
                Re: Roughness

                Oorspronkelijk geplaatst door -Sven- Bekijk bericht
                Ja, dat klopt als je alleen maar de resolutie aanpast bij het verkleinen.
                Je kunt de resolutie zoveel aanpassen als je wilt, het heeft geen enkel effect op hoe scherp of onscherp een foto er op een beeldscherm uitziet. Voor het internet zijn alleen de pixels van belang: breedte x hoogte. De resolutie die je in Photoshop kunt veranderen heeft alleen betrekking op fysieke prints.

                Voor de duidelijkheid hieronder twee voorbeelden, beiden op 500 pixels breed. De linker foto is 300ppi, de rechter is 42ppi. Op een beeldscherm is er geen enkel verschil te zien. Pas als je deze twee foto's zou gaan printen, dan is het verschil aanzienlijk; de 300ppi versie is namelijk 4,23 x 2,82 cm, de 42ppi versie is 30,24 x 20,14 cm, waarbij de eerste foto er heel scherp uit zal zien, maar de tweede bepaald niet.


                http://images.nikonians.org/gallerie...Test300ppi.jpg http://images.nikonians.org/gallerie.../Test42ppi.jpg


                Wat ik bedoelde is dat er technieken bestaan die dat verlies aan detail compenseren/tegengaan.
                Eens. Gebruik ik zelf ook.

                Het is vooral een balans vinden tussen hoeveel detail je nog wil behouden enerzijds en de foto er niet over verscherpt te laten uitzien anderzijds.
                Eens.

                De monitor is trouwens ook belangrijk
                Beeldschermresolutie is weer iets heel anders. Daar zie je zeker verschil. Dat geldt overigens ook voor contrast, helderheid, kleur en schaduwdetail. Ik zie op mijn EIZO veel meer kleuren en schaduwdetail dan de meeste mensen, en soms houd ik daar rekening mee.

                Moderator Note: Het is niet toegestaan om eigen foto's te posten in het topic van een ander. Om deze reden zijn de foto's achter een link geplaatst.
                Last edited by Red Falcon; 14 juni 2013, 18:20.
                Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                Comment


                • #23
                  Re: Roughness

                  Wow Danny ,wow
                  Groeten
                  Steve

                  Comment


                  • #24
                    Re: Roughness

                    Zeer knap!
                    - Photography made me look at things differently -

                    Comment


                    • #25
                      Re: Roughness

                      Bedankt voor de discussie... interessant

                      Maar ik zie nog steeds het probleem niet...

                      Hierbij een grotere, onverscherpte versie : http://i744.photobucket.com/albums/x...psa1aa62b1.jpg

                      EDIT : Photobucket heeft de 4500x3000px versie blijkbaar zelf verkleind, en ziet er nu ook softer uit. Ik plaats een 100%crop...

                      Hier de crop : http://i744.photobucket.com/albums/x...ps1b2a07a4.jpg

                      Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                      ...Het zou voor de discussie interessant zijn om de onverscherpte versie te zien.
                      Last edited by Dama; 14 juni 2013, 21:37.
                      www.damafoto.be
                      Facebook Damafoto

                      Comment


                      • #26
                        Re: Roughness

                        ik denk dat het door al die kleine details van het mos en de rotsen komt dat de foto overscherp lijkt want de niet verscherpte oogt daar rustiger.
                        groeten, Kristof
                        Canon EOS 5D mkII

                        Comment


                        • #27
                          Re: Roughness

                          Je kunt een verkleinde, verscherpte versie eigenlijk niet vergelijken met een 100% crop van het origineel, maar ik denk dat de beste versie ergens in het midden ligt. Dat de een je foto oververscherpt vindt en de ander niet, heeft zowel met persoonlijke smaak als met de kwaliteit van het beeldscherm waarop de foto bekeken wordt te maken.
                          Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                          Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                          Comment


                          • #28
                            Re: Roughness

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                            Bedankt voor de discussie... interessant

                            Maar ik zie nog steeds het probleem niet...

                            Hierbij een grotere, onverscherpte versie : http://i744.photobucket.com/albums/x...psa1aa62b1.jpg

                            EDIT : Photobucket heeft de 4500x3000px versie blijkbaar zelf verkleind, en ziet er nu ook softer uit. Ik plaats een 100%crop...

                            Hier de crop : http://i744.photobucket.com/albums/x...ps1b2a07a4.jpg
                            Ik zie ook het probleem niet Danny (scherm iMac 27")
                            Wat ik persoonlijk mis komt vanuit een totaal andere hoek en daar is niks aan te doen : ik mis de kleuren van IJsland. Ik ben er ook in de tussenseizoenen geweest, ik heb er nog de winter zien invallen, de lente weten doorbreken en dat was iets wat ik toen ook heel erg miste. Ik heb zo het gevoel : dit is "mijn IJsland" niet.
                            Het kan natuurlijk ook zijn omdat ik er momenteel wat mistroostig bij loop, één van mijn oudste kennissen en vrienden uit IJsland en zowat de grootste informatiebron (toen Beatrix van NL destijds IJsland heeft bezocht hebben ze Jonas opgetrommeld als gids, dat vertelt wel wat) ligt momenteel op intensieve na een hartoperatie met 5 overbruggingen en er lijken zich problemen voor te doen. Enig positief punt : ze waren de hartaanval die er stond aan te komen juist te vroeg af, er is dus geen schade door klonters.

                            Paul

                            Ben toch benieuwd naar je persoonlijke indrukken, verhalen en ervaringen, foto's alleen maken altijd maar een deel van uit van een groter geheel, zeker daar.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Roughness

                              Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Ik zie ook het probleem niet Danny (scherm iMac 27")
                              Wat ik persoonlijk mis komt vanuit een totaal andere hoek en daar is niks aan te doen : ik mis de kleuren van IJsland. Ik ben er ook in de tussenseizoenen geweest, ik heb er nog de winter zien invallen, de lente weten doorbreken en dat was iets wat ik toen ook heel erg miste. Ik heb zo het gevoel : dit is "mijn IJsland" niet.
                              Het kan natuurlijk ook zijn omdat ik er momenteel wat mistroostig bij loop, één van mijn oudste kennissen en vrienden uit IJsland en zowat de grootste informatiebron (toen Beatrix van NL destijds IJsland heeft bezocht hebben ze Jonas opgetrommeld als gids, dat vertelt wel wat) ligt momenteel op intensieve na een hartoperatie met 5 overbruggingen en er lijken zich problemen voor te doen. Enig positief punt : ze waren de hartaanval die er stond aan te komen juist te vroeg af, er is dus geen schade door klonters.

                              Paul

                              Ben toch benieuwd naar je persoonlijke indrukken, verhalen en ervaringen, foto's alleen maken altijd maar een deel van uit van een groter geheel, zeker daar.
                              Heeft niks met het topic te maken maar ik wil aan iedereen die ik met enige van mijn voorgaande reacties waar dan ook mogelijk heb geschoffeerd hierbij mijn excuses aanbieden. Vriend Jonas Helgason en dé IJsland-man is terug aan de beterhand. Mag komende dinsdag weer naar huis.
                              Iemand als Bouk zal dit soort reacties wel begrijpen denk ik.


                              Paul

                              Comment


                              • #30
                                Re: Roughness

                                Mooie beeld Danny! Wat de scherpte betreft, heb ik gevonden dat voor de een of andere reden lava rotsen erg lastig zijn om te verkleinen. Meestal gebruik ik een action om de kaders/verkleining te doen. Op de einde is er een verscherpings stap. Bij lava rotsen moet je dat niet doen. De kleinste beetje na-verscherping en jij krijgt meteen "oververscherpt" opmerkingen . Scherm maakt ook verschil. Ik vermoed dat de goedkopere schermen een beetje verscherping toepassen.
                                vriendelijke groeten, Helen
                                Updated WWW.HELENICA.NL
                                ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

                                Comment

                                Working...
                                X