Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft ervaring met Expo Disc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie heeft ervaring met Expo Disc

    Ik ben van plan om een Expo Disc te gebruiken om mijn witbalans goed te krijgen ,wie heeft zo eentje en wil zijn ervaring delen met me ,
    wil zeggen is dit en goed hulpmiddel of zijn er meer nadelen als voordelen aan verbonden ??

    Dit is nogal prijzig 80 € voor een expo disc om zomaar weer in de kast te hebben liggen .

    Bedankt op voorhand voor de reacties .

    Mvg

    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

  • #2
    Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

    heb nog nooit enige behoefte gevoeld om zoiets te gebruiken en met RAW los je 99% van de problemen later op en is niet zo omslachtig.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

      Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
      ... Dit is nogal prijzig 80 € voor een expo disc om zomaar weer in de kast te hebben liggen. ...
      In de kast laten liggen?
      Ik heb mijn ExpoDisc ALTIJD bij en gebruik hem steevast in natuurlijk licht.

      Ik was zelf van plan om een draadje over de ExpoDisc op te starten en had al enkele voorbeeldjes klaargemaakt. Hier kan ik dus zelf uit de kast komen.

      Vooral als je werkt in een mengeling van kleurtemperaturen (lees: verschillende soorten lichtbronnen) bewijst dit handige en compacte werktuigje uitstekende diensten.



      Deze jongedame zat in de kantine van een manege. Aan de voorkant belicht door het licht op de piste: een combinatie van natriumdamp lampen en door de dakkoepels binnenvallend daglicht.
      Op haar rug een mengeling van TL-licht en natuurlijk licht.



      Kerstboom verlicht door led lampjes, in een lokaal verlicht door spaarlampen.



      Tijdens het blauwe uur is het gebruik van de ExpoDisc uit den boze. Dan zorgt de automatische witbalans namelijk voor het blauwe in de foto.

      Bij flitslicht kan je de ExpoDisc ook gebruiken: klik!
      Dat heb ik nog niet getest. Ik zet de witbalans van mijn toestel dan op 'flitslicht', ook al is er een weinig natuurlijk licht. De resultaten vind ik prima.

      Als de mogelijkheid er is, maak ik twee opnames van hetzelfde beeld: één met automatische witbalans en één met een door de ExpoDisc gecorrigeerde witbalans.
      De foto's met automatische witbalans gaan meestal de virtuele vuilbak in. De kleuren van de opname met de aangepaste witbalans stemmen beter overeen met de werkelijkheid.

      De ExpoDisc is, zonder twijfel, een van de beste accessoires die ik ooit gekocht heb; en dat wil wat zeggen.
      Last edited by Jos Vanhengel; 16 mei 2013, 18:13.
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

        Als ik de eerste foto wb op het van de expodisk foto wordt die bijna dezelfde kleur auo wb en ik neem aan dat er geen oranje kerstballen in de boom hingen.

        Bij de derde: sneeuw in de schaduw is altijd blauw, dat de expo mooier is voor veel heeft weing met een correcte wb te maken.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

          Hoi Jos

          ik heb hier dus je paar voorbeelden gezien en dat is dan toch zeker een verbetering ,en ik ga met heel veel plezier je draadje volgen want ben ook al heb ik nog geen expo disc
          ergens zegt mijn buik gevoel dat het een goede keuze is ,om deze aan te kopen .

          Op je foto Jos van de dame vindt ik het wel een verbetering ,alleen bij de kerstboom heb ik dan weer neen ,en bij de sneeuw zeg ik dan weer ja .

          Jos heb jij dan de grootste formaat gepakt van Expo disc zodat je die op al je lenzen kan gebruiken of heb je per lens ,en extra Expo disc gekocht ???

          Bedankt Jos voor de uiteen zetting van de Expo Disc .

          Met vriendelijke groeten ,
          Ardesign
          Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

          Comment


          • #6
            Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

            Ik kocht zo een filter maar zonder naam erop noch een doosje en betaalde 12€
            en het werkt !!

            Comment


            • #7
              Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

              Ik "gebruikte" ook zo'n merkloos doosje voor de basketbalfoto's van mijn kinderen. Het deed behoorlijk zijn werk aangezien je in sommige sportzal gemengd licht hebt. Ik zeg wel gebruikte, want de kinderen zijn omwille van schoolplichten de basketbal ontgroeid, spijtig. En ik moet zeggen dat ik sindsdien die expo disc niet meer gebruikte, maar ik neem mijn foto's wel altijd in RAW, wat de aanpassing van kleurtemperatuur er wel makkelijker op maakt.
              Fotografie is leren kijken.
              http://johanluyckx.weebly.com

              Comment


              • #8
                Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                Ik gebruik al jaren de expodisc,maar enkel bij vast licht.
                Ik bedoel in de studio,of in een sporthal.
                Het kan niet de bedoeling zijn om bij elke foto je expodisc te gebruiken in veel veranderende lichtomstandigheden
                zo'n correcties doe je in de nabewerking in bvb lightroom.
                Het werkt perfect,want in de studio fotografeer ik in de éérste foto ook nog eens een grijs kaart,maar moet nooit extra correcties doen!
                Groetjes.

                Comment


                • #9
                  Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                  De kerstboomfoto met expodisc lijkt mij er behoorlijk naast te zitten qua witbalans...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                    Oorspronkelijk geplaatst door Ardesign Bekijk bericht
                    ... Jos heb jij dan de grootste formaat gepakt van Expo disc zodat je die op al je lenzen kan gebruiken of heb je per lens ,en extra Expo disc gekocht ??? ...
                    Ik heb één exemplaar van 77 mm dat op m'n grootste objectief past.

                    Ik heb nog een fotootje voor jullie gefabriceerd, ditmaal bij zonlicht:

                    Vriendelijke groet,

                    Jos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                      ExpoDisk lijkt me enkel nuttig als je niet in RAW fotografeert.
                      Niet voor mij dus (doe alles in RAW).
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                        Nog een voorbeeldje, deze keer bij het strijklicht van een opkomende zon.
                        Het tijdsverschil tussen de twee foto's is 8 minuten. Ik heb op het meesje gewacht.


                        RAW adepten die niet met een grijs- of kleurenkaart werken, hebben geen enkele referentie als er geen écht wit, écht zwart of écht grijs in de foto zit. Zij passen dus hun foto's naar eigen smaak aan. Hoe persoonsgebonden dat is, lezen we hier dagelijks.

                        Mijn ExpoDisc herleidt het binnenkomende licht naar 18% grijs. Dát staat vast.
                        Vriendelijke groet,

                        Jos

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                          Ook wel belangrijk om de ExpoDisc juist te gebruiken in alle situaties.

                          Klik hier om meer informatie over het gebruik van de ExpoDisc. (Tekst is in het Engels.)
                          Mvg,
                          Rudy Mas
                          Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                            Bedankt voor alle voorbeeldfoto's, Jos, en ook bedankt voor de link, Rudy. Ik heb me een jaartje of twee geleden zo'n Expo disk aangeschaft (77mm gezien, op mijn twee primes na, al mijn objectieven een diameter van 77mm hebben.) Totnogtoe heb ik echter de Expo disk te weinig uit de kast gehaald , eigenlijk enkel gebruikt bij "gemengd" licht.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie heeft ervaring met Expo Disc

                              Zo'n ExpoDisk werkt wel degelijk als je hem voor de juiste toepassing gebruikt ... maar eerlijk gezegd ligt die van mij ondertussen al vele maanden in de kast ... ik werk altijd in RAW en bewerk dan naar mijn smaak, subjectief inderdaad, maar daar heb ik geen probleem mee.

                              Ik ben ook voor de 77mm versie gegaan, dan kan je met kleinere lenzen ook werken, gewoon de ExpoDisk voor de lens houden ... als iemand intresse heeft om hem te kopen stuur maar een PM, ik verwacht niet dat hij ooit nog uit de kast zal komen om gebruikt te worden.
                              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                              Comment

                              Working...
                              X