Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Melkweg, de eerste poging.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Melkweg, de eerste poging.

    Zoals de titel al zegt, is dit mijn eerste poging om de Melkweg vast te leggen op de gevoelige plaat.
    Zelf ben ik redelijk tevreden over het resultaat, maar tips en tricks zijn altijd welkom.

    De lichtvervuiling heb ik niet verder weg kunnen krijgen, omdat mijn skills met lokale aanpassingen in fotoshop nog niet zo geweldig zijn.
    Deze foto is een stacked image van 12 opnamen en 2 dark frames om de ruis zoveel mogelijk te onderdrukken.

    Melkweg Palendorp by Ronald Witte, on Flickr

    ISO 6400
    F2.8
    24 mm
    8 sec (In de exif staat 96 sec, dit komt door het stacken van 12 foto's met een sluitertijd van 8 sec).
    Last edited by Ronald1985; 20 september 2022, 19:45.

  • #2
    Re: Melkweg, de eerste poging.

    Ik vind het prima geslaagd. Doet me eraan denken om ook nog eens dergelijke foto's te gaan maken

    Comment


    • #3
      Re: Melkweg, de eerste poging.

      Geslaagd mede door de voorgrond.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Melkweg, de eerste poging.

        Knappe fotografie! Heb dit zelf al geprobeerd in het donkere gedeelte van het Lauwersoog maar…mijn resultaten waren niet om naar huis te schrijven.

        Marc
        Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

        Comment


        • #5
          Re: Melkweg, de eerste poging.

          Mooi en zacht zoals de werkelijkheid, niet zoals je op de meeste fotos ziet helemaal geforceerd. Hier zie je hem zoals je hem met het blote oog zou zien. Knap!

          Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: Melkweg, de eerste poging.

            Wel knap gedaan!
            vriendelijke groeten, Sien

            Ik wil elke dag dat vandaag beter is dan gisteren !

            Comment


            • #7
              Re: Melkweg, de eerste poging.

              Als eerste poging is dat zeker al zeker geslaagd, zeker in onze te fel belichte landjes
              Ik zou wel nog wat verder sleutelen aan de scherpte van de palen en de ruis.
              Ik zie dat je reeds gewerkt hebt met meerdere belichtingen te stacken, dan ben je al goed op weg
              Heb je dan een tracker gebruikt of gewoon vanop statief ?
              Ben wel benieuwd hoe je gestackt hebt want ik zie hier en daar wel een detailtje

              Qua lichtpolutie, ik geef je als raad die niet te proberen wegwerken in je nabewerking, dat maakt het beeld meestal heel erg onnatuurlijk
              Beter is een clip in filter te gebruiken die al een deel van je lichtvervuiling tegenhoudt, bvb een clip-in L-Pro van Optolong is ideaal

              Qua kleuren zou ik nog iets meer werken op de ware kleur van de Melkweg, maar dat is uiteraard persoonlijke smaak

              Kwestie hoe fel je de Melkweg erop zet is ook kwestie van smaak, hoe meer belichtingen je maakt hoe beter de stofwolken erdoor zullen komen.
              Zeker als je werkt met een tracker en langere belichting met filter
              Maar dat is ook smaak gebonden net zoals lange sluitertijden bij water, het is maar wat je wil bereiken

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Melkweg, de eerste poging.

                Voor een eerste poging zeker niet verkeerd hoor.
                Mijn vermoeden is dat de lichtvervuiling DE storende factor is.
                2 weken geleden ook een poging gedaan, die niet het gewenste effect opleverde. Ik kreeg ook totaal geen "leven" in de melkweg.
                Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                Vriendelijke groeten, Johan

                Comment


                • #9
                  Re: Melkweg, de eerste poging.

                  Een resultaat dat er mag wezen
                  bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Melkweg, de eerste poging.

                    Een geslaagde eerste poging

                    De lichthinder valt nog best mee op die locatie al je het mij vraagt. Tot 30° hoogte heb je er sowieso in onze regio last van.

                    Een lichthinder onderdrukkingsfilter (CLS of LPS) is geen wondermiddel en brengt enkele bijkomende issues met zich mee.

                    Door vooral oranje licht weg te filteren krijgen de opnamen een vreemd kleurtje waar de witbalans van je camera geen blijf mee weet
                    De nieuwste filters laten wel een paar pieken oranje licht door in tegenstelling tot mijn IDAS LPS D2 filter wat het kleurprobleem wellicht reduceert.
                    Een voordeel is wel dat de kleuren van de nevels beter gaan doorkomen, zelfs met een niet gemodificeerde sensor.

                    Je gaat ook je sluitertijden moeten verhogen, nu met een 28mm kan je tot 15sec gaan. Je gaat dan wel rekening moeten houden met de beweging van de aarde (en lichthinder).
                    Persoonlijk zou ik naar 15 DARKS gaan en 15 BIAS frames. Een 10-tal Flats is ook een goed idee, al vrees ik dat dat op locatie een issue zal zijn.

                    (Optolong heeft een clip-in LPS filter voor Sony die ook het licht van LED-licht reduceert.)
                    Rudy,

                    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                    Comment

                    Working...
                    X