Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Komeet Neowise

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Komeet Neowise

    Niet simpel om een plek te vinden zonder lichtvervuiling... Een volgende keer had ik graag een voorgrond en lichtende nachtwolken mee op de foto (voor de bucket list!)

    Amateur fotograaf,
    lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

  • #2
    Re: Komeet Neowise

    Intrigerend! Mooi gmaakt vind ik
    http://www.smuttynose.nl

    Comment


    • #3
      Re: Komeet Neowise

      Al is het niet zo in werkelijkheid, maar ik zou hem een kwartslag draaien.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Komeet Neowise

        Een nieuwe nacht, een nieuwe poging. Dit keer met een 100mm prime lens


        Amateur fotograaf,
        lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

        Comment


        • #5
          Re: Komeet Neowise

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          Al is het niet zo in werkelijkheid, maar ik zou hem een kwartslag draaien.
          grt,bouk.
          Het is wél in werkelijkheid zo Bouk
          De meesten hebben een fout idee hoe een komeet moet staan doordat ze dit in films zo zien
          Ik zou zeggen kijk even buiten deze nacht, je woont daar toch in het hoge noorden van Nederland, en je ziet hem meteen met het blote oog
          Al is hij uiteraard niet zo licht als op deze foto's maar dat is nu net het gemak van een camera en hoort erbij als je iets duidelijk wilt laten zien aan de nachthemel

          grts
          Sieg
          Last edited by Sieg; 12 juli 2020, 19:46. Reden: aanvulling
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Komeet Neowise

            Prima registratie en een dankbaar onderwerp
            Bij de eerste is je sluitertijd te lang, zie de sterren die streepjes zijn en de onscherpte op de komeet.
            Bij de tweede zit je ernaast qua focus, je sterren moeten mooie puntjes zijn
            De regel van 500 is ietwat een richtlijn, makkelijk om je sluitertijd te bepalen
            Zorg ook voor een stevig statief en gebruik het grootste diafragma van je lens, liefst minimaal f2,8 als het kan nog groter (lagere f waarde)
            Je sluitertijd bepaal je dan heel simpel door bovenstaande regel ( bvb 250mm = max 2 sec.) enz...
            Als laatste regel je dan je iso door stapsgewijs op te voeren totdat je hemellichaam duidelijk in beeld op je camera komt, that's it
            Qua lichtvervuiling heb je weinig problemen om deze komeet vast te kunnen leggen, zelfs boven een stad is hij nog duidelijk waar te nemen

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 12 juli 2020, 19:55. Reden: aanvulling
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Komeet Neowise

              Dank je, Sieg. Waardevolle tips die ik kan meepakken!
              Amateur fotograaf,
              lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

              Comment


              • #8
                Re: Komeet Neowise

                De voorbije nacht stond de komeet er al zeer zwakjes bij, dit zal de laatste foto zijn die ik van deze komeet kan maken.
                Het was een leerrijke ervaring, toch wat bijgeleerd :-)

                Amateur fotograaf,
                lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                Comment


                • #9
                  Re: Komeet Neowise

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Het is wél in werkelijkheid zo Bouk
                  De meesten hebben een fout idee hoe een komeet moet staan doordat ze dit in films zo zien
                  Lees mij tekst even goed..is nl precies wat jij bedoeld.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Komeet Neowise

                    Oorspronkelijk geplaatst door Positivo Bekijk bericht
                    De voorbije nacht stond de komeet er al zeer zwakjes bij, dit zal de laatste foto zijn die ik van deze komeet kan maken.
                    Het was een leerrijke ervaring, toch wat bijgeleerd :-)
                    Zo te zien toch al een beter resultaat hé, hopelijk had je iets aan de tips
                    Ja nochtans komt de komeet volgende weken pas het dichtst bij de aarde staan, het nadeel is dan wel dat hij verder van de zon af staat en daardoor ook de staart minder opvalt
                    We hebben toch weer iets meegemaakt wat je niet zoveel meer zal meemaken, en voor mij persoonlijk is het echt wel kicken op het moment dat je deze in het vizier hebt.
                    Hopelijk nog enkele wolkenloze nachten en kunnen we er nog iets van maken, al heb ik ook al een rijtje geslaagde opnames liggen ;-)

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 18 juli 2020, 20:32.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Komeet Neowise

                      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      Lees mij tekst even goed..is nl precies wat jij bedoeld.
                      grt,bouk.
                      Juist, nu snap ik het Bouk wat je bedoelde,
                      Dus de foto een kwartslag draaien als voorstel maar in werkelijkheid staat hij zoals hier getoond
                      Was even een doordenkertje hoor

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Komeet Neowise

                        Fijn, dat het steeds beter wordt. Leuk hoor.
                        De 2e vind ik qua idee het beste, alleen een volgende keer even 2 foto's maken met een met de focus op de begroeiing. En dan even stacken.
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Komeet Neowise

                          Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                          Fijn, dat het steeds beter wordt. Leuk hoor.
                          De 2e vind ik qua idee het beste, alleen een volgende keer even 2 foto's maken met een met de focus op de begroeiing. En dan even stacken.
                          Inderdaad, dat staat op m'n te-doen lijstje ;-)
                          Amateur fotograaf,
                          lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

                          Comment

                          Working...
                          X