Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfgebouwde ringflitser

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfgebouwde ringflitser

    Omdat het toch slecht weer was ben ik deze week wat aan het knutselen geweest. Het resultaat is een ringflitser.


    De flitser bevat 2 flitsbuisjes, die op hetzelfde ogenblik ontstoken worden, maar ook afzonderlijk kunnen werken. In de behuizing zijn ook 4x5W halogeenlampjes opgenomen, om voldoende verlichting te geven gedurende het scherpstellen. Ik had vroeger al een dergelijke flits gebouwd met 1 flitslampje , maar ik kon de hinderlijke slagschaduwen niet wegwerken, dit is nu zo goed als weggewerkt
    De vorige ringflitser werkte op batterijen, maar gezien die dingen toch altijd leeg zijn als je ze nodig hebt, heb ik deze maal gekozen voor netvoeding, waardoor het opladen van de flits veel sneller gaat.De flitsduur( intensiteit) kan onafhankelijk van de camera ingesteld worden tussen 100µs en 2ms.
    Voor deze flits heb ik 2 oude flitsen gesloopt, daarin zit eigenlijk alles wat je nodig hebt.
    De sturing van de flits gebeurt vanaf de hotshoe van het fototoestel.
    Door de hoge lichtintensiteit kun je met ISO:200 en een klein diafragma werken (f:32) waardoor toch nog een behoorlijke scherpte diepte kan verkregen worden.
    De onderstaande bladluizen zijn gefotografeerd met een Sigma macro 105mm + een Nikon 50mm omgekeerd erop gemonteerd. Op die manier verkrijg ik een vergroting van 1:2.6
    De foto's zijn niet gecropt
    Eén opmerking, het is echt niet aan te raden om hieraan te beginnen als je een leek bent in de electronica,in de behuizing zitten gevaarlijk hoge spanningen die zelfs na een week zonder netspanning nog gevaarlijk kunnen zijn.
    Daarnaast is er ook het risiko om uw camera te beschadigen, als je niet goed omspringt met de strobepuls.
    Hier de eerste resultaten :

    Bladluis op peterselie.






    Het statief ,de tafel met fijnafstelling en de antivibratie steun had ik reeds en staan beschreven op mijn site.
    Last edited by Beertje2; 22 maart 2008, 19:34.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Zelfgebouwde ringflitser

    Zéér indrukwekkend! Fantastische info ook op je site.
    Canon EOS 5D II en III met wat glaswerk en prullaria

    Comment


    • #3
      Re: Zelfgebouwde ringflitser

      Ik heb het schema van de ringflits op mijn site gezet in de rubriek: "Macro"-"zelfbouw ringflits"
      Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

      Comment


      • #4
        Re: Zelfgebouwde ringflitser

        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
        Op die manier verkrijg ik een vergroting van 1:2.6
        Ik dacht dat die sigma al 1:1 vergroting gaf...
        Waarom zet je er dan een omgekeerde 50mm op om dan een lagere vergroting te bekomen?
        Bedoel je niet 2.6:1 ?
        Panasonic G1

        Comment


        • #5
          Re: Zelfgebouwde ringflitser

          Inderdaad Thomas4
          Even te snel geweest-foutje gemaakt.
          De sigma geeft een 1:1 macro.
          Met een 50mm Nikon omgekeerd erop kon ik op 2.6:1.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Zelfgebouwde ringflitser

            Hallo kan u me helpen ik wil een enkele led laten op flitsen via de hotshoe en zoek naar de schakeling en gegevens van de hotshoe hoe deze werkt.
            zodat ik een schakeling kan maken .
            Bedoeling geschikt voor alle hotshoe aansluitingen van elke camera.
            De bedoeling is dat de schakeling zo klein mogelijk is en in een hotschoe adapter past.

            Comment


            • #7
              Re: Zelfgebouwde ringflitser

              Ik denk niet dat zoiets nuttig is. Een LED blijft gewoon constant aan, waardoor je een constante lichtbron hebt. Om zelf schakelingen te gaan bouwen die reageren op je hotshoe zal waanzinnig moeilijk zijn denk ik. Maak gewoon een ring met LED's die constant aanblijven en een constante lichtbron zijn, zo zie je meteen je resultaat. Dit neemt men Hot Strobes omdat ze aanblijven. Westcott maakt een paar studiomodellen (weliswaar geen LED's). Het zal veel simpeler zijn dan ze te laten aanschieten met je flash, de output zal toch hetzelfde zijn!
              MM|Photo-BlogLines//New Blog, New Site & New Twitter

              Comment


              • #8
                Re: Zelfgebouwde ringflitser

                Dit is wel een oud draadje die je weer opneemt.
                Ik weet niet waarvoor je die led wilt laten flitsen,want ik denk niet dat 1 led voldoende licht geeft, je kunt hem ook beter continue laten branden dan kun je beter focuseren. Maar de schakeling maken is echt niet moeilijk. u kunt volgend schema kunnen gebruiken:

                zet de led in serie met de powerfet naar een + spanning, je moet de stroom wel beperken door een weerstand in serie met de led te plaatsen.
                Je zult dus wel een externe voeding nodig hebben om de LED te voeden.
                Geraak je er niet uit dan stuur je mij maar een PM.
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment

                Working...
                X