Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...


    Wie kent de naam van dit foto accesoire ..... is om filters die vastzitten om de lens makkelijker los te schroeven ... is maar een geimproviseerd tekeingske hoor ...


    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

  • #2
    Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

    Wat je zoekt heet "camera lens filter wrench removal toolkit" maar een brede elastiek is meestal ook wel een oplossing
    ==> https://www.natuurfotografie.nl/eers...schroeffilter/
    Last edited by blauwzwart; 11 november 2021, 13:01.
    mijn website : klik

    Comment


    • #3
      Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

      Inderdaad zoals hierboven aangegeven, lens filter wrench
      Maar hou rekening wanneer je besteld met de diameter van je lens, er bestaan legio afmetingen

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

        Het overkomt mij ook vaak dat een filter bijna niet los te schroeven is. Het verbaast bij dat in de 80 jarig bestaan van de kleinbeeld camera's er geen betere filter bevestiging is ontworpen die het filter wel snel laat snel verwisselen. Bij de groot formaat camera's schuif je het filter achter het objectief net zoals bij mijn oude 16mm cinecamera.

        Comment


        • #5
          Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
          Het overkomt mij ook vaak dat een filter bijna niet los te schroeven is. Het verbaast bij dat in de 80 jarig bestaan van de kleinbeeld camera's er geen betere filter bevestiging is ontworpen die het filter wel snel laat snel verwisselen. Bij de groot formaat camera's schuif je het filter achter het objectief net zoals bij mijn oude 16mm cinecamera.
          Er bestaan wel degelijk verschillende oplossingen om een filter te bevestigen

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

            Als je latex handschoenen in huis hebt kan je het daar ook eens mee proberen.
            Met zo'n handschoen heb je veel meer grip zonder dat je teveel druk op de schroefdraadring zet.
            Meestal is dat de oorzaak van het blokkeren, de ring zit zo vast dat je er veel kracht op moet zetten, maar daardoor maak je de schroefdraadring een beetje ovaal waardoor die nog vaster komt te zitten.
            Als het een niet verdraaibaar filter is (met een polarisatiefilter gaat dat niet), dan kan je proberen om met een latex handschoen je hand plat op de ring van het filter te zetten, zodat je tijdens het draaien de schroefdraadring niet ovaal drukt.
            Als dat niet lukt, dan zal zo'n speciale "filtertang" de veiligste oplossing zijn.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

              Ga eens in een winkel voor keukengerief zoeken. Ik heb hier zo'n "Zyliss" ding liggen om deksels van potten open te doen. Eigenlijk een soort rubber riem die je kan aanspannen met een groot handvat. Soort keukenvariant van een oliefiltertang https://www.amazon.nl/Zyliss-dekselo...19024950&psc=1

              Ander nuttig ding zijn silicone-rubber matjes. Ook te gebruiken om warme handvaten vast te nemen. Geeft veel grip als je iets los wil maken. Wat dan ook helpt is het matje op de tafel leggen, de lens met de ring erop en dan aan de lens draaien. Vervorm je de ring niet als je kracht zet.

              Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht
              Bij de groot formaat camera's schuif je het filter achter het objectief net zoals bij mijn oude 16mm cinecamera.
              Ik heb hier geen enkele grootformaat lens waar de filter achteraan zit. Ook niet echt praktisch want met elke andere filter dan een UV wordt het scherpstellen lastiger omdat er nog minder licht is. En je moet scherpstellen met de filter erop want je focus afstand verandert als je iets achter de lens zet. (ik dacht 1/3 de dikte van de filter die je achter de lens zet)

              Enige lenzen met de filter achter de lens die ik ken zijn extreme groothoeken. Maar daar moet je een UV filter zetten als je geen andere filter gebruikt. En ik dacht dat er bij sommige spiegeltele's ook filters achteraan zaten.

              Comment


              • #8
                Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

                Ik heb een paar verschillende maten van deze "Filter Lens Adapter Ring Verwijder Wrench Clamp Terugtrekking Tools" (een deel van de beschrijving bij Aliexpress voor dat stukje gereedschap):

                Die dingen zijn spotgoedkoop, en ze werken prima.
                Als je dat nu dringend nodig hebt, dan zal je toch op zoek moeten naar een leverancier die dichterbij zit (het zal dan wel duurder worden).

                Je kan er ook een kabelbindertje rond trekken ( https://nl.aliexpress.com/wholesale?...t=kabelbinders ), daarmee krijg je de lensfilters soms ook los omdat dan de kracht over de hele ring wordt verdeeld.
                Waarschijnlijk heb je er zo wel in huis (als ze te kort zijn, dan zet je er een paar aan elkaar).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

                  Hoi,
                  Filterklem, worden ze ook wel genoemd...
                  Voor verschillende diameters verkrijgbaar.
                  Kosten niet zoveel, om veel schade door overmatig ge-hobby te voorkomen...

                  Nou ja, de link werkt niet zo, maar gewoon in de zoekbalk "filterklem" intikken...
                  Ze werken gemakkelijk en voorkomen dat vervelende gevoel...
                  Last edited by adrie; 15 november 2021, 06:25.

                  Comment


                  • #10
                    Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

                    Ik heb het probleem van een 'klemmende' circ.pol.filter al eens voorgehad, toevallig tijdens een boottocht met een BD-gezelschap. Gelukkig was Bart (Black B@ndit) ook aan boord, en hij wist me met zijn deskundigheid (en sterke handen!) te helpen.
                    Ik heb me daarna van die klemmen aangeschaft, ik geloof via Amazon, maar nooit meer nodig gehad. Gelukkig maar.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

                      ik heb altijd een stuk binnenband bij
                      cm of 15 lang een cm of 4 breed
                      dus je neemt een binnen band knip er een stuk uit knip het in de lengte door en heb er gelijk 2 stuks
                      makkelijk en goedkoop kan je voor vele dingen gebruiken

                      Comment


                      • #12
                        Re: wie weet de naam van deze "lostschroeffilter" ...

                        Dit is voor veel fotografen al een heel oude klacht maar vele jaren later hebben de filterleveranciers dit probleem nog steeds niet kunnen of willen oplossen. Vandaag kreeg ik een gloednieuw polarisatiefilter niet met mijn vingers losgedraaid van een gloednieuw Nikon objectief. Uiteindelijk lukte het mij thuis hem los te krijgen met behulp van een lange tie-wrap (kabelbinder) maar daar heb je op locatie tijdens het verwisselen van filters niets aan want die behoren niet tot je standaarduitrusting. Een polarisatiefilter moet je er vast op draaien anders draai je hem tijdens het gebruik los van het objectief waardoor het filter weer van het objectief kan vallen en kwijt kan raken. Hierdoor ben ik al eerder zo'n duur filter kwijtgeraakt.
                        Nu bestaat er een hulpmiddel maar waarom naar China toe en niet verkrijgbaar in de vakhandel. Het blijft natuurlijk allemaal wat gerommel dat toch niet nodig zou moeten zijn.

                        Comment

                        Working...
                        X