Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het boze oog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Het boze oog

    Eindelijk enkele (korte) heldere nachten na elkaar

    Drie nachtjes op object 64 uit de Messier cataloog gewerkt.

    Enne ChatGPT geeft dit als uitleg erbij:
    Messier 64 (M64), ook bekend als het Zwarte Oogstelsel, Evil Eye Galaxy of Sleeping Beauty Galaxy, is een beroemd spiraalvormig sterrenstelsel dat zich bevindt in het sterrenbeeld Coma Berenices. Het stelsel heeft een schijnbare magnitude van 9,36 en ligt op een afstand van 24 miljoen lichtjaar van de Aarde. Het stelsel heeft de aanduiding NGC 4826 in de New General Catalogue. M64 staat bekend om de spectaculaire grote donkere band van stof voor zijn heldere centrale regio, die het stelsel de bijnamen het Zwarte Oog of Evil Eye heeft opgeleverd. De stofband heeft astronomen ook geholpen om te schatten welke kant van M64 dichter bij ons staat. Het lijkt de zuidelijke kant van het sterrenstelsel te zijn. M64 is lid van de Canes Venatici I Group, ook bekend als de M94 Group of de Canes Venatici Cloud, een kleine losse groep sterrenstelsels binnen de Virgo Supercluster, gelegen in de sterrenbeelden Coma Berenices en Canes Venatici.



    Apparatuur:
    Skywatcher Quattro 250 (1000mm, f/4)
    ZWO ASI 294 MC PRO (clear glass; 4144x2822 pixels, 4.68µm; 14bit ADC, out 32bit)
    Nacht 1: Filter Optolong IR/UV cut
    Nacht 2 & 3 : Filter Optolong LPro
    Statief (mount) Skywatcher EQ6-R
    Capteer software: N.I.N.A.; EQMOD; ASTAP; Phd²
    Postprocessing: DeepSkyStacker; PixInsight; Photoshop CC
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Het boze oog

    Staat er mooi op Rudy, staat ook nog op m'n todo lijstje, zal niet meer voor dit jaar zijn
    Nu druk aan het profiteren van de Supernova in M101, waarschijnlijk zoals alle astrofotografen in de wereld ;-)
    Mooie afwerking heb je hier gedaan, knap resultaat

    Trouwens, wat zijn de nachten kort hé nu ....

    grts
    Sieg

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Het boze oog

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Staat er mooi op Rudy, staat ook nog op m'n todo lijstje, zal niet meer voor dit jaar zijn
      Nu druk aan het profiteren van de Supernova in M101, waarschijnlijk zoals alle astrofotografen in de wereld ;-)
      Mooie afwerking heb je hier gedaan, knap resultaat

      Trouwens, wat zijn de nachten kort hé nu ....

      grts
      Sieg

      grts
      Sieg
      Dank je Sieg,

      Ongeveer 3 uur donker genoeg, erg weinig. Dan heb je wel voordeel van een f/4 telescoop.
      De supernova in M101 staat vanaf vannacht op de agenda Wou eerst M64 af hebben.

      BTW, ik had inderdaad een lichtlek waardoor de achtergrond niet echt egaal was. cfr. vorige post
      Via de primaire spiegel komt er licht binnen. Skywatcher (el cheapo) schermt die niet af zoals bij de betere merken.
      Ik hang nu een frigotasje van de Beenhouwer achteraan over de buis tot ik iets beters vind, 't is geen zicht maar het helpt
      Last edited by Rudy M.; 28 mei 2023, 07:29.
      Rudy,

      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

      Comment


      • #4
        Re: Het boze oog

        fraai... altijd mooi het universum..

        Comment


        • #5
          Re: Het boze oog

          Mooie galaxy. En wat ben ik al benieuwd naar die supernova !

          Comment


          • #6
            Re: Het boze oog

            Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
            Mooie galaxy. En wat ben ik al benieuwd naar die supernova !
            Dank je

            Een supernova in een sterrenstelsel 25 miljoen lichtjaar verwijderd... Spectaculair is dat niet echt, maar een nice to have in je verzameling
            Last edited by Rudy M.; 27 mei 2023, 22:00.
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Het boze oog

              Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Dank je Sieg,

              Ongeveer 3 uur donker genoeg, erg weinig. Dan heb je wel voordeel van een f/4 telescoop.
              De supernova in M101 staat vanaf vannacht op de agenda Wou eerst M64 af hebben.

              BTW, ik had inderdaad een lichtlek waardoor de achtergrond niet echt egaal was. cfr. vorige post
              Via de primaire spiegel komt er licht binnen. Skywatcher (el cheapo) schermt die niet af zoals bij de betere merken.
              Ik hang nu een frigotasje van de Beenhouwer achteraan over de buis tot ik iets beters vind, 't is geen zicht maar het help
              Dacht het hé, ik had het je gezegd dat je een lichtlek had, was duidelijk zichtbaar in je foto's als je wist waarop te letten.
              Bijna elke Newton heeft wel last van licht dat binnenkomt langs de primaire spiegel en/of de focusser.
              Ik ken mensen die gebruiken een zwarte douchemuts, alles is beter dan niks uiteraard.
              Kan je uiteraard ook makkelijk zelf maken met wat karton en een spuitbusje verf, en zoals Quiv het zegt, dan heb je makkelijk een "buttplug" voor je scope

              Ja ik had er voor gekozen om eerst M101 vast te leggen met de supernova, al enkele dagen subs aan het binnehalen, veel zijn voor de vuilbak, af en toe een windstootje en met dat aantal mm heb je daar al snel last van uiteraard, ondanks dat de EQ6R een stevige montering is.
              De reden waarom ik die eerst wilde vastleggen is om het verschil te zien met mijn eerdere subs die ik vorige maand gemaakt heb van M101, leuk om de beelden dan naast elkaar te leggen.
              Maar de eigenlijke reden was dat ik M101 dan kon vastleggen zonder enige antipollution filter, dus enkel een UV-IR.
              Ondertussen is de maan al 50%, staat ter hoogte van M101 en moet ik dus de laatste reeks subs maken met de L Pro of de Idaz, daar ben ik nog niet uit.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: Het boze oog

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                Dacht het hé, ik had het je gezegd dat je een lichtlek had, was duidelijk zichtbaar in je foto's als je wist waarop te letten.
                Bijna elke Newton heeft wel last van licht dat binnenkomt langs de primaire spiegel en/of de focusser.
                Ik ken mensen die gebruiken een zwarte douchemuts, alles is beter dan niks uiteraard.
                Kan je uiteraard ook makkelijk zelf maken met wat karton en een spuitbusje verf, en zoals Quiv het zegt, dan heb je makkelijk een "buttplug" voor je scope

                grts
                Sieg
                Mijn probleem is dat het een Quattro 250 is, de buis heeft een diameter van 28cm een douchekap gaat daar dus niet over.
                Er bestaan douchekappen voor mensen met dreadlocks die gaan tot 30 cm, maar nog geen gevonden die ook lichtdicht is.
                Het zal dus waarschijnlijk knutselen worden.
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: Het boze oog

                  toch weer fascinerend om te zien !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het boze oog

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                    Mijn probleem is dat het een Quattro 250 is, de buis heeft een diameter van 28cm een douchekap gaat daar dus niet over.
                    Er bestaan douchekappen voor mensen met dreadlocks die gaan tot 30 cm, maar nog geen gevonden die ook lichtdicht is.
                    Het zal dus waarschijnlijk knutselen worden.
                    Out of the blue . Zou een open- en doorgesneden binnenband van een fiets niet kunnen helpen? Die kun je denk ik dan, gemakkelijk aanspannen.
                    Het is maar een gedacht,
                    Xavier
                    Canon R6 + 60D en enkele stukken glas (Ook een GSM...)
                    Sinds mijn pensioen, medewerker en sinds kort, bestuurslid.
                    Laat de commentaren maar komen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het boze oog

                      Oorspronkelijk geplaatst door xaviermortsel Bekijk bericht
                      Out of the blue . Zou een open- en doorgesneden binnenband van een fiets niet kunnen helpen? Die kun je denk ik dan, gemakkelijk aanspannen.
                      Het is maar een gedacht,
                      Xavier
                      Dat is het probleem niet, ik heb een lang rek liggen maar ben niet zo handig met een naaimachine
                      toch bedankt voor de tip
                      Rudy,

                      Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                      Comment

                      Working...
                      X