Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kempische Landschappen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kempische Landschappen

    Vanmiddag even op stap geweest, niet eens zo ver van huis, enkel gewapend met de 50D + EF-S 10-22mm + polafilter. Is het wat?

    #1

    #2

    #3
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

  • #2
    Re: Kempische Landschappen

    1 ,en 3 zijn goed Lec naar mijn mening

    grtjs

    jeannot

    Comment


    • #3
      Re: Kempische Landschappen

      F3 vind ik qua compo de beste.. hij oogt wat licht, zou nog wat blauw-contrast durven toevoegen en de helderheid wat aanpassen (haartje minder), dan komt het blauw en de wolken nog beter uit...vervolgens wat meer belichting toepassen (ook weer een haartje, zodat de wolkies er nog wat uit kunnen knallen) het groen zou ook ietsie gepimpt kunnen worden, niet veel, maar een tikkie...

      Mooie plaat! hou hiervan!!

      Comment


      • #4
        Re: Kempische Landschappen

        Drie mooie prentjes laat daar geen twijfel over bestaan, maar:
        Bij #1 Is de pola filter te ver naar rechts. (het effect zit in de rechtse hoek)
        Bij #2 zit alles heel goed (hier is de lucht zoals het moet)
        Bij #3 zit de filter verkeerd. (hier zie je helemaal geen pola effect)
        Dit toont nogmaals aan hoe moeilijk het is een pola te gebruiken met een UWA objectief.
        De foto's zijn echter niet verloren en kunnen mooi bewerkt worden in PS.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Kempische Landschappen

          Dank voor jullie opbouwende commentaren. Daarmee kan ik aan de slag. Het valt inderdaad niet mee de pola-filter met luchten zoals vandaag optimaal te benutten. Vooral #3 (nochtans mijn persoonlijk lievelings-landschap) valt erg bleekjes uit. 't Is dan ook de enige die eigenlijk met tegenlicht genomen is. Ik had vandaag wel geen uitgebrande luchten, en dat is me ook wat waard.
          Ik ga morgen proberen of ik met Sjinoucks opmerkingen #3 wat kunnen "pimpen".
          Want... deze drie foto's zijn via Aperture (waarmee ik pas sinds enkele dagen aan de slag ben) wat "opgepoetst", maar meer dan dat ook niet.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Kempische Landschappen

            Qua compositie vind ik de tweede de beste. Wel vind ik het licht in de drie foto's te hard voor landschapsfotografie. In foto drie komt het licht van de verkeerde kant, een beetje met de levels spelen kan de foto toch wat meer pit geven.

            Groeten
            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Kempische Landschappen

              Waarschijnlijk ook de tijd van de dag (zon op het hoogst), maar de wolken waren zo mooi op dat moment. Later is de lucht helemaal uitgeklaard, en zien we geen wolken meer.

              Als ik eens wist hoe ik met Sjinoucks en Toktoks tips mijn derde zou kunnen verbeteren. Het blauw kan ik iets verbeteren met een Selective Color laag in PS CS3, maar groen doet blijkbaar niet veel.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Kempische Landschappen

                Kleine poging gedaan om #3 wat te "pimpen": opnieuw naar psd-file (export uit Aperture), in PS CS3 Filters>Photomatix>Tone mapping, daarna nog een beetje de levels aangepast, en afwerking as usual. Hopelijk is dit beter?

                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Kempische Landschappen

                  LesC, ik had deze binnen gehaald en als "camera raw" bewerkt in Photoshop CS4.
                  Ik weet niet of je Photoshop hebt maar in "camera raw" heb je alle levels om de foto aan te passen. Voor de lucht heb ik dan een in een nieuwe laag een gradient layer gemaakt en is de lucht nog precies zoals van een pola filter.

                  Grtz, RF
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kempische Landschappen

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Het valt inderdaad niet mee de pola-filter met luchten zoals vandaag optimaal te benutten. Vooral #3 (nochtans mijn persoonlijk lievelings-landschap) valt erg bleekjes uit. 't Is dan ook de enige die eigenlijk met tegenlicht genomen is. Ik had vandaag wel geen uitgebrande luchten, en dat is me ook wat waard.
                    Ahaaaa, tegenlicht genomen zegt u, maar dan heeft de pola geen enkel effect hoor.
                    Vandaar dus die lichtblauwe lucht ook.

                    Grtz, RF
                    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kempische Landschappen

                      misschien kan een grijsfilter hier helpen bij de derde foto?
                      Marsje

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kempische Landschappen

                        @Red Falcon. Ik werk met CS3; weet wel dat CS4 een stuk verder staat - nog niet zo lang geleden een demo/cursus Lightroom via onze fotoclub meegemaakt.
                        Maar omdat ik Mac-gebruiker ben, wilde ik met Aperture (de Mac tegenhanger van Lightroom, wat volgens de lesgever dezelfde eigenschappen/kracht zou hebben als Adobe Camera Raw van CS4) dit proberen te verbeteren. Het wordt wat laat, maar ik ga morgen in Photoshop CS3 jouw tips proberen.

                        @hurray (en Red Falcon): bij gebrek aan ND-filter (ben er nog niet helemaal uit) was ik vandaag naar aanleiding van een ander draadje hier, alvast met mijn pola filter aan de slag gegaan. Ik ben er intussen van overtuigd dat de pola bij tegenlicht weinig tot geen effect heeft. (maar het was het proberen waard)
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kempische Landschappen

                          In CS3 kan die bewerking ook hoor.
                          Alleen is die bij mij in het Nederlands en mijn Master Collection CS4 In uw moedertaal

                          Grtz, RF
                          Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kempische Landschappen

                            Even los van de compositie's;

                            #1 is mooi qua kleur, ok de rechter bovenhoek is wat donkerder van kleur maar dat stoort niet echt.

                            #2 Is behoorlijk blauw, maar dat schijnt goed in de smaak te vallen.
                            #3 Is wat bleek.

                            Voor mij de kleur van #1 en de compo van #2.
                            Ik ben er klaar mee.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kempische Landschappen

                              ik vind ze zeker geslaagd !! Met de straffe zon de laatste dagen heb ik ook snel last van 'te lichte foto's'. De aangepaste derde foto vind ik een goede verbetering ..
                              ::| Verbeelding |::

                              Comment

                              Working...
                              X