Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pelikaantje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Pelikaantje

    Heldere nachten, daar moet je van profiteren als astrofotograaf

    Een opname van de Pelikaannevel (IC5070) in dual smalband (die uitleg gaf ik bij een vorige post )

    De Pelikaannevel maakt deel uit van een uitgebreider nevelcomplex met meerdere interessante objecten.
    Met een 200mm lens op een cropcamera kan je deze volledig in beeld brengen (mits lichtpollutiefilter).

    Je vindt deze nevels in het sterrenbeeld De Zwaan, net naast de helderste ster Deneb.
    Naast de Pelikaan staat de iets heldere Noord America nevel en de "Cygnus Wall" die ook nog op mijn to do lijstje staat.
    In deze nevels is er een mix van actieve stervorming en gaswolken, ze zijn door hun uitgesproken vorm erg geliefd bij de fotografen..



    Telescoop Newton 750mm f/5
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO: Gain 250; Offset 30; temp -10°
    Filter Optolong l-eXtreme
    Statief Skywatcher EQ-6 R
    Last edited by Rudy M.; 7 september 2021, 08:39.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Pelikaantje

    Heel erg mooi weer Rudy, je bent de verloren tijd goed aan het inhalen
    Bij ons hier is het enorm vochtige lucht, slechte seeing ofwel wolken

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Pelikaantje

      Misschien heb ik het ergens gemist, maar als je slechts 2 golflengtes doorlaat in je filter - hoe kom je dan aan dat kleurenpallet?
      Wordt dat achteraf gecorrigeerd via software?

      Comment


      • #4
        Re: Pelikaantje

        Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
        Misschien heb ik het ergens gemist, maar als je slechts 2 golflengtes doorlaat in je filter - hoe kom je dan aan dat kleurenpallet?
        Wordt dat achteraf gecorrigeerd via software?
        Dit is de doorlaatgrafiek van de gebruikte filter. (deze filter is bedoeld voor een kleuren sensor zonder IR filter)
        Enkel het gereflecteerde licht van zuurstof- en waterstofatomen wordt doorgelaten in een heel smalle bandbreedte van enkele nanometer (voordeel is dat zowat alle ander licht wordt geblokkeerd zelfs maanlicht)



        OIII, zuurstof reflecteert blauwgroen licht, waterstof rood licht.
        Een foto bestaat uit, idd rood, groen en blauw licht. M.a.w. je hebt alle componenten om een RGB afbeelding te maken.
        Omdat we een kleurensensor gebruiken met een RGGB Bayer filter krijgen we redelijk wat groen licht binnen en dat wordt wel gecompenseerd.
        Naast manueel aligneren van de RGB lagen doe ik geen kleuraanpassingen. Het aligneren heeft wel invloed op de kleurenbalans, vergelijk het met de witbalans bij een DSLR.
        Het aligneren doe je op de extract van de drie layers, R-,G- en B-lagen, die je dan op hetzelfde signaalniveau brengt en van de aangepaste lagen terug een nieuwe afbeelding bouwt. (we hebben daar software voor hoor )

        De flow:
        Het gestackt, lineair beeld en het histogram... weinig op te zien Je ziet wel de groene peak rechts op het histogram (RGGB = 2x groen) Het uitgerokken (stretch) beeld is de FLUO groene daarmee ga je van start
        Dat beeld wordt opgesplitst in drie afbeeldingen R, G, B en daar zorg je dat de mediaan dezelfde is (laagste waarde). nadien worden de drie lagen samengevoegd tot een niewe afbeelding.
        Als laatste het eerste afgewerkt beeld (met te veel groen) en de RGB uitspitsing. Zie hoe weinig blauw er in het beeld zit.



        De initiele foto had nog te veel groen, vergelijk met de geposte
        P.S. deze flow gebruik ik enkel bij sets die met de l-eXtreme filter gemaakt zijn. Die heeft nog een paar andere eigenaardigheden
        Last edited by Rudy M.; 7 september 2021, 09:22. Reden: om middernacht iets uitleggen, geen goed idee :)
        Rudy,

        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

        Comment


        • #5
          Re: Pelikaantje

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Heel erg mooi weer Rudy, je bent de verloren tijd goed aan het inhalen
          Bij ons hier is het enorm vochtige lucht, slechte seeing ofwel wolken

          grts
          Sieg
          Dank je Sieg,

          Rond 3 uur zag ik wel het signaal stillaan verdwijnen, waren het wolken of dauw op de secundaire spiegel, weet ik niet.
          Toch iets meer dan 5 uur kunnen capteren met een super stabiele autoguiding Die EQ6-R was een goede investering
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Pelikaantje

            Een beeld waar je even kan naar kijken.
            Hartelijk dank terug voor de schitterende uitleg bij dit beeld.

            Groetjes,
            Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Pelikaantje

              Dank voor de interessante uitleg. Mooie foto.
              Mvg Philip

              Comment


              • #8
                Re: Pelikaantje

                Proficiat met je HoF-plaat(s)!
                Knap staaltje astro-fotografie!
                BD0681BE -
                Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                Comment


                • #9
                  Re: Pelikaantje

                  Wow prachtige fotografie, proficiat met je Hof

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pelikaantje

                    Proficiat met je welverdiende HOF.
                    Groetjes,
                    Dirk

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pelikaantje

                      Dank je voor de commentaren en wensen.

                      Ik ben aangenaam verrast door de HOF nominatie

                      't Is natuurlijk geen alledaagse fotografie. Ik kan ook niet goed inschatten of dit wel gesmaakt wordt op dit forum en ik soms niet overdrijf met de uitleg erbij
                      Uiteraard een tweede HOF nominatie voor mijn astrofotografiewerk neemt die twijfel wel wat weg.

                      Momenteel zijn er weer een paar heldere nachten, toch voor een paar uur en werken we aan het volgende projectje
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Pelikaantje

                        Hey juppekes.

                        Proficiat met je plaatsje in de HOF.
                        Bootjes

                        Comment

                        Working...
                        X