Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

10 juni 2021 om 12u10

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [Oordeel] 10 juni 2021 om 12u10

    Dit zag ik vandaag door een lenske om 12u10



    De opname werd gemaakt door stapeling van enkele filters waaronder een 15 stops filter.
    Het beeld heb ik aangepast naar 4/5 verhouding en een klein beetje gecropt.

    Dank voor het kijken.

    Groetjes,
    Dirk

  • #2
    Re: 10 juni 2021 om 12u10

    Prima registratie Dirk, wel spijtig van de enorme banding in het beeld
    Ook vind ik de zonnekleur wat eigenaardig, ik zou er wat meer rood insteken zodat je meer nar het fel oranje gaat
    Heb deze middag ook met twee systemen buiten gestaan, twee uurtjes bezig geweest om de volledige cyclus vast te leggen
    Heb nog een hoop werk te doen, misschien post ik er achteraf wel eentje

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: 10 juni 2021 om 12u10

      Heb het vanmiddag moeten missen vanwege "werk", dus ben blij het hier alsnog te zien.
      De kleuren lijken me vrij correct voor een zon op het middaguur, banding zie ik niet echt veel op mijn scherm.

      Comment


      • #4
        Re: 10 juni 2021 om 12u10

        Ik had vandaag alleen een 10 stops filter voorhandig en dat was duidelijk niet genoeg om langer dan enkele seconden te kijken.
        Ik vind deze foto wel erg mooi en duidelijk en kan de uiteindelijke kleur niet zo goed bepalen
        http://www.smuttynose.nl

        Comment


        • #5
          Re: 10 juni 2021 om 12u10

          Mooi en dank voor de uitleg.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: 10 juni 2021 om 12u10

            Oorspronkelijk geplaatst door pppictures Bekijk bericht
            Heb het vanmiddag moeten missen vanwege "werk", dus ben blij het hier alsnog te zien.
            De kleuren lijken me vrij correct voor een zon op het middaguur, banding zie ik niet echt veel op mijn scherm.
            Normaal gezien is de kleur van de zon fel oranje-rood, uiteraard is dit met een camera moeilijk vast te leggen omdat je, zoals hier, geen details te zien krijgt
            Een zon lijkt altijd uitgebrand en daardoor neigen kleuren naar het wit/geel, doch klopt dit niet echt
            Met een speciale filter kan je de kleuren weldegelijk zien zoals ze in het echt zijn

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: 10 juni 2021 om 12u10

              Er zijn al een paar honderd eclipse foto's op mijn scherm voorbij gekomen, de meeste zijn gewoon wit (zoals de mijne).
              Mooie zonkleur zie je niet zo vaak, ik denk dat je er de gepaste filters voor moet hebben.
              Deze foto is voor mij vooral goed omdat die zo scherp is (ik kreeg de mijne niet scherp, zelfs niet na 40 pogingen)
              Amateur fotograaf,
              lid van EOS Wevelgem en Natuurpunt fotografiewerkgroep Zuid-west Vlaanderen.

              Comment


              • #8
                Re: 10 juni 2021 om 12u10

                Thx allen jullie bemerkingen en opmerkingen.
                Het was hier onmogelijk om de zon volledig scherp te krijgen, wij zaten hier met sluierwolken als spelbreker en later tijdens
                de 2de helft van de verduistering verstopte de zon zich volledig achter de wolken.

                @Sieg. Wat ik gedaan heb is het RAW-bestand genomen en in lightroom via de standaard schuivertjes kwam deze kleur tevoorschijn.
                Ik kan best geloven dat dit niet de juiste kleur is omdat ik niet beschik over de juiste filter lees ik.
                Nu, als je op het www gaat kijken naar foto's van de zon zie je allerhande kleuren van geel tot rood, dus wat is juist?
                Heb je een idee of ze zo'n filter in het LEE gamma hebben? Ik gebruik de SW150 reeks.

                Nog even iets over de opname?
                De opname werd gemaakt met een Canon zoomlenske op 1120mm met een FF Canon kamera.
                Lens en toestel bevestigd op statief met een olie-gedempte kop.
                Ik heb gebruik gemaakt van een insteek polar-filter en tegen het frontglas de 15 stops LEE-filter geplaatst.
                De opnames met minder milimeters zien er allemaal idem uit op 100%. (even scherp)

                Groetjes,
                Dirk

                @ Sieg, ben alvast benieuwd naar je opnames.

                Comment


                • #9
                  Re: 10 juni 2021 om 12u10

                  Mooie gecapteerd Dirk,

                  Ik volg Sieg wat betreft de kleur, die is idd wat bleekjes, maar zoals je terecht opmerkt kan de zon een pallet van geel tot rood krijgen.

                  Maar je hebt wel de zonnevlekken erop staan rechts , in het midden boven en links onder, zwak maar je hebt ze er wel op staan.

                  Het gebrek aan scherpte is volgens mij niet te wijten aan de sluierwolken.
                  Zelf schiet ik zonnefoto's zonder filter doorheen dense sluierwolken, je ziet de zon dan als een witte schijf en dat geeft behoorlijk scherpe beelden https://flic.kr/p/2m5phTq een voorbeeldje

                  Waarschijnlijk ligt de oorzaak voor een deel bij het glas dat chromatische aberratie geeft (800mm + 1.4 extender?) en de manier van scherpstellen. Hier zou ik manueel scherpstellen in Live View met maximale vergroting.
                  (En de 800mm zonder extender gebruiken)

                  Grtjs
                  Rudy
                  Rudy,

                  Hier vind je meer Astrofotografie werk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 10 juni 2021 om 12u10

                    prachtige opname, sober maar heel knap!!!! voor mij smeekt deze wel om een vierkante uitsnede, met een mini wit randje om hem op zwarte achtergrond te onderscheiden... maar dat is een afwerkingsdetail, foto heel geslaagd!!
                    de dag dat ik begon te fotograferen, was ik terug verwonderd als een kind...
                    Canon EOS R, Tamron 24-70mm 2.8, Canon 70-200mm f/4 L IS USM, Sigma 85mm 1.4, Canon 16-35 f/4 L IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: 10 juni 2021 om 12u10

                      Thx Rudy en Sieg voor jullie adviezen. Zo leren we altijd bij zie.
                      Het lenske dat gebruikt is is de Canon 200-400 met ingebouwde 1,4 in en ik heb er een 2x extra bijgeplaatst.
                      De scherpstelling is gebeurd via live-view.
                      Alle beelden vanaf 200mm tot 1120mm vertonen dezelfde onscherpte van de rand van de zon.
                      Uit ervaring weet ik als er teveel vocht in de lucht is de beelden niet volledig scherp te krijgen zijn met die lens en er ging sluierbewolking op dat moment.
                      Ik zal eens moeten kijken naar de kleur om er meer oranje in te steken.

                      Groetjes,
                      Dirk

                      Comment

                      Working...
                      X