Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Birds in space

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Showcase] Birds in space

    Enkele heldere nachten voorspeld, waarom niet dezelfde regio opnieuw in beeld brengen.
    Technisch:
    Voor deze sessie werd de juiste framing bekomen om via plate solving niet enkel het center juist te zetten maar ook de rotatie.
    De beelden werden over twee nachten gemaakt, totaal 120 subs van 180sec, een 6-tal uur met een f/4.5 telescoop.

    Wat zie je:
    Links: de Noord Amerika nevel met aan de onderkant de Cygnus Wall.
    Rechts: de Pelikaannevel

    De Pelikaannevel staat op 2000 lichtjaar van onze bol.



    Update:
    Een andere postprocessing met PixInsight. De HOS beelden werden afzonderlijk gestretcht en nadien samengevoegd.
    Hierdoor krijg je een ander kleurpallet. Wat de kleuren betreft, die dingen zijn voor ons oog onzichtbaar, m.a.w. welke kleur hebben die nevels?



    In detail + 45 Mpixel beeld

    Omegon APO PRO 76/342 ED
    ZWO ASI 294 MC PRO (Gain 200; Offset 30; temp -10°)
    IDAS LPS D2
    Last edited by Rudy M.; 26 juni 2022, 08:22. Reden: Update
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Birds in space

    Mooi Rudy, is dan ook een heel erg knap gebied waar veel te zien is
    Vind de kleuren wel speciaal, ik veronderstel al omgezet naar false color, Hubble palette ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Birds in space

      ik vind dat op zijn minst gezegd behoorlijk indrukwekkend.

      Comment


      • #4
        Re: Birds in space

        Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
        ik vind dat op zijn minst gezegd behoorlijk indrukwekkend.
        ik kan het niet beter verwoorden

        Comment


        • #5
          Re: Birds in space

          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
          Mooi Rudy, is dan ook een heel erg knap gebied waar veel te zien is
          Vind de kleuren wel speciaal, ik veronderstel al omgezet naar false color, Hubble palette ?

          grts
          Sieg
          Dat is een techniek die ik vroeg in de verwerking toepas.
          In se maak ik van de RGBL lagen, Ha - OIII - SII lagen die ik hun beurt, na wat tweaken terug omzet naar RGB.
          Zo krijg je meer kleur en contrast in het beeld. Als je enkel op RGB werkt heb je een overwegend rood beeld.
          Dit is gebaseerd op een techniek die gebruikt wordt bij monochrome camera's.
          Rudy,

          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

          Comment


          • #6
            Re: Birds in space

            Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
            Dat is een techniek die ik vroeg in de verwerking toepas.
            In se maak ik van de RGBL lagen, Ha - OIII - SII lagen die ik hun beurt, na wat tweaken terug omzet naar RGB.
            Zo krijg je meer kleur en contrast in het beeld. Als je enkel op RGB werkt heb je een overwegend rood beeld.
            Dit is gebaseerd op een techniek die gebruikt wordt bij monochrome camera's.
            Inderdaad goed uitgelegd, Luke op Youtube legt dat uitstekend uit in z'n filmpjes, die volg ik al sinds 'm begonnen is .... toffe gast zonder bla bla
            Persoonlijk vind ik sommige objecten mooi uitkomen in het Hubble Palette, andere dan weer minder
            Maar zoals altijd, smaken verschillen (gelukkig)

            grts
            Sieg
            Last edited by Sieg; 24 juni 2022, 18:35.
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Birds in space

              Eigenlijk ken ik daar niet veel van, maar ik ben telkens opnieuw verbaasd van wat je uit het heelal plukt
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Birds in space

                Wegens de schitterende wolkeloze nachten de voorbije week (sarcasme) alle tijd om de data opnieuw te processen.
                Ik ben wel aangenaam verrast van deze kleine refractor, prijs/kwaliteit een aanrader.
                De beeldkwaliteit is een stuk beter dan met mijn Canon L70-200 f/2.8 IS II die meer dan dubbel zoveel kost
                Rudy,

                Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                Comment


                • #9
                  Re: Birds in space

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  Inderdaad goed uitgelegd, Luke op Youtube legt dat uitstekend uit in z'n filmpjes, die volg ik al sinds 'm begonnen is .... toffe gast zonder bla bla
                  Persoonlijk vind ik sommige objecten mooi uitkomen in het Hubble Palette, andere dan weer minder
                  Maar zoals altijd, smaken verschillen (gelukkig)

                  grts
                  Sieg
                  Er staan verschillende vids op YouTube aangaande deze manier van processing, ik heb vanaf die vids een viertal verschillende manieren uitgewerkt om dit te gaan doen.
                  Zeker eens kijken op de site van PixInsight voor toch goede Pixmath formules om dit te bereiken. Zelf gebruik ik twee sets, een dynamische en een statische.
                  Afhankelijk van het object en de gebruikte filter geven deze andere resultaten.
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Birds in space

                    Indrukwekkende foto! Ik hou wel van de 'frisheid' van de onderste.
                    www.erikthomas.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Birds in space

                      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                      Er staan verschillende vids op YouTube aangaande deze manier van processing, ik heb vanaf die vids een viertal verschillende manieren uitgewerkt om dit te gaan doen.
                      Zeker eens kijken op de site van PixInsight voor toch goede Pixmath formules om dit te bereiken. Zelf gebruik ik twee sets, een dynamische en een statische.
                      Afhankelijk van het object en de gebruikte filter geven deze andere resultaten.
                      Er staat inderdaad heel veel op Youtube, ook op de site van PI, maar gelukkig zijn er ook mensen die het heel duidelijk en makkelijk uitleggen voor een leek ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Birds in space

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                        Wegens de schitterende wolkeloze nachten de voorbije week (sarcasme) alle tijd om de data opnieuw te processen.
                        Ik ben wel aangenaam verrast van deze kleine refractor, prijs/kwaliteit een aanrader.
                        De beeldkwaliteit is een stuk beter dan met mijn Canon L70-200 f/2.8 IS II die meer dan dubbel zoveel kost
                        héhé, typisch Belgisch weertje, ik verwacht dan ook een typisch Belgische zomer.
                        Deze week hebben ze me al 2 keer liggen gehad, materiaal opgesteld en weer mogen weghalen, gelukkig is dat maar een tien minuutjes werk.
                        Gelukkig staat mijn imaging software zo ingesteld dat deze geen foto's meer maakt als er wolken zijn, een jaar geleden werd ik 's morgens wakker en kon ik de foto's weggooien, gelukkig is dat verleden tijd.

                        Inderdaad die kleine kijker is zeker niet slecht, en vooral voor die aantrekkelijke prijs
                        Het hoeft niet altijd het duurste spul te zijn in Astrofotografie, doch een kenner zal wel het verschil zien, maar die zitten hier niet op het forum.
                        Tevens wordt een foto in het algemeen al zoveel verkleint om op het web te plaatsen, dus vallen fouten sowieso minder, tot zelf niet, op.

                        Dat de beeldkwaliteit beter is dan je 70-200 f2,8 L dat betwijfel ik zeer sterk, gebruik je telescoop maar eens om een shot te maken van een vogel, vogel in de vlucht of rennende hond ...
                        Dat gaat niet lukken, ofwel is het een lucky shot.
                        Tegenovergestelde kan wel, met je L lens kan je wel foto's maken van de nachthemel, uiteraard met de typerende stervorming rond de sterren, ook logisch door het aantal glaselementen die nodig zijn.
                        Dus ik bedoel maar dat zowel telescoop als L lens voor totaal verschillende doeleinden zijn ontwikkelt en gemaakt, het verschil is groot in prijs maar dat heeft dan ook zijn redenen.
                        Elk stuk geslepen glas kost nu eenmaal veel geld, zie het verschil tussen een doublet en triplet en dus dan zeker een fotografie lens.

                        Astrofotografie is een eindeloze put als je er aan toegeeft, probleem is dat velen in die put stappen/terechtkomen door zich te spiegelen aan anderen of wat ze zien op YT.
                        Het resultaat dat ze dan behalen valt tegen, de reden is dat ze niet wisten/willen weten dat postprocessing eigenlijk de foto maakt bij astrofotografie en niet het vastleggen ervan.
                        Ook het beginnen met deze mooie hobby in kleine stapjes is beter dan meteen in het diepte te willen springen.
                        Het valt op dat er tegenwoordig aardig wat astromateriaal 2de hands te koop staat, alles aangekocht tijdens de corona periode toen iedereen thuis zat, maar zoals gezegd, heeft men het bijkomende werk onderschat.
                        Iemand die deze mooie hobby nu wil starten kan mooie en interessante koopjes doen op de 2de hands markt terwijl de nieuwprijzen naar ongeziene hoogtes schieten.

                        grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 26 juni 2022, 21:39.
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Birds in space

                          Weet niet of dit nu een aantrekkelijk geprijsde kijker is, voor een tripletlens van 76mm is dit toch de marktprijs.
                          Qua bouw moet die zeker niet onderdoen voor een Willams Optics. Als je vergelijkt met een ZenithStar 61/360 zit die de helft duurder.
                          De samenstelling van de lens met ED glas behoort tot de top. Het doorslaggevend argument was de f/4.5 (met meegeleverde 0.83 reducer) wat vrij uniek is in dat segment.

                          Vergeleken met de L70-200 (bij astrofotografie) zijn de vorm van de sterren en de scherpte in de hoeken beter met de Omegon. Ook het manueel scherpstellen gaat een stuk beter.
                          Uiteraard is de L70-200 een toplens en wat fotografie betreft een plezier om mee te werken.
                          't Is ook mijn meest gebruikte lens, mijn studio- en reportagewerk is zo goed als uitsluitend met deze lens.

                          De dualband processing gaat Lukomatico net andersom tewerk (had die vid nog niet gezien) Cuiv heeft uiteraard een lazy oplossing die enkele interessante stappen bevat. Soms werkt die ook niet echt goed maar voor 90% is dit top.
                          Hier en hier vond ik nog goede info

                          Het is inderdaad zo, als je niet graag (vele) uren achter je PC doorbrengt dan is deze hobby niets voor jou.
                          Budgetteren is een must je kan hier tienduizenden euro's tegen gooien en geen enkel goede foto schieten.
                          Zelf ben ik gestart met mijn oude Canon 6D en een budget van 900 Euro, de voorbije 2 jaar heb ik wat upgrades gedaan, beter statief, een F/4 1000mm Newtontelescoop en nu een widefield f/4.5 342mm refractor. In se alles samen de prijs van een degelijke koersfiets om een vergelijking te maken

                          BTW mijn oude Newton 150/750 staat te koop
                          Rudy,

                          Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                          Comment

                          Working...
                          X