Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iris Nevel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Iris Nevel

    De Iris Nevel, ofwel Caldwell 4 (cataloog Caldwell anno 1995) is een reflectienevel die het blauwe licht van de centrale ster reflecteert.
    De meeste nevels reflecteren rood licht, waardoor de Iris Nevel vrij uniek is.

    Met een magnitude van slechts 6.80 is de Iris nevel in onze contreien niet zichtbaar met het blote oog, de open sterrencluster die ook deel uitmaakt van Caldwell 4 uiteraard wel.

    De stof- en gaswolken die niet belicht worden door naburige sterren, bedekken als een zwarte sluier de achterliggende sterren, wat de nevel toch wat mysterieus maakt (vind ik )

    De Iris Nevel werd in 1784 ontdekt door William Herschel en staat op 1400 lichtjaar van de aarde



    Opname:
    Skywatcher N150-750
    Camera ZWO ASI 294 MC PRO

    Over 2 nachten: 109 opnamen van 240sec = 7h20 belichting
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Iris Nevel

    Heel mooi Rudy, ook de donkere nevel komt er goed uit hier
    Heb je al iets vernomen van de nieuwe montering ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Iris Nevel

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Heel mooi Rudy, ook de donkere nevel komt er goed uit hier
      Heb je al iets vernomen van de nieuwe montering ?

      grts
      Sieg
      Tnx Sieg,

      Zou volgende maand geleverd worden, doch bij Astroshop staat nu al september als beschikbaarheid en de winkel waar ik besteld heb koopt via Astroshop. We zien wel.
      Ondertussen heb ik mijn observatorium geautomatiseerd. Na de polar- en ster kalibratie ga ik lekker binnen achter de laptop zitten en bedien ik de hele zwik remote via het mesh Wifi 6 netwerk
      De opnames lopen nu vanaf zonsondergang tot zonskomst en N.I.N.A. houdt de boel in de gaten terwijl ik slaap, veel efficiënter.

      Grtjs
      Rudy
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Iris Nevel

        Heel mooi. Ik kan blijven kijken naar astrofotografie.

        Comment


        • #5
          Re: Iris Nevel

          heel knap en de uitleg is ook verhelderend
          https://www.behance.net/Lynx1966

          Comment


          • #6
            Re: Iris Nevel

            fantastisch, makes me dream naar HEEEEL verrre plaatsen !!!
            de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
            Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

            Comment


            • #7
              Re: Iris Nevel

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Tnx Sieg,

              Zou volgende maand geleverd worden, doch bij Astroshop staat nu al september als beschikbaarheid en de winkel waar ik besteld heb koopt via Astroshop. We zien wel.
              Ondertussen heb ik mijn observatorium geautomatiseerd. Na de polar- en ster kalibratie ga ik lekker binnen achter de laptop zitten en bedien ik de hele zwik remote via het mesh Wifi 6 netwerk
              De opnames lopen nu vanaf zonsondergang tot zonskomst en N.I.N.A. houdt de boel in de gaten terwijl ik slaap, veel efficiënter.

              Grtjs
              Rudy
              Het is inderdaad erg gesteld met het uitleveren van astromateriaal, ik zit zelf al van half januari te wachten op sommige dingen die ik toen besteld heb.
              En nergens over de wereld verkrijgbaar blijkbaar, is dus niet alleen in Europa zo

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Iris Nevel

                Thx om dit prachtige beeld te delen met ons inclusief de bijkomende info.
                Dit verborgene zichtbaar maken moet een heerlijk gevoel geven.

                Groetjes,
                Dirk

                Comment

                Working...
                X