Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onze Zon met zonnevlekken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Onze Zon met zonnevlekken

    Aangezien Rudy hier onze nachthemel laat zien, wat ikzelf ook fotografeer, laat ik nu onze dag zien, namelijk onze Zon.
    Eigenaardig genoeg heeft onze Zon geen naam, bijna alle andere hemellichamen hebben dit wel, vroeger werd wel gesproken van Sol of Helios, maar dat zijn gewoon Latijnse en Griekse vertalingen van het woord zon.
    Daarmee dat als je spreekt over onze Zon, ze steeds met een hoofdletter geschreven wordt

    Zelf kan je makkelijk een foto maken van onze Zon met een zware ND filter maar dan leg je enkel de fotosfeer vast en krijg je een gele bol te zien met granulaties (soort korrel)
    Doch deze foto's zijn gemaakt van de chromosfeer met een speciale H-alpha filter in de telescoop, door deze filter leg je de echte atmosfeer vast van onze Zon.

    Elke foto is een stack van 10.000 opnames die worden gestapeld en daarna verder zijn afgewerkt.
    Gebruikte software, PIPP voor de uitlijning van alle foto's, Autostackert voor het stacken en Registax voor de wavelets, afwerking is verder gedaan in Photoshop.

    De donkere vlekken die je ziet op deze foto's noemt men zonnevlekken en zijn eigenlijk iets koelere vlekken op de Zon, alhoewel dat koel is nog altijd een 4500° tegenover de rest van het oppervlakte wat 6000° is.
    Om je een gedacht te geven van de grootte, elke vlek die je ziet is groter dan onze Aarde.

    Overzichtsbeeld met de toen aanwezige zonnevlekken.


    Close-up van de zonnevlekken, namelijk AR2993 en AR2994


    Volgende afbeelding wordt er eentje waar ik een tijd langer aan gewerkt heb ;-)

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: Onze Zon met zonnevlekken

    Heel knap en bedankt voor de achtergrond erbij! Deze kunnen zelfs bij Abstract -> net schilderijen!! Heel mooie bewerking. Ik kijk uit naar de volgende!
    www.erikthomas.be

    Comment


    • #3
      Re: Onze Zon met zonnevlekken

      wow prachtig werk Sieg ,die sterrenstelsels vind ik ook prachtig ,maar dit is iets dichter en vertrouwder bij huis ,prachtig hoe die oppervlakte eruit ziet ,zijn dat protuberansen wat je daar bovenaan ziet ? zalig beeld ,ik ben al benieuwd naar de volgende

      Comment


      • #4
        Re: Onze Zon met zonnevlekken

        superbeeld Sieg, en zeer blij met je uitleg maar vooral dat je nog eens iets laat zien... en wat voor iets dan nog
        nikon coolpix s9100

        Comment


        • #5
          Re: Onze Zon met zonnevlekken

          Sapristie zeg, S U P E R man.


          Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.​

          Comment


          • #6
            Re: Onze Zon met zonnevlekken

            Een aparte fotografische beleving. Interessant werk Sieg.
            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

            Comment


            • #7
              Re: Onze Zon met zonnevlekken

              Ja jong, wat kun je nog zeggen bij zo'n foto's?????

              Comment


              • #8
                Re: Onze Zon met zonnevlekken

                indrukwekkend - over welke brandpuntsafstand spreken we dan ?
                En hoe lang duurt het om 10000 beelden te maken want de zon bestaat toch uit gassen die constant in beweging zijn ?
                Hoeveel pixels is dan je samengesteld beeld en welke PC heb je daarvoor nodig
                greetz
                Peter
                mijn website : klik

                Comment


                • #9
                  Re: Onze Zon met zonnevlekken

                  Knap gedaan Sieg !
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Onze Zon met zonnevlekken

                    Mooi gecapteerd Sieg.
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Onze Zon met zonnevlekken

                      Heel knap Sieg 👍

                      Comment


                      • #12
                        Re: Onze Zon met zonnevlekken

                        Knappe prestatie.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Onze Zon met zonnevlekken

                          Knap. Lijkt wel geschilderd door Van Gogh

                          Comment


                          • #14
                            Re: Onze Zon met zonnevlekken

                            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                            wow prachtig werk Sieg ,die sterrenstelsels vind ik ook prachtig ,maar dit is iets dichter en vertrouwder bij huis ,prachtig hoe die oppervlakte eruit ziet ,zijn dat protuberansen wat je daar bovenaan ziet ? zalig beeld ,ik ben al benieuwd naar de volgende
                            Bedankt Patrick, inderdaad zoals je zegt protuberansen, niet makkelijk om deze in dezelfde belichting erdoor te krijgen
                            Normaal moeten er veel meer te zien zijn, maar aangezien ik hier belicht heb voor de zon vallen die zonnevlammen wat in het niets uiteraard

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Onze Zon met zonnevlekken

                              Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                              indrukwekkend - over welke brandpuntsafstand spreken we dan ?
                              En hoe lang duurt het om 10000 beelden te maken want de zon bestaat toch uit gassen die constant in beweging zijn ?
                              Hoeveel pixels is dan je samengesteld beeld en welke PC heb je daarvoor nodig
                              greetz
                              Peter
                              Deze zijn gemaakt met een 400mm telescoop, één foto met een reducer en eentje zonder reducer.

                              De tijd die nodig is om 10.000 beelden te maken valt heel goed mee, je spreekt hier al snel over 60 beelden per seconde, dus op dat tijdje is er wel al een kleine beweging in de chromosfeer, doch trek je dat recht door het stacken.

                              Hoeveel pixels een samengesteld beeld heeft, uiteraard evenveel als 1 opname omdat de opnames worden gestacked (op elkaar gelegd) niet gestiched ;-)

                              Doordat je hier werkt met een hele kleine sensor en dus een kleine bestandsgrootte heb je ook niet echt een overdreven zware pc nodig, en net door die kleine sensor lijkt het beeld erg ingezoomd en toch maar gemaakt is met een 400mm.

                              Al is mijn PC wel een redelijk deftige die ik enkele jaren geleden heb samengesteld, dit omdat het pas "spanned" wordt als je een 400tal opnames gaat stacken van bvb de Canon R5, dan heeft hij het wel lastiger

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X