Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Andromeda sterrenstelsel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] Andromeda sterrenstelsel

    Het Andromeda sterrenstelsel is onze naaste buur, staat op 2,5 miljoen lichtjaar van de aarde, wat zowat naast de deur is
    Het minder goede nieuws, niet dat wij het nog gaan meemaken, is dat Andromeda op ramkoers ligt met onze melkweg

    Met een verrekijker kan je het center van Andromeda zien als een zwakke nevel, zo lang je niet in een stad bent.
    In het verleden dacht men dat Andromeda een nevel was en lees je nog vaak over de Andromeda nevel.

    De afmetingen visueel vanop aarde zijn enorm, de breedte van Andromeda is 5x de diameter van de maan
    De lichte vlek boven Andromeda is een ander sterrenstelsel dat werd opgeslokt door Andromeda (2,5 miljoen jaar geleden zag dat er dus zo uit)

    De FOV van de gebruikte apparatuur is wel iets te nauw om Andromeda volledig in beeld te brengen , doch het meest interessante gedeelte staat erop.



    Newton 150/750 f/5
    ZWO ASI 294 MC PRO
    IDAS LPS D2
    SW EQ6-R PRO

    opnamen 97x180 sec sluitetrtijd (Gain 200, Offset 30, temp -10°C)
    Last edited by Rudy M.; 5 oktober 2021, 12:24.
    Rudy,

    Hier vind je meer Astrofotografie werk.

  • #2
    Re: Andromeda sterrenstelsel

    Ook weer heel mooi en knap..

    Rob,

    Comment


    • #3
      Re: Andromeda sterrenstelsel

      Heel mooi!

      Comment


      • #4
        Re: Andromeda sterrenstelsel

        Prima resultaat al vind ik het altijd spijtig als het stelsel er niet volledig opstaat
        Dus voor mij iets minder geslaagd Rudy, enkel om die reden want voor de rest vind ik 'm schitterend

        grts
        Sieg
        Last edited by Sieg; 5 oktober 2021, 22:52.
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Andromeda sterrenstelsel

          Ik vind dat toch weer mooi en interessant !

          Wat de foto betreft, het zou leuker zijn als je die nevel meer diagonaal in beeld zou zetten want ik denk niet dat "waterpas" hier speelt, toch voor mij niet
          bedankt om te kijken of te reageren, frans !

          Comment


          • #6
            Re: Andromeda sterrenstelsel

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Prima resultaat al vind ik het altijd spijtig als het stelsel er niet volledig opstaat
            Dus voor mij iets minder geslaagd Rudy, enkel om die reden want voor de rest vind ik 'm schitterend

            grts
            Sieg
            Dank je Sieg,

            't Ja hier loop ik tegen de 750mm van de telescoop en de crop sensor van de camera aan.
            Een beetje achteruitgaan om hem er helemaal op te krijgen, gaat dus niet
            Ik had eerst gedacht om in twee of vier panelen te werken maar daarvoor is het weer te onstabiel, zou ik twee of vier nachten na elkaar moeten kunnen werken. We kozen dus voor een crop.
            Ik denk om een Skywatcher EVO Star 72 bij te kopen, of een Williams Optics Zenithstar 61 beiden apochromaten, zitten rond de 400mm, met een flattener - 0.8x reducer kan je dan naar 330mm ongeveer.

            Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
            Ik vind dat toch weer mooi en interessant !

            Wat de foto betreft, het zou leuker zijn als je die nevel meer diagonaal in beeld zou zetten want ik denk niet dat "waterpas" hier speelt, toch voor mij niet
            De positie en draaiing maakt deel uit van de planning, ik had het idee om hem er iets schuin op te zetten, maar ook niet te schuin.
            Ik voeg effe een screenshot van de plannings- en de capturesoftware toe. (Stellarium.org & N.I.N.A.) (beiden freeware)



            Eenmaal die trein vertrokken is kost het redelijk wat tijd om te corrigeren, je beslist daarom op voorhand wat en hoe je gaat capteren.
            Bij het opbouwen regel je dan alles nauwkeurig af en druk je de "Startknop" in. het ding doet dan zijn ding en kom je er niet meer aan.
            Bij wijze van spreken, kijk ik binnen op de laptop de eerste foto's na en dan zet ik Netflix op, met één oog op de foto's uiteraard

            Wil je dat eens in het echt zien, 6 november bij Sterrenwacht Urania in Hove is het deepsky dag 2021 https://www.vvs.be/system/files/vvs_..._in_urania.pdf
            Rudy,

            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

            Comment


            • #7
              Re: Andromeda sterrenstelsel

              Die screenshots zijn voor mij ook tof om zo eens te zien.

              Als je het wat ruimer in het kader kan zetten dan kan je achteraf ook de compo nog een beetje bijsturen ...
              De vogelaars hier die pakken daarentegen converters om hun brandpuntsafstand te verlengen.

              Als ik het goed begrijp dan kan jij op je gemak nog eens op café gaan terwijl uw "slaafje" aan 't werk is
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                Re: Andromeda sterrenstelsel

                Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                Als ik het goed begrijp dan kan jij op je gemak nog eens op café gaan terwijl uw "slaafje" aan 't werk is
                Ja hoor, je kan makkelijk gaan slapen of zoals je zegt eens op café gaan
                Deze hobby is uitgegroeid naar een hobby voor luie mensen (zeker als je Quiv mag geloven)

                grts
                Sieg
                Voor meer foto's ; www.sieg.be

                Comment


                • #9
                  Re: Andromeda sterrenstelsel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
                  Die screenshots zijn voor mij ook tof om zo eens te zien.

                  Als je het wat ruimer in het kader kan zetten dan kan je achteraf ook de compo nog een beetje bijsturen ...
                  De vogelaars hier die pakken daarentegen converters om hun brandpuntsafstand te verlengen.

                  Als ik het goed begrijp dan kan jij op je gemak nog eens op café gaan terwijl uw "slaafje" aan 't werk is
                  Dat is nu juist het probleem met Andromeda, die gaat buiten de Field Of View van mijn telescoop en camera combi. Dat zie je al tijdens de planning in Stellarium (daar geef je de parameters in van je setup, focale lengte en de afmetingen van de sensor). De rode rechthoek is effectief een weergave van de foto die je gaat nemen
                  Ik gebruik een 0.9x reducer zodat de focale lengte 680mm ipv 750mm is. De f/5 wordt dan een f/4.5. Er bestaan ook Barlow lenzen (of Powermates)die de focale lengte vergroten (2x; 2.5x; 3x; 4x en 5x) uiteraard gaan dan ook de belichtingstijden evenredig omhoog. (f=diameter optiek/focale lengte dus 150/750 = f/5)

                  Het is idd zo, je bent wel snel anderhalf uur bezig om de hele handel op te zetten en af te regelen. Het goed afregelen is belangrijk.
                  Verder heb ik het hele ding geautomatiseerd Er staat een minipc met velcro op de telescoop gemonteerd waar alle nodige software op draait, die bedien ik vanaf een laptop via Wifi.
                  Effe bijblijven om te checken dat alles loopt zoals gepland en eenmaal de eerste foto's binnenkomen, kan je gaan pinten pakken.
                  De belichtingstijden moet je soms wel wat bijsturen, dus de eerste foto's zijn belangrijk Ik laat die in de zomer gewoon een nachtje buiten staan terwijl ik ga slapen
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Andromeda sterrenstelsel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                    Dank je Sieg,

                    't Ja hier loop ik tegen de 750mm van de telescoop en de crop sensor van de camera aan.
                    Een beetje achteruitgaan om hem er helemaal op te krijgen, gaat dus niet
                    Ik had eerst gedacht om in twee of vier panelen te werken maar daarvoor is het weer te onstabiel, zou ik twee of vier nachten na elkaar moeten kunnen werken. We kozen dus voor een crop.
                    Ik denk om een Skywatcher EVO Star 72 bij te kopen, of een Williams Optics Zenithstar 61 beiden apochromaten, zitten rond de 400mm, met een flattener - 0.8x reducer kan je dan naar 330mm ongeveer.
                    Heb je het al eens geprobeerd om wat achteruit te gaan en te kijken welk resultaat je dan krijgt

                    Ja die WO Zenitstar is een mooie kijker, wel niet goedkoop hé
                    Zelf heb ik mijn SW Esprit80 samen met de 0.79 reducer, mooie widefield set vind ik
                    Ben nu aan het wachten op een Astromechanics adapter zodat ik bvb ook eens mijn Canon 300mm f2,8 en andere bredere lenzen kan gebruiken

                    grts
                    Sieg
                    Last edited by Sieg; 6 oktober 2021, 17:31.
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Andromeda sterrenstelsel

                      Prachtig in beeld gebracht.
                      Ik kan Sieg volgen over zijn schrijven om hem volledig in beeld te brengen, maar ja, teveel mm he.

                      Groetjes,
                      Dirk

                      Comment


                      • #12
                        Re: Andromeda sterrenstelsel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Heb je het al eens geprobeerd om wat achteruit te gaan en te kijken welk resultaat je dan krijgt

                        Ja die WO Zenitstar is een mooie kijker, wel niet goedkoop hé
                        Zelf heb ik mijn SW Esprit80 samen met de 0.79 reducer, mooie widefield set vind ik
                        Ben nu aan het wachten op een Astromechanics adapter zodat ik bvb ook eens mijn Canon 300mm f2,8 en andere bredere lenzen kan gebruiken

                        grts
                        Sieg
                        Een SW Esprit is wel een andere categorie dan een SW EVO Star, super refractor en zeker waarde voor je geld. De Zenithstar zit er wat tussen in. Bij Ganymedes staan die scherp geprijsd.

                        Ik heb de nieuwe EOS adaptor van ZWO en gebruik de Canon 70-200 f/2.8 IS II al eens.
                        Alleen een zoom = veel glas en je ziet fouten in het beeld.
                        Het voordeel van de ZWO vind ik dat je daar een 48mm filter kan indraaien en hij geschikt is voor astrocamera's met een backfocus van 12,5mm en 17,5mm.
                        ZWO vind ik wel top materiaal, ik heb daar twee camera's van, de adapter en de EAF focusmotor. Altijd heel compleet, qua kabels, vijsjes, adaptorstukken.
                        Last edited by Rudy M.; 6 oktober 2021, 20:02.
                        Rudy,

                        Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Andromeda sterrenstelsel

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
                          Een SW Esprit is wel een andere categorie dan een SW EVO Star, super refractor en zeker waarde voor je geld. De Zenithstar zit er wat tussen in. Bij Ganymedes staan die scherp geprijsd.

                          Ik heb de nieuwe EOS adaptor van ZWO en gebruik de Canon 70-200 f/2.8 IS II al eens.
                          Alleen een zoom = veel glas en je ziet fouten in het beeld.
                          Het voordeel van de ZWO vind ik dat je daar een 48mm filter kan indraaien en hij geschikt is voor astrocamera's met een backfocus van 12,5mm en 17,5mm.
                          ZWO vind ik wel top materiaal, ik heb daar twee camera's van, de adapter en de EAF focusmotor. Altijd heel compleet, qua kabels, vijsjes, adaptorstukken.
                          Ja de SW Esprit reeks ben ik heel tevreden van, niks op aan te merken, ... (behalve dan de dure prijs, maarja vergeleken met een Canon super télé valt dat dan ook nog mee ...) maar zoals je schrijft een andere categorie

                          ZWO is inderdaad goed spul wat camera's betreft
                          Ik heb die Astromechanics adapter besteld omdat ik daarmee dan ook mijn Canon lenzen kan focussen vanuit de software, dus een regelmatige autofocus wanneer ingepland
                          Maar het gaat uiteraard ook met een ZWO adapter en manuele focus

                          grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 7 oktober 2021, 00:34.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Andromeda sterrenstelsel

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Ja de SW Esprit reeks ben ik heel tevreden van, niks op aan te merken, ... (behalve dan de dure prijs, maarja vergeleken met een Canon super télé valt dat dan ook nog mee ...) maar zoals je schrijft een andere categorie

                            ZWO is inderdaad goed spul wat camera's betreft
                            Ik heb die Astromechanics adapter besteld omdat ik daarmee dan ook mijn Canon lenzen kan focussen vanuit de software, dus een regelmatige autofocus wanneer ingepland
                            Maar het gaat uiteraard ook met een ZWO adapter en manuele focus

                            grts
                            Sieg
                            Die kende ik niet goeie tip tnx
                            Rudy,

                            Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Andromeda sterrenstelsel

                              Prachtig! Leerzame verhalen en commentaren waarvoor hartelijk dank aan ieder
                              http://www.smuttynose.nl

                              Comment

                              Working...
                              X