Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

    Toch ook eens posten, hoewel ik niet tevreden ben van de gehaalde resultaten. Ik heb er 10-en gemaakt met de Sigma 70-300 mm op 5.6, maar ik vond geen enkele echt geslaagd In feite heb ik er geen enkele scherpe tussen zitten ...
    Ik heb wel autofocus gebruikt, want als ik op MF ging, met de lens helemaal uitgedraaid, dan bleek de scherpte te verminderen !? Ik dacht dat je dan op oneindig stond ? Enfin, graag commentaar, en vooral tips, zodat ik het de volgende keer beter kan proberen te doen

    Last edited by fotomanneke; 4 maart 2007, 16:08.
    Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

  • #2
    Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

    Mooie foto!!!

    met de lens helemaal uitgedraaid, dan bleek de scherpte te verminderen
    Bij sommige, niet al te kwalitatieve lenzen, staat de lens al terug uit focus op oneindig als je hem helemaal uitdraaid. Ik heb dit ook met mijn Tamron 70-300. Om toch scherpere foto's te krijgen moet je gewoon een heel klein tikje terugdraaien.
    Ofwel trek continue foto's een draai je telken een heel heel heel klein beetje aan je scherpstelling en later haal je de scherpe foto's er uit, voordeel van digi natuurlijk, dan kan je de slechte gewoon wissen .
    We should be daredevils, not calculators (Arne Quinze)
    * Nikon D90 * nikon 24-70mm * nikon 50mm * nikon 85mm * nikon SB-600 *

    Comment


    • #3
      Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

      Hallo Pieter,

      Bedankt voor het compliment, hoewel ik het niet echt verdien, als je de resultaten van andere BDers ziet
      Dus toch iets met de lens zelf, ik dacht al zoiets. Ik heb het geprobeerd op MF maar dan is het zooooo moeilijk te zien door de viewer of je scherp staat. Ik had misschien beter mijn sigma 50-150 genomen en meer gecropt achteraf. Enfin, met proberen kan je alleen maar leren !
      Last edited by fotomanneke; 4 maart 2007, 17:13.
      Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

      Comment


      • #4
        Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

        Ik had ook het zelfde probleem met m'n sigma 135-400 + Kenko TC1,4. Ik heb ook ondervonden dat verschilende scherptes proberen wonderen doet aangezien de AF het niet doet (waarschijnlijk te donker). Ik kreeg op iso 800, +1stop en 2'' een aanvaardbaar resultaat. Ik vind jouw foto ook wel geslaagd!
        Mvg. Tony

        Comment


        • #5
          Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

          Wel de AF deed het wel, hoor, maar slaagde er blijkbaar niet in het echt scherp te krijgen ... misschien ben ik hier de grenzen van de lens tegengekomen ? Ik heb ze nog maar pas, dus ik moet er nog wat mee 'spelen' bij daglicht
          Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

          Comment


          • #6
            Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

            Hallo, ik vind het ook een mooie foto, zeker dat de sterren ook zichtbaar zijn is een +.
            Je zegt dat je op f/5.6 werkt, probeer het eens op f/8 of kleiner, mijn nikkor 70-300G 4-5.6 is ook ver van super scherp op 5.6.

            Wat was je sluitertijd bij deze foto,? De maan beweegt ook, dus heb je ook te maken met minuscule bewegingsonscherpte en mss ook de trilling van je sluiter... Ik werkte op max. 1" en altijd op f/10, trager begon onscherp te worden.

            Verder heb ik alle foto's van gisteren wel met AF geschoten, scherpstellen op 1 kant van de maan en er was geen probleem bij mij.

            Groetjes, Maxim
            UPDATED http://smax-photo.magix.net

            Comment


            • #7
              Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

              Oorspronkelijk geplaatst door fotomanneke
              misschien ben ik hier de grenzen van de lens tegengekomen ?
              Astrofotografie is inderdaad wel een van de zwaarste beproevingen voor lenzen. De volgende maansverduistering is binnen een paar maanden, dus oefen eens op een gewone volle maan, en dan ben je goed voorbereid op de volgende maansverduistering.
              Gebruik maken van statief maakt het mogelijk om inderdaad kleinere diafragma openingen te gebruiken en dus langer te belichten. Dit zal de foto's ook verbeteren.
              We should be daredevils, not calculators (Arne Quinze)
              * Nikon D90 * nikon 24-70mm * nikon 50mm * nikon 85mm * nikon SB-600 *

              Comment


              • #8
                Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                Oorspronkelijk geplaatst door Smax Bekijk bericht
                Hallo, ik vind het ook een mooie foto, zeker dat de sterren ook zichtbaar zijn is een +.
                Je zegt dat je op f/5.6 werkt, probeer het eens op f/8 of kleiner, mijn nikkor 70-300G 4-5.6 is ook ver van super scherp op 5.6.

                Wat was je sluitertijd bij deze foto,? De maan beweegt ook, dus heb je ook te maken met minuscule bewegingsonscherpte en mss ook de trilling van je sluiter... Ik werkte op max. 1" en altijd op f/10, trager begon onscherp te worden.

                Verder heb ik alle foto's van gisteren wel met AF geschoten, scherpstellen op 1 kant van de maan en er was geen probleem bij mij.

                Groetjes, Maxim
                Je kan in de exif zien dat ik op 400 ISO f/5.6 en 1 sec gewerkt heb. Volgende keer zeker eens op f/8 proberen, maar dan vrees ik onscherpte wegens te lange sluitertijd. Enfin, tijd brengt raad en het is een kwestie van proberen

                PS Ik heb je foto's gezien Maxim, en die zijn om te watertanden
                Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                Comment


                • #9
                  Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                  Dank u,
                  probeer eens je camera op spotmeting te zetten, dus lichtmeting op 1 punt, hierbij zal de maan niet over belicht zijn (met het lichtmeetpunt recht in de maan meten) en kan je zelfs op f/8 nog redelijk snelle sluitertijden halen, dit kan je ook zien in exif van mijn foto.
                  Proberen dus


                  groetjes
                  UPDATED http://smax-photo.magix.net

                  Comment


                  • #10
                    Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                    Tips? Die ga je hier niet krijgen hoor, daarvoor moet je in fotodiscussie plaatsen, dit is showcase.

                    Comment


                    • #11
                      Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                      Als de TS wil, kan ik eventueel de discussie verplaatsen naar een ander forum, stuur maar een PM dan . . .
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                        Als de TS wil, kan ik eventueel de discussie verplaatsen naar een ander forum, stuur maar een PM dan . . .
                        Dacht dat jullie moderators enkel toegang hadden tot BD. Naar welk ander forum wou je dit dan wel niet sturen...?

                        Comment


                        • #13
                          Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                          Oorspronkelijk geplaatst door CaHoR Bekijk bericht
                          Dacht dat jullie moderators enkel toegang hadden tot BD. Naar welk ander forum wou je dit dan wel niet sturen...?
                          Grapjas he . . . Elk onderdeel van het BD forum wordt ook een forum genoemd, ik kan dus dit topic verplaatsen naar het Fotodiscussie -forum
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                            Oops, sorry hoor mensen als ik het in een verkeerd forum heb geplaatst. Ik zag dat iedereen hun maanfoto's in dit forum hadden gezet, en daarom had ik dat ook gedaan (en ineens tips gevraagd ) ...
                            Het mag uiteraard verplaatst worden als dat 'logischer' is !

                            Ronny
                            Canon 7DII/Canon 7D/Canon 400D/EF 70-200 F2.8 L IS II USM/EF 24-70mm F2.8 L II USM/EF 50 mm F1.8 II(BW)/Tamron 17-50 mm F2.8 AF SP Di II (UV)/Sigma 50-150 mm F2.8 EX APO DC HSM (Ultra Clear)/Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG Macro - BD0791BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: de maan in Broechem ... wie kan me tips geven ??

                              De meeste zaken zijn al aangehaald... Het is echter ook bij goede lenzen zo dat "oneindig" (tot op het einde gedraaid) niet meteen de juiste focus is voor astrofotografie. Zeker niet als je met een zoomlens nog op je maximum werkt. Een klein beetje terugdraaien dus (of proberen, inzoomen op je camera zelf en eventueel bijstellen).

                              Het openklappen van je spiegel gaat ook ALTIJD voor wat trillingen zorgen, en bij zo'n vergroting heb je dan meteen wat bewegingsonscherpte (bij langere belichtingen). Bij duurdere toestellen kan je je spiegel daarom al opklappen op voorhand en pas nadien 'belichten'.

                              Het is ook een feit dat hoe donkerder iets is (wordt), hoe moeilijker het wordt om (visueel) scherp te stellen. Dus volgende keer: scherpstellen op de volle maan, en afblijven...

                              Ikzelf heb mijn foto's belicht rond een halve seconde, en ook die zijn wat onscherp, om de redenen die ik hierboven aanhaalde (ook 300mm). Ik ben er dus ook niet zo tevreden van. Maar als je ze niet te hard uitvergroot valt het nog wel mee zenne... (en niet te veel naar andermans foto's gaan kijken helpt ook veel ) )
                              http://www.first-response.be (Hulpdienstenforum).
                              Canon EOS 300D + 18-55mm f/4.0-5.6 Kitlens + EF 70-200mm f/4.0 L USM + 50mm f:1.8 + Speedlite 420EX

                              Comment

                              Working...
                              X