Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Les carrelets

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Les carrelets



    Een carrelet, ook wel ableret, carré of échiquier genoemd, is een soort net met vierkante mazen, dat op twee hoepels is vastgezet en aan het uiteinde van een lange stok wordt gehangen. Tot aan de XIXe eeuw werd het beschouwd als een professioneel visserstuig, terwijl het tegenwoordig meer wegheeft van een uitrusting voor een pleziervisser.


    Een verder uitgewerkte structuur
    Van een eenvoudig gereedschap geeft het woord carrelet tegenwoordig een ingewikkelder bouwsel aan, waarbij het net vastgemaakt is aan een houten vlot op palen, waarop ook de vissershut staat en dat via een ponton verbonden is met het vasteland. Het net hangt aan een mast en wordt omhoog en omlaag bewogen met een lier.

    De carrelets, wachters aan de kust
    Deze “loopbruggen op stelten” die overal langs de kust van de Charente-Maritime te vinden zijn maken volledig deel uit van het erfgoed van dit kustgebied. De storm van 1999 heeft 90% van de 700 carrelets in het departement vernietigd, die langzaamaan weer worden opgebouwd: ongeveer 2/3 staat weer. Deze “wachters in zee” wekken ieders nieuwsgierig op.

    Ook in februari van dit jaar werden door de storm heel wat carrelets vernietigd!!

    Zie hier één ervan!!

    Gr Pascale
    Eerlijkheid duurt het langst!!
    Mijn website: http://www.degrafon.be/

  • #2
    Re: Les carrelets

    Die staat er mooi op
    bedankt voor de uitleg ook!
    Groeten!

    500px / Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Les carrelets

      Ik vind de sombere sfeer hier mooi bij passen

      Comment


      • #4
        Re: Les carrelets

        Oorspronkelijk geplaatst door Wimlett Bekijk bericht
        Ik vind de sombere sfeer hier mooi bij passen
        straalt idd een mooie sombere sfeer uit....

        Comment


        • #5
          Re: Les carrelets

          Deze heeft precies ook al het één en ander meegemaakt......maar op die manier zijn ze wel veel fotogenieker dan de nieuwere of herstelde . Knappe sfeervolle foto
          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

          Comment


          • #6
            Re: Les carrelets

            leuk gezien en in beeld gebracht
            ik droomde van duizend nieuwe wegen...ik ontwaakte en nam de oude weg...
            *BD1034BE

            Comment


            • #7
              Re: Les carrelets

              IK zou mijn geld op die stevigheid niet willen verwedden...
              Het is een mooie opname al vind ik de grond waar dat ding op staat wel wat storend overkomen..Is makkelijk weg te werken waardoor je toch een ander beeld gaat krijgen.
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

              Comment


              • #8
                Re: Les carrelets

                Knappe plaat waarmee je bewijst dat warm zonlicht niet altijd nodig is om een mooie foto te maken. Een zoveelste bewijs van je "fotokunde"
                Geniet van foto's maken

                Comment

                Working...
                X