Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Orion

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Orion

    't Is echt de moeite om je website te bezoeken.
    Interessante dingen te zien.
    Het bewegend dak vind ik heel grappig.
    Met je foto's ben ik erg blij, zo kunnen wij meegenieten van wat er hierboven te zien is.

    groetjes

    moniq
    groetjes, moniq (BD1321BE)

    A picture paints a thousand words

    Comment


    • #17
      Re: Orion

      Ik denk dat je moet meeedingen naar Atrophotographer of the Year. Wat een prachtige plaat
      Web: http://www.hanscouwenbergh.be
      Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

      Comment


      • #18
        Re: Orion

        Héél apart en om stil van te worden, prachtig vastgelegd.

        Mvg,
        Facebook Silencior Landscapes
        500px

        Comment


        • #19
          Re: Orion

          Dit doet me aan mijn jeugd denken... Heb ooit een 25cm spiegeltelescoop gehad, met een brandpuntsafstand van 2meter. Was precies een kanon dat in de tuin stond. O Time, wo bestu bleben. Ik deed vooral aan variabele sterren metingen, ook wat aan fotografie (analoog met de good old OM-1 die hier nog ergens in de kast ligt), maar niet zo heel veel. Wat maan en saturnus en zo. Mijn volginstallatie was niet goed genoeg.

          Ben wat aan het rondneuzen geweest op je website, maar ik vind niet echt met welke telescoop je die genomen hebt ? Neen, brandpuntsafstand zegt me niet veel, het gaat toch veel meer over de diameter van je lens ofte spiegel ?
          Welk oculair heb je dan gebruikt ? Dat doe je toch nog altijd in het digitale tijdperk ?

          2h volgen en dergelijke scherpe foto, is inderdaad toppie. En belicht je dan één enkele foto, of een ganse reeks en dan die toevoegen ?
          mijn nieuwe website (al is er nog wat sleutelwerk aan) : www.fotografiepieter.be

          Comment


          • #20
            Re: Orion

            @Iegienie: Ja, digitale fotografie heeft heel wat veranderd in de astrofotografie als je het vergelijkt met de natte film. De refractor voor deze foto is de Takahashi FSQ106 f5 maar dan wel met een 0.72x reducer wat het brandpunt naar 380mm f3.6 brengt. Ik heb geen oculair gebruikt maar de camera rechtstreeks op de refractor gemonteerd in prime focus.
            De belichting gebeurde in verschillende stappen. Eerst en vooral gebruik ik een monochroom camera (geen bayer-kleurmasker en dus gevoeliger; elke pixel wordt benut). Dat wil dus zeggen dat ik hetzelfde voorwerp bvb 3x moet belichten met bvb een rood-, groen- en blauwfilter. Die worden dan later in PS samengevoegd. Die aparte kleuren worden echter ook niet in 1x genomen. Per kleur verzamel ik bvb 1 uur belichting die ik opsplits in 6x10min. Die worden gecombineerd tot 1 frame. Dit heeft verschillende voordelen: je moet minder lang volgen (10min ipv 1uur) en je vermindert de randomruis door de verschillende frames te combineren. Dit is het zo'n een beetje, zeer summier uitgelegd. De werkelijke workflow is veel omslachtiger (pre- en post-processing en het nemen van de foto's zelf)

            Comment


            • #21
              Re: Orion

              Passie, als je ons te pakken krijgt.
              Over de techniek kan ik mij niet uitspreken. Over de emotie van al dat schoon des te meer.
              Groetjes,
              Xavier
              Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
              Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
              Laat de commentaren maar komen.

              Comment


              • #22
                Re: Orion

                Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
                Over de techniek kan ik mij niet uitspreken. Over de emotie van al dat schoon des te meer.
                't Is de combinatie van de twee dat me zo aanspreekt...

                Comment


                • #23
                  Re: Orion

                  Prachtig resultaat dit! Ik heb zelf nog wel eens wat zitten spelen met het fotograferen van deep-sky objecten, en kan mij herinneren dat het nog zo eenvoudig niet was... Zeker niet met de sterke lichtvervuiling in ons land. Ik vind vooral de detaillering erg verbluffend, knap ook dat je de zwakke zuidelijke delen van de nevel er zo mooi op hebt staan.

                  Moet wel zeggen dat ik het fotografisch wellicht minder interessant vind. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik besef heel goed dat het zeker niet eenvoudig is om voor elkaar te krijgen, er komt flink wat kennis en ervaring bij kijken. Maar het draait vooral om techniek, het creatieve van de fotograaf komt niet erg tot uiting in dit soort foto's.
                  WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                  Comment


                  • #24
                    Re: Orion

                    Wauw weer een prachtige foto, voor mij hoort die hier perfect thuis want ik zie hier een landschap met verschillende laagjes en diepte en heel mooi kleuren (tenzij er een forum astrofotografie komt natuurlijk).
                    Ik denk dat toch ook het creatieve element belangrijk is in dit soort foto's en niet enkel technisch. De fotograaf kiest/zoekt toch ook zijn onderwerp maakt een compo, doet een uitsnede, enz...
                    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                    Groeten
                    Kurt

                    Comment


                    • #25
                      Re: Orion

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rapid Bekijk bericht
                      Maar het draait vooral om techniek, het creatieve van de fotograaf komt niet erg tot uiting in dit soort foto's.
                      Ik begrijp zeker je bemerking. In mijn vorige post over de zon haalde ik dit zelf ook al aan.
                      Wanneer astro-foto's een creatiever element bevatten, springen ze uit de massa. Je HOF van deze week bewijst dit.
                      Last edited by biedie; 26 maart 2013, 07:35.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Orion

                        Haha, nou van mijn foto zou ikzelf juist zeggen dat-ie astrofotografisch misschien niet zo interessant is....

                        Maar het is idd heel lastig om een astro foto te maken die ook foto-creatief is. Met brede shots met een melkweg erin ofzo is nog wel wat leuks te maken, maar dit soort toch vrij kleine én zwakke objecten wordt het erg lastig om nog iets ander in beeld te brengen...
                        WEBSITE | WORKSHOPS | FACEBOOK

                        Comment


                        • #27
                          Re: Orion

                          Ik vind het prachtig hoor, zelf zie ik mij dat nooit doen maar hoe dat in zijn werk gaat interesseert mij wel
                          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                          Comment


                          • #28
                            Re: Orion

                            Super cool ! :-)

                            Comment


                            • #29
                              Re: Orion

                              Schitterende opname en een mooie uitleg erbij !
                              Ik schrik er wel van dat je deze opname kunt maken met zo een klein aantal mm's ?

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Orion

                                Amaai, dit is wel een heel aparte tak in het wereldje van de fotografie. Maar wel een mooie.

                                Comment

                                Working...
                                X