Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panorama: Nijmegen aan de Waal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Panorama: Nijmegen aan de Waal

    Panorama bestaande uit 5 uit de hand genomen foto's:



    Een grotere versie (2000 pixels breed - 264 KB) staat hier.

    En op http://www.mvdh.org/diverse_pics/Donjon_Nijmegen/ staat een QuickTime VR-versie van 2MB.

    Echt leuk wordt het pas als je de foto zou kunnen bekijken op de originele afmeting: ruim 11.000 pixels breed. Maar die wil ik liever net op het web zetten. Nah... voorruit dan: hier. staat een versie van 4000 pixels breed (1,1 MB).

    Groeten, Miriam.

  • #2
    Re: Panorama: Nijmegen aan de Waal

    Hele mooie, maar het lijkt alsof je horizon een beetje scheef loopt. Ook lijkt het erop of je je witbalans niet vast hebt gezet ik zie wat kleurverschil in de lucht.
    Nikon D50 | 18-55 mm. f/3,5 - f/5,6 | 50 mm. f/1,8 | 14 mm. f/2,8 | SB-600 | Omnibounce | 2gb SD-card

    Comment


    • #3
      Re: Panorama: Nijmegen aan de Waal

      mooie panorama!

      Comment


      • #4
        Re: Panorama: Nijmegen aan de Waal

        Oorspronkelijk geplaatst door Opgezetfan
        Hele mooie, maar het lijkt alsof je horizon een beetje scheef loopt. Ook lijkt het erop of je je witbalans niet vast hebt gezet ik zie wat kleurverschil in de lucht.
        De gebieden in het midden en rechts liggen inderdaad veel hoger dan het gebied links. Ik woon ergens in het linker deel en als de dijken doorbreken moet ik op het dak gaan zitten om droge voeten te houden. Een eind verderop kan het water zelfs tien tot dertien meter hoog komen te staan. In het midden wordt de horizon bepaald door de heuvelrug bij Arnhem (het begin van de veluwe) en het rechterdeel van de foto gaat meer richting Duitsland. In die gebieden heb je net als in Nijmegen zelf, hoger gelegen delen.

        Maar ik ben het met je eens; op de kleine weergave lijkt het daardoor alsof de horizon schuinloopt en missschien is het beter om de werkelijkheid een beetje geweld aan te doen en de foto iets te roteren. Het voorkomt dan in ieder geval dit soort opmerkingen. De foto hoeft maar 0,33 graden te worden geroteerd om het effect weg te nemen. Wel jammer dat de steigerpalen links in het beeld dan juist iets scheef lijken te staan.

        Wat betreft de kleurbalans zou je, als je hier meer berichten hebt gelezen, toch kunnen weten dat ik weet hoe je foto's voor een pano moet nemen. Maar ik wil graag uitleggen wat er dan wel aan de hand is.

        De kleurtemperatuur van het buitenlicht is minder constant dan de standaardinstellingen (zon, bewolkt, flits, etc.) op onze camera's doen vermoeden. En dan doel ik niet op andere metingen van de camera, maar op feitelijk andere omstandigheden in de verlichting van het onderwerp. Zoals je ziet is er sprake van een panorama van meer dan 180 graden. Vlak naast de passantenhaven, rechts op de foto, is de schaduw van de donjon te zien. Daar had ik de laagstaande zon dus precies in de rug. Een laagstaande zon heeft een lage kleurtemperatuur --> rood-achtig licht. Het gedeelte links op de foto staat nagenoeg in tegenlicht. Dat schaduwgedeelte wordt verlicht door de blauwe lucht. Dat licht heeft een hoge kleurtemperatuur --> blauw-achtig licht.

        De instelling op de camera blijft dus gelijk, maar in het onderwerp is de kleurtemperatuur geen constante. En dat is zichtbaar in de foto. Dat zou ik misschien wel kunnen compenseren in Photoshop, maar zeker in een panoramaviewer heeft dat eigenlijk geen nut. En persoonlijk vind ik het ook niet nodig.

        Groeten, Miriam

        Comment


        • #5
          Re: Panorama: Nijmegen aan de Waal

          Ik ben niet de eerste de beste beginnende fotograaf, ik weet hoe je panorama's moet maken. Wat ik niet wist dat jij dat ook weet, want ik heb geen zin om hier alle topics door te lezen om van iedereen wat te weten dus hierbij mijn excuses als ik je in minderheid heb gebracht. Buiten dat is het een prachtige panorama. Ik reageer gewoon wat ik zie op je foto en niemand is te jong of oud om te leren toch.

          Ga zo door, ik hoop nog meer mooie pano's van je te kunnen zien en dat jij nog een hoop pano's van mij mag zien.
          Nikon D50 | 18-55 mm. f/3,5 - f/5,6 | 50 mm. f/1,8 | 14 mm. f/2,8 | SB-600 | Omnibounce | 2gb SD-card

          Comment

          Working...
          X