Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fjallsárlón

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Fjallsárlón

    dit is een kleine gletsjertong van de IJslands grootste gletsjer, de Vatnajökull, daarnaast heb je grotere broer Jökulsárlón ,die het meest bezocht wordt en waar je ook het kristalstrand vind met de aangespoelde ijsbrokken op het zwarte strand

    Extra grote versie om de mooie details te kunnen zien van 2000 pix (laat ik tijdelijk staan) vergeet de extra klik niet


    dank om te kijken

  • #2
    Re: Fjallsárlón

    heel mooi en een klik waard.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Fjallsárlón

      prachtplaat...met mooie kleuren.. knap vastgelegd.


      Rob,

      Comment


      • #4
        Re: Fjallsárlón

        Indrukwekkend landschap Patrick, heel mooi vastgelegd met perfecte kleuren
        De grote versie past bij mij net volledig op mijn scherm zonder te zoomen, is in dat opzicht dan nog indrukwekkender

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Fjallsárlón

          Prachtig beeld, de blauwe kleur van het ijs blijf ik toch magisch vinden!

          Comment


          • #6
            Re: Fjallsárlón

            Prachtig, vooral na de klik, wanneer de details er uitspringen.
            Ronny

            Comment


            • #7
              Re: Fjallsárlón

              Knap ijzig beeld ! Ik heb wel geen idee van hoogte-lengte-dikte verhoudingen, waarschijnlijk veel groter en indrukwekkender dan wat ik in gedachte heb nu
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Fjallsárlón

                Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                Knap ijzig beeld ! Ik heb wel geen idee van hoogte-lengte-dikte verhoudingen, waarschijnlijk veel groter en indrukwekkender dan wat ik in gedachte heb nu
                Als ik zou proberen de grote in te schatten, moest ik aan die grote ijsblok staan zou ik maar een heel klein ventje zijn, maar ik heb mij niet daar niet aan gewaagd [emoji23]

                Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Re: Fjallsárlón

                  Zeker de klik waard! Heel mooi die doorkijk door de ijsberg naar de gletsjer.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fjallsárlón

                    Zalig beeld en zeker de klik waard.

                    Dany

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fjallsárlón

                      Daarvoor moet in het hoge Noorden zijn en zelfs die wordt met afsmelten geconfronteerd. Een magistraal beeld Patrick waarin heelwat te ontdekken valt ook al lijkt dit op 't eerste zich niet zo !
                      Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fjallsárlón

                        Wat heerlijk om met jou mooie beelden te kunnen meegenieten van IJsland
                        Zo veel mensen, zoveel meningen
                        Groetjes Francine

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fjallsárlón

                          Oorspronkelijk geplaatst door G.R. Bekijk bericht
                          Daarvoor moet in het hoge Noorden zijn en zelfs die wordt met afsmelten geconfronteerd. Een magistraal beeld Patrick waarin heelwat te ontdekken valt ook al lijkt dit op 't eerste zich niet zo !
                          Dat afsmelten gaat veel rapper dan ik ooit had verwacht. De eerste gletsjer is er al zijn naam kwijt, sinds het verdwijnen van het laatste ijs hebben ze de Okjökull (jökull betekent gletsjer) veranderd in Ok. Bij de gletsjertong van Skaftafell stonden vroeger paaltjes met nummers, even nadenken leerde me dat het jaartallen moesten zijn en de plaats van de paaltjes duidde de grens van de gletsjer aan. Paaltjes opgeslagen in de GPS en terug thuis een beetje rekenwerk gedaan. Dat terugtrekken van die gletsjers is dus al lang bezig (eerste paaltje was 1900). Tussen 1900 en pakweg half 1980 bedroeg dat zo'n 11 m per jaar, tussen halfweg 1980 en dan (2006) was dat ongeveer verdubbeld. Niet veel later hebben ze de paaltjes weg genomen... In 2006 was ik voor het eerst bij de ijsgrot van Kverkfjöll, een lange tunnel van 200 m uitgesleten door een warm riviertje, bij mijn revisit in 2014 heb ik die grot gewoon niet meer gevonden. En idd : in heel het hoge noorden hetzelfde liedje. Weet je, 40 jaar geleden, in mijn 2e lic was één van mijn keuzevakken ecologie. Prof. Vandewalle had ergens de hand kunnen leggen op het witboek van toenmalig minister Claes, de stijgende CO2 waarden waren toen al bekend, het serre-effect ervan ook, maar -hou u goed vast- Vandewalle beweerde dat we naar een kleine ijstijd toe gingen en dat we een kansje hadden dat de CO2 in de lucht dat zou compenseren. Soit, ontkennen dat de boel aan het smelten is is als ontkennen dat de zon ondergaat in het Westen. Blijft alleen de vraag : wat is de reden ?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fjallsárlón

                            Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
                            Als ik zou proberen de grote in te schatten, moest ik aan die grote ijsblok staan zou ik maar een heel klein ventje zijn, maar ik heb mij niet daar niet aan gewaagd [emoji23]

                            Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
                            Ja, er zijn zo van die plekken waar er gewoon geen referenties voor de grootteverhoudingen zijn, ik heb er ook al meermalen op gevloekt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fjallsárlón

                              Heel mooi beeld met veel details.
                              https://www.instagram.com/tom.vdpoel/

                              Comment

                              Working...
                              X