Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Like diamonds in the sky

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Like diamonds in the sky

    De Zeven Zuster, het Zevengesternte, de plejaden, Messier gaf dit object het nr 45 in het kort M45

    M45 is een open sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier (Taurus) omgeven met stofwolken. Deze ligt naast de deur op amper 443 lichtjaar.
    De Plejaden zijn visueel goed zichtbaar zelfs met de lichthinder in onze contreien. Met de verrekijker of telelens zie je snel 10-tallen sterren. In januari staat M45 hoog aan de hemel, het lijkt op een vlekje.
    De Plejaden waren reeds gekend in de oudheid. In 700 v.Chr. werden ze o.a. genoemd in enkele geschriften van Homerus en Hesiodus. Ze speelden ook een rol in de mythologie van verschillende culturen.



    Stack van 87x90sec + 68x120sec
    Meer info op: Astrobin

    Na de sessie rond 1 uur zat er een dun laagje ijs op de apparatuur het was op dat moment -3°C. Ja, je moet er iets voor over hebben
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Like diamonds in the sky

    Mooi Rudy, je hebt hier duidelijk meer contrast ingestoken dan je vroegere beelden en persoonlijk vin ik dat beter
    Ook mooie kleuren.
    De diffractie spikes zijn voor mij wat teveel aanwezig, maar dat is kwestie van smaak, ik werk met refractors, dus daarmee ...

    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
    Na de sessie rond 1 uur zat er een dun laagje ijs op de apparatuur het was op dat moment -3°C. Ja, je moet er iets voor over hebben
    Gelukkig kan je zelf binnen in de warmte zitten hé, dat was vroeger wel anders

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Like diamonds in the sky

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooi Rudy, je hebt hier duidelijk meer contrast ingestoken dan je vroegere beelden en persoonlijk vin ik dat beter
      Ook mooie kleuren.
      De diffractie spikes zijn voor mij wat teveel aanwezig, maar dat is kwestie van smaak, ik werk met refractors, dus daarmee ...

      Gelukkig kan je zelf binnen in de warmte zitten hé, dat was vroeger wel anders

      grts
      Sieg
      Dank je Sieg,

      Een andere postprocessing techniek die ik nu altijd gebruik voor deep sky. Geeft mooiere kleuren en meer contrast.
      Ha diffractie spikes, ik wist dat je daar een opmerking ging over maken Ben er zelf gek van
      Denk eraan om een tweede Newt aan te schaffen een f/4 250mm 2x sneller en 30% meer focale lengte

      Vorig jaar zat ik uren te bibberen in het tuinhuisje met de laptop verbonden via een 5 meter USB 3 kabel die naar een USB-HUB op de telescoop ging.
      Vandaag lekker binnen via Wifi aangemeld op de minicomputer op de telescoop. Maakt ook het opstellen een stuk sneller
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Like diamonds in the sky

        Op de vlucht voor Orion. Mooi om de "sluiers" zo duidelijk te zien.

        Comment


        • #5
          Re: Like diamonds in the sky

          Ik moest onmiddellijk denken aan "Nightflight to Venus" voor wie Boney M nog kent

          Knappe foto !
          Mvg Philip

          Comment


          • #6
            Re: Like diamonds in the sky

            ken er natuurlijk niks van...maar dit is wel een prachtig beeld...

            Groeten
            Freddy
            https://fredor2.wixsite.com/my-site

            Comment


            • #7
              Re: Like diamonds in the sky

              prachtige foto ,helemaal onbekend terrein voor mij

              Comment


              • #8
                Re: Like diamonds in the sky

                Vroeger (in Afrika) al de sterrenhemels van de twee halfronden kunnen zien met een goede verrekijker. Deze sprongen er uit (zelfs met het blote oog).
                Maar dan heb je geen spikes, en fotografisch valt daar heel wat voor te zeggen. Zoals hier.
                Prachtig beeld.
                Groetjes,
                Xavier
                Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                Laat de commentaren maar komen.

                Comment


                • #9
                  Re: Like diamonds in the sky

                  Dank je voor de leuke reacties

                  Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
                  Vroeger (in Afrika) al de sterrenhemels van de twee halfronden kunnen zien met een goede verrekijker. Deze sprongen er uit (zelfs met het blote oog).
                  Maar dan heb je geen spikes, en fotografisch valt daar heel wat voor te zeggen. Zoals hier.
                  Prachtig beeld.
                  Groetjes,
                  Xavier
                  De Plejaden zijn idd goed waar te nemen, zeker als je zonder lichthinder kan kijken.
                  Zalig dat je beide halfronden kon bekijken, er zitten enkele mooie deep sky objecten in het zuidelijkhalfrond.
                  't Is daar wel behelpen om je statief af te stellen, ze hebben daar geen Poolster

                  De spikes zijn een gevolg van de ophanging van de secundaire spiegel, zelf vind ik het een toegevoegde waarde, anderen vinden het storend Maar als je met een Newton werkt kan je er niet omheen.

                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Like diamonds in the sky

                    Hoe werkt dat dan Rudy? Zou het helpen om die armen met superzwarte verf te bekleden?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Like diamonds in the sky

                      De spikes worden gevormd door de afbuiging van het licht rond voorwerpen die in het lichtpad staan in dit geval de spider die de tweede spiegel op zijn plaatst houdt.
                      Zwart schilderen is geen oplossing (ze zijn al zwart). Mijn nieuwe f/4 Newton Astrograph 1000mm is binnenin helemaal zwart om de reflectie te verminderen en het contrast te verhogen. Deze heeft ook een betere focusser.

                      De focusser is die metalen buis rechts op de foto en die zie je ook op de resultaten (als je het weet )
                      Dit is een one shot van een ster, redelijk onscherp, die neem ik om de uitlijning van de spiegels na te kijken onderaan zie je de focusser uitsteken, die zou ik moeten upgraden, maar een nieuwe focusser kost meer dan de volledige instap telescoop (299€ nieuwprijs voor die ik heb 750mm f/5). Dus daarom een nieuwe Newt.



                      Je kan wel leuke dingen doen met diffractie zelfs met een lens. Ik ken iemand die met lenzentelescopen werkt (refractors) en die klemt breiwol over zijn lens in kruisvorm, dan heeft ie ook spikes met zijn refractor
                      En je kan creatief zijn, plaats je breiwol oid in de vorm van een Mercedesster voor je lens dan heb je 6 spikes. (om een kruis te krijgen hoef je slechts twee armen van het kruis te hebben, maar dat is moeilijk te bevestigen

                      Als je er echt van af wil kan je de spider vervangen door eentje met gebogen armen.
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Like diamonds in the sky

                        Mooi beeld, als het geen "dagelijkse kost" is kan ik dat stereffect best pruimen.
                        Goede uitleg ook. Eigenlijk komt het neer op de stereffectfilters die vroeger voor de lens geplaatst werden en die bestonden in verschillende versies, kruis, 6 lijnen e.a.
                        Last edited by Frakske; 31 januari 2022, 09:47.
                        bedankt om te kijken of te reageren, frans !

                        Comment


                        • #13
                          Re: Like diamonds in the sky

                          Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                          Mooi beeld, als het geen "dagelijkse kost" is kan ik dat stereffect best pruimen.
                          Goede uitleg ook. Eigenlijk komt het neer op de stereffectfilters die vroeger voor de lens geplaatst werden en die bestonden in verschillende versies, kruis, 6 lijnen e.a.
                          Inderdaad dat waren eerder krassen omdat je korter bij moet focussen.
                          Met een spider van 0.5mm raak je bij astrofotografie goed weg omdat je kortste focusafstand toch een slordige 350.000Km is.
                          Je kan het vergelijken met door een draad fotograferen met een telelens.
                          Groot diafragma, focus bijna op oneindig en de draad is niet meer te zien. Hij is er nog wel maar is zo breed uitgerokken dat je hem niet meer ziet.
                          Dat geldt ook voor de centrale vangspiegel, focus je op 500m dan zie je een hinderlijk zwart vlekje, op 350.000km is dat wel weg.

                          Bij een Newt heb je wel altijd die diffractie spikes, hoe helderder de ster hoe groter de spike.
                          Je kan opteren voor een Maksutov-Newton, die heeft een glazen correctieplaat waar de vangspiegel in hangt i.p.v. een spider.
                          Naast de Newton zijn er nog tal van andere concepten van spiegeltelescopen al dan niet met een spider en uiteraard de lenzentelescopen.

                          De Hubble en James Webb zijn ook spiegeltelescopen
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Like diamonds in the sky

                            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                            De Hubble en James Webb zijn ook spiegeltelescopen
                            Ben benieuwd naar de resultaten van die laatste

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Like diamonds in the sky

                              Heel mooie diamanten! Mooi dat blauw!
                              www.erikthomas.be

                              Comment

                              Working...
                              X