Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 25 van 30

Discussie: Orion

Standaard Orion

Beste forum,

Hieronder zie je mijn volgende post over astrofotografie. Deze keer een foto van de Orion-nevel. Tijdens de winter staat ze mooi hoog aan de hemel.
    Nu kan je ze nog zien tijdens heldere avonden aan de zuidwestelijke hemel (met een **x50 verrekijker zou je zeker al een wazig vlekje moeten kunnen zien).
    Deze foto is het resultaat van 120 minuten belichtingstijd waarbij focus en volgen belangrijk zijn (anders krijg je wazige lijntjes te zien ipv sterrenpuntjes).
    De 'lens' is een teleskoop met brandpunt 380mm f3.6. De 'camera' een peltier-gekoelde monochroom ccd sensor KAF8300.
    Meer details en andere voorbeelden vind je terug op mijn website

Laatst gewijzigd door Red Falcon; 24 maart 2013 om 23:40

Standaard Re: Orion

Prachtig.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Prachtige in beeld gebracht!!
    vriendelijke groeten, Helen
    Updated WWW.HELENICA.NL
    ---- DE INHOUD VAN EEN BEELD IS TOCH VAN GROTER BELANG DAN DE AANTAL PIXELS ----

pffffff wat is dit mooi
    dank voor de technische uitleg ,komt daar toch nogal wat bij kijken
    Neem ook eens een kijkje op Mijn website [/U]

Schitterende foto's op je website.
    Chapeau voor al het werk en tijd dat hierin kruipt (om van het materiaal nog maar te zwijgen).

Grtz,
    Kurt

Klasse zeg, bedankt om dit moois hier te tonen.
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

Prachtig dat je ons iets laat zien, wat wij gewone stervelingen met onze mm-tjes nooit zullen zien.
    Groeten,
    Johan
    Nikon D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4
    Vriendelijke groeten, Johan
    Mijn flickr albums

Bedankt voor de leuke reacties.
    De mm-tjes spelen niet zo'n grote rol. Deze telescoop heeft een brandpunt van 380mm en dus niet zo veel meer dan een 300mm lens. Als je met een 300mm lens de maan wil fotograferen, dan zie je dat je met moeite nog niet eens de helft van het frame vult. Het gaat dus niet zozeer over het aantal mm maar des te meer over de belichtingstijd. Vele objecten aan de nachthemel zijn niet zo relatief klein maar wel zeer, zeer lichtzwak.

Uiteraard een zeer originele wind op dit forum. Blij dat je het wil delen met ons.. Maar ik denk dat ze beter een nieuw forum starten...want dit is landscapes...
    Mvg, Pascal,
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Heel knap weer......!!!
    Gr Pascale
    Eerlijkheid duurt het langst!!
    Mijn website: http://www.degrafon.be/

ongelooflijk mooi!
    grts; M

Prachtige plaatjes, ook een heel mooie website heb je.
    En ik dacht dat fotografie al een dure hobby was, maar uw installatie http://delsaert.wordpress.com/observ...onstruction-2/

Dat is echt schoon.

Geert
    Wil je werken als vrijwilliger? https://www.giveaday.be/
    "jaja", zei de pastoor, en hij nam de plank weg...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crispyn Bekijk bericht
    En ik dacht dat fotografie al een dure hobby was, maar uw installatie http://delsaert.wordpress.com/observ...onstruction-2/
    amai, da's echt de moeite.
    Wil je werken als vrijwilliger? https://www.giveaday.be/
    "jaja", zei de pastoor, en hij nam de plank weg...

Heel mooi vastgelegd. Top

't Is echt de moeite om je website te bezoeken.
    Interessante dingen te zien.
    Het bewegend dak vind ik heel grappig.
    Met je foto's ben ik erg blij, zo kunnen wij meegenieten van wat er hierboven te zien is.

groetjes

moniq
    groetjes, moniq (BD1321BE)

A picture paints a thousand words

Ik denk dat je moet meeedingen naar Atrophotographer of the Year. Wat een prachtige plaat

Héél apart en om stil van te worden, prachtig vastgelegd.

Mvg,

Dit doet me aan mijn jeugd denken... Heb ooit een 25cm spiegeltelescoop gehad, met een brandpuntsafstand van 2meter. Was precies een kanon dat in de tuin stond. O Time, wo bestu bleben. Ik deed vooral aan variabele sterren metingen, ook wat aan fotografie (analoog met de good old OM-1 die hier nog ergens in de kast ligt), maar niet zo heel veel. Wat maan en saturnus en zo. Mijn volginstallatie was niet goed genoeg.

Ben wat aan het rondneuzen geweest op je website, maar ik vind niet echt met welke telescoop je die genomen hebt ? Neen, brandpuntsafstand zegt me niet veel, het gaat toch veel meer over de diameter van je lens ofte spiegel ?
    Welk oculair heb je dan gebruikt ? Dat doe je toch nog altijd in het digitale tijdperk ?

2h volgen en dergelijke scherpe foto, is inderdaad toppie. En belicht je dan één enkele foto, of een ganse reeks en dan die toevoegen ?

@Iegienie: Ja, digitale fotografie heeft heel wat veranderd in de astrofotografie als je het vergelijkt met de natte film. De refractor voor deze foto is de Takahashi FSQ106 f5 maar dan wel met een 0.72x reducer wat het brandpunt naar 380mm f3.6 brengt. Ik heb geen oculair gebruikt maar de camera rechtstreeks op de refractor gemonteerd in prime focus.
    De belichting gebeurde in verschillende stappen. Eerst en vooral gebruik ik een monochroom camera (geen bayer-kleurmasker en dus gevoeliger; elke pixel wordt benut). Dat wil dus zeggen dat ik hetzelfde voorwerp bvb 3x moet belichten met bvb een rood-, groen- en blauwfilter. Die worden dan later in PS samengevoegd. Die aparte kleuren worden echter ook niet in 1x genomen. Per kleur verzamel ik bvb 1 uur belichting die ik opsplits in 6x10min. Die worden gecombineerd tot 1 frame. Dit heeft verschillende voordelen: je moet minder lang volgen (10min ipv 1uur) en je vermindert de randomruis door de verschillende frames te combineren. Dit is het zo'n een beetje, zeer summier uitgelegd. De werkelijke workflow is veel omslachtiger (pre- en post-processing en het nemen van de foto's zelf)

Passie, als je ons te pakken krijgt.
    Over de techniek kan ik mij niet uitspreken. Over de emotie van al dat schoon des te meer.
    Groetjes,
    Xavier
    Canon 20D + 60D 3 stukken glas en een draagtas
    En heel veel goesting om te leren.
    Laat de commentaren maar komen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
    Over de techniek kan ik mij niet uitspreken. Over de emotie van al dat schoon des te meer.
    't Is de combinatie van de twee dat me zo aanspreekt...

Prachtig resultaat dit! Ik heb zelf nog wel eens wat zitten spelen met het fotograferen van deep-sky objecten, en kan mij herinneren dat het nog zo eenvoudig niet was... Zeker niet met de sterke lichtvervuiling in ons land. Ik vind vooral de detaillering erg verbluffend, knap ook dat je de zwakke zuidelijke delen van de nevel er zo mooi op hebt staan.

Moet wel zeggen dat ik het fotografisch wellicht minder interessant vind. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik besef heel goed dat het zeker niet eenvoudig is om voor elkaar te krijgen, er komt flink wat kennis en ervaring bij kijken. Maar het draait vooral om techniek, het creatieve van de fotograaf komt niet erg tot uiting in dit soort foto's.

Wauw weer een prachtige foto, voor mij hoort die hier perfect thuis want ik zie hier een landschap met verschillende laagjes en diepte en heel mooi kleuren (tenzij er een forum astrofotografie komt natuurlijk).
    Ik denk dat toch ook het creatieve element belangrijk is in dit soort foto's en niet enkel technisch. De fotograaf kiest/zoekt toch ook zijn onderwerp maakt een compo, doet een uitsnede, enz...
    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
    Groeten
    Kurt

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
    Maar het draait vooral om techniek, het creatieve van de fotograaf komt niet erg tot uiting in dit soort foto's.
    Ik begrijp zeker je bemerking. In mijn vorige post over de zon haalde ik dit zelf ook al aan.
    Wanneer astro-foto's een creatiever element bevatten, springen ze uit de massa. Je HOF van deze week bewijst dit.
    Laatst gewijzigd door biedie; 26 maart 2013 om 07:35

Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste

Soortgelijke discussies

1. Orion
    Door joebat in forum Beginnershoek
    Reacties: 4
    Laatste bericht: 20 maart 2012, 06:51
  2. Orion
    Door Omag in forum Natuur & Landschappen
    Reacties: 13
    Laatste bericht: 6 maart 2008, 20:41
  3. Orion