Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fietser in bos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Fietser in bos



    Graag jullie opinie over volgende foto.

    Het gezicht van de fietser was niet optimaal scherp, maar de sfeer in de mist van de naderende fietser in de winter en de compositie leken me de moeite om toch iets met de foto te doen. De 'oplossing' bestond erin filters toe te passen die de foto een meer 'schilderachtig' uiterlijk meegeeft waardoor het gebrek aan scherpte van het gezicht van de fietser niet meer opvalt, en ook niet meer essentieel is. Tenminste dit is mijn opinie. Wat vinden jullie?

    Gerelateerde vraag...Hoe belangrijk is scherpte in een foto?

    Canon 550D camera met 18-135 mm lens op 44 mm / f 5,6 / 1/80 sec. / Iso 400 / 3456 x 5184 pixels, no cropping

  • #2
    Re: Fietser in bos

    ik vind het wel mooi gedaan ,als ik vooral jou bedoeling lees , komt het wel op deze manier mooi tot zijn recht ,het beeld wordt op deze manier een beetje dromerig surrealistisch .
    "hoe belangrijk is scherpte in een beeld ?" in mijn ogen hangt het vooral wat je bedoeling is , bij de meeste beelden verlangt met scherpte , maar je kan ook spelen zoals met scherpte diepte ,waarbij er soms maar een klein deeltje scherp is om alle aandacht er naar toe te trekken , bij gezichten of een dier ,zijn het vooral de ogen die heel belangrijk zijn, geen scherpe ogen = vuilbak , dit is niet bepalend in jou beeld om dat het beeld over zijn geheel wordt bekeken , je kan een panning maken waarbij niets scherp is maar een pracht van een beeld oplevert ,dus alles hangt van de situatie en vooral hetgeen jij wilt vertellen met jou foto

    Comment


    • #3
      Re: Fietser in bos

      Mijn eerste reactie was ook..."wat jammer het gezicht is niet zo scherp als zijn kan", maar als je kan afstappen van het heersende idee wat je hier weergeeft dat "geen scherpe ogen = vuilbak" opent dat nieuwe mogelijkheden. Zoals ze in Japan plegen te denken door hetzelfde woord te gebruiken voor 'probleem' als voor 'opportuniteit'. Ik hou wel van de sfeer in de foto. Het realisme wordt vervangen door een soort van magisch realisme.

      Dank je voor de commentaar.

      Comment


      • #4
        Re: Fietser in bos

        Dromerig sfeertje, doch komt het voor mij te artificieel over
        Een onscherp beeld kan soms mooiere zijn dan een beeld waar teveel aan gesleuteld is, naar mijn gevoel
        Scherpte is relatief, voor mijn dierenfotografie wil ik enkel scherpe beelden afleveren, doch soms heb ik ook een beeld met bewuste onscherpte en ook dat kan ik smaken
        En daar zit volgens mij het verschil; bewuste onscherpte of een fout bij het maken van de opname

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Fietser in bos

          Sfeer heeft dit beeld wel. Je hebt gered wat er te redden valt denk ik.

          Persoonlijk zou ik een serieus stuk van de bovenkant afdoen, zodat je de grijze lucht en onscherpe takken niet meer in beeld hebt. Compo wordt dan rustiger met meer nadruk op de fietser.
          Sony A7R mkIII - Sony 16-35mm F4 - Sony 24-70mm F2.8 GM - Sony 70-200mm F2.8 GM - Sony 90mm F2.8 Macro G
          Website - 500px - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Fietser in bos

            De gehele foto voelt wat 'soft' aan, en dat draagt hier zeker bij tot de sfeer.

            Niet technisch perfect, zoals je zelf ook aangaf, maar wel boeiend ! Voor mij een geslaagde.

            Comment


            • #7
              Re: Fietser in bos

              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Dromerig sfeertje, doch komt het voor mij te artificieel over
              Een onscherp beeld kan soms mooiere zijn dan een beeld waar teveel aan gesleuteld is, naar mijn gevoel
              Scherpte is relatief, voor mijn dierenfotografie wil ik enkel scherpe beelden afleveren, doch soms heb ik ook een beeld met bewuste onscherpte en ook dat kan ik smaken
              En daar zit volgens mij het verschil; bewuste onscherpte of een fout bij het maken van de opname

              grts
              Sieg
              ik kan volgen

              Comment


              • #8
                Re: Fietser in bos

                Als fotograaf staat het je natuurlijk vrij om in post "sfeer" toe te voegen. Dat is jouw keuze/visie en tenslotte tracht je die over te brengen op de kijker.

                Als je een dromerige sfeer wou oproepen hier ben je vrij goed geslaagd al vind ik het uitbloeien teveel aanwezig in de schaduwen en minder in de highlights. Imo zal omgekeerd een beter resultaat geven.

                Comment


                • #9
                  Re: Fietser in bos

                  Oorspronkelijk geplaatst door tcf Bekijk bericht
                  Als fotograaf staat het je natuurlijk vrij om in post "sfeer" toe te voegen. Dat is jouw keuze/visie en tenslotte tracht je die over te brengen op de kijker.

                  Als je een dromerige sfeer wou oproepen hier ben je vrij goed geslaagd al vind ik het uitbloeien teveel aanwezig in de schaduwen en minder in de highlights. Imo zal omgekeerd een beter resultaat geven.
                  Ik begrijp niet goed wat bedoeld wordt hier. Uitbloeien?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fietser in bos

                    het fenomeen "mist" nabootsen in nabewerking is heel moeilijk
                    goede poging trouwens maar het voelt toch wat kunstmatig aan
                    Peter
                    mijn website : klik

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fietser in bos

                      Oorspronkelijk geplaatst door blauwzwart Bekijk bericht
                      het fenomeen "mist" nabootsen in nabewerking is heel moeilijk
                      goede poging trouwens maar het voelt toch wat kunstmatig aan
                      Peter
                      De mist was er ook in het origineel. Dit is de onbewerkte foto. Er werden geen lokale aanpassingen gedaan, enkel globale, dus over heel de foto.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fietser in bos

                        speciale bewerking, ook ik zou bovenaan wat knippen. sfeer zit goed, filters een beetje te opvallend.
                        Groetjes, Herman.
                        Ik zal nooit te oud zijn om bij te leren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fietser in bos


                          Bijgeknipte versie bovenaan. Filters niet veranderd. De filters vallen nu meer op en wat te veel misschien. Het effect van het wild takkenwerk gaat ook wat verloren.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fietser in bos

                            Er is een heel 'speciaal sfeertje' aanwezig in deze foto die het voor mij heel goed doet. Als je de realiteit een beetje helpt of zelfs verandert in eender welke zin ben ik eerder geneigd (lees maar voorstander) om deze foto's onder te brengen in "stilleven&abstract" maar daar sluipt een addertje onder het gras, het onderscheid tussen deze genres en deze alzo te lezen.
                            Kunst is genieten - genieten is een kunst !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fietser in bos

                              voor mij wel een foto waar je even langer naar blijft kijken.
                              het aanpassen van de "realiteit" aan de eigen smaak en beleving vind ik zelf geen probleem
                              bij de rubriek Mensen worden zo regelmatig foto's geplaatst.
                              "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

                              Comment

                              Working...
                              X